Hlavní navigace

Konica Minolta vyvinula brýle pro AR, konkurence pro HoloLens vznikla i v Brně

Sdílet

Jan Sedlák

Japonská společnost Konica Minolta vytvořila vlastní brýle pro rozšířenou realitu (AR), na kterých se podílelo také brněnské Business Innovation Center. To je jedno z pěti výzkumných a vývojových center Konica Minolta na světě u brýlí nazvaných AIRe Lens mělo na starost tvorbu softwaru. V Brně aktuálně v R&D pracují dvě stovky lidí a přidat se má šedesát dalších.

AIRe Lens vzhledově částečně připomínají původní verzi Google Glass. Základní část váží 35 gramů a součástí je průhledný displej určený pouze pro jedno oko (lze si nastavit). Samotné brýle jsou nicméně kabelem připojeny k výpočetní jednotce, která se zavěšuje u pasu. Důvodem je výdrž na baterii, což má být jeden z faktorů, kterým chce Konica Minolta konkurovat na trhu. Standardní výdrž je kolem sedmi hodin, v některých případech je to pak kolem čtyř hodin.

Diagonální pozorovací úhel AIRe Lens je 25 stupňů a lze je nasadit i přes dioptrické brýle. Zařízení komunikuje pomocí Wi-Fi a obsah určený pro zobrazování (dokumentace, manuály a podobně) se nahrává přímo do zařízení. Součástí je i výměnná baterie.

Úzké zacílení

Konica Minolta prozatím nevytváří komplexní platformu, o kterou se snaží třeba HoloLens od Microsoftu. V současné době nabízí dva základní modely využití, a sice vzdálenou podporu (operátor na dálku vidí obraz) a zaškolování, přičemž se cílí zejména na oblast průmyslu. Podklady pro brýle se vytváří ve webové aplikaci, kam lze nahrávat různé datové vstupy (videa, obrázky, tabulky a podobně). Z toho se vygeneruje HTML5, s čímž pak brýle pracují.

Pilotními zákazníky jsou Siemens, Honeywell, Continental nebo AZ KLIMA (součást ČEZ ESCO). Siemens uvádí, že AIRe Lens testuje na zaškolování nováčků u turbín. Z šesti hodin zaškolování (jeden nováček, druhý seniorní pracovník, celkem tedy 12 hodin) se dokáže dostat na 50procentní úsporu.

AIRe Lens ještě nemají stanovenou pevnou cenu. Zařízení společně se službami a softwarem se na český trh dostanou během druhé poloviny příštího roku.

Firma také chce v dohledné době spustit online obchod, kde bude možné pořídit testovací balíček. Konica Minolta ale jinak chce brýle prodávat tak, že zákazníkovi nabídne i potřebné služby a konzultace, aby si nepořídil „hračku“, kterou nepotřebuje, a skutečně mu něco přinesla. Je to z důvodu dlouhodobé udržitelnosti tohoto byznysu.

Úspěšné Česko

Brněnské vývojové centrum se podílelo rovněž na tvorbě zařízení pojmenované Workplace Hub. Česká Konica Minolta zároveň provedla první světovou instalaci Hubu, konkrétně ve firmě Mohyla CZ.

Jak vypadají AR brýle Konica Minolta AIRe Lens:

Konica Minolta rovněž opět v Česku navýšila finanční ukazatele. V roce 2018 meziročně narostl obrat o 6,3 procenta na 2,34 miliardy korun. Zisk narostl o 17 procent na 174 milionů. V rámci celkových čísel nadále rostou IT služby, kterou jsou pro japonský podnik do budoucna strategické. Tyto služby v loňském roce vygenerovaly 883 milionů korun, narostly o 11 procent a na celkovém obratu se podílí 37 procenty.

„Společně s polským zastoupením jsme nejúspěšnější a největší země v rámci střední a východní Evropy,“ uvádí ředitel české pobočky Konica Minolta Pavel Čurda. Firma loni přidala některé velké zákazníky jako ERSTE Group v rámci osmi zemí, Czech News Center, Český Aeroholding nebo Travel Service.

Japonci v posledních letech v Česku koupili několik firem, například v roce 2015 Webcom (dnes Konica Minolta IT Solutions Czech Republic) a v nákupech chtějí pokračovat. Firma má nyní největší zájem o podniky v oblasti videokamer a bezpečnostních systémů. Konica v roce 2016 koupila 65procentní podíl v německém Mobotix, a i v Česku tak vstoupila do kamerového byznysu.