Jaké metody používají dezinformátoři? To má ukázat nová kampaň společnosti Google. Na sociálních sítích se uživatelé nově mohou setkat s minutovými videospoty, které na ukázkových situacích popisují, jakým způsobem se šíří dezinformace o ukrajinských uprchlících.
Podle firmy jde o metodu tzv. prebunkingu, která spočívá v tom, že uživatele krátce vystaví manipulativním sdělením a vzápětí vysvětlí, jak dezinformační metody fungují. Cílem metody je podle Googlu …budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu.
V Česku se tak lidé mohou setkat s těmito dvěma videospoty:
Google se odvolává na studii psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu, podle které prebunking zvyšuje odolnost lidí vůči dezinformacím.
Projekt vznikl ve spolupráci oddělení Googlu zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost Jigsaw, factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a dalšími experty.
V Česku kampaň poběží na sociálních sítích, kde bude cílit na publikum starší 18 let. Svou jazykovou verzi má také Slovensko a Polsko.