Hlavní navigace

I Google našel Ruskem placené reklamy. Měly šířit dezinformace na YouTube i v Gmailu

David Slížek

Po Twitteru a Facebooku našel ve svém reklamním systému podezřelé reklamy také Google, píše s odvoláním na nejmenované zdroje americký deník Washington Post. Podle jeho informací má jít o reklamy, které v době před loňskými americkými prezidentskými volbami zadaly účty spojené s Ruskem.

S Ruskem spojené účty za ně zaplatily méně než 100 tisíc dolarů a Google zatím prověřuje, zda jsou všechny podezřelé účty skutečně nastrčené ruskými agenty. Zmíněné reklamy se měly zobrazovat napříč službami Googlu – od YouTube přes vyhledávání Gmail až po reklamní síť DoubleClick.

První poznatky podle deníku naznačují, že reklamy nepocházejí od stejného zdroje, který ve své reklamní síti identifikoval Facebook. Ten už asi 3 tisíce podezřelých reklam předal vyšetřovacím komisím amerického Kongresu, které zkoumají, zda se Rusko pokusilo loňské volby, ve kterých zvítězil Donald Trump, skutečně ovlivnit. Přes dvě stovky účtů spojených s ruským státním trollem Internet Research Agency smazal také Twitter.

Google na podezřelé reklamy přišel zajímavým způsobem. Podle Washington Postu totiž porovnal data ze svého systému s daty, která si stáhl z veřejně dostupného (byť placeného) API Twitteru. Na jejich základě pak firma dokázala provázat některé ruské účty na Twitteru s účty, které nakupovaly reklamní prostor v systémech Googlu.

Podrobnosti o dotyčných reklamách zatím Google nezveřejnil.

Našli jste v článku chybu?