Po letech odkladů a vymýšlení opatření, jak získávat data k cílení reklamy a zároveň ochránit soukromí uživatelů, je vše jinak. Google potvrdil, že ruší plánované ukončení podpory cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome.
Firma nakonec nebude uživatelům zobrazovat ani dříve přislíbenou výzvu, zda chtějí cookies třetích stran zakázat nebo povolit. Tuto volbu mají nadále dostupnou v nastavení prohlížeče.
Google otočku oficiálně vysvětluje tím, že ve světě technologií došlo k řadě změn. „Zrychlilo se zavádění technologií na ochranu soukromí, objevily se nové možnosti na ochranu a zabezpečení prohlížení webu pomocí AI a výrazně se změnilo regulační prostředí po celém světě,“ říká viceprezident Googlu pro Privacy Sandbox Anthony Chavez.
Google se teď podle Chaveze soustředí na vylepšení ochrany soukromí v tzv. anonymním režimu. Letos v něm plánuje zavést funkci IP Protection, která má omezit sdílení IP adresy s třetími stranami.
Přípravy na konec podpory cookies třetích stran v Chromu, který je ve většině světa majoritním prohlížečem, poslední několik let zaměstnávaly řadu online firem závislých na příjmech z online reklamy. Právě 3rd party cookies se totiž používají pro sběr dat k cílení inzerce. Jak pro Lupu popsal David Voráček z vydavatelství Economia, z pohledu mediálního byznysu jde ale jen o jednu část problému.
Konkurenční prohlížeče Safari či Firefox cookies třetích stran ve výchozím stavu blokují.