Hlavní navigace

Koronavirus mění nákupní zvyklosti online. Zájem o lékárny roste, kultura spadla

Sdílet

Karel Wolf 19. 3. 2020

Online lékárnám stoupl provoz na násobek běžné roční špičky, trumfují tak Vánoce i Black Friday, potvrzují nezávisle na sobě zprávy společnosti VSHosting a platební brány GoPay. Rekordy láme také prodej potravin, fitness doplňků a zdravotních pomůcek, drogerie, potřeb pro zvířata či elektronické knihy.  

Velký útlum zažívá naopak online nákup v kategoriích cestování a prodej vstupenek. V kategorii cestování došlo podle GoPay v minulém týdnu k útlumu plateb o vyšší desítky procent. 

V kategorii vstupenek se pokles projevuje pozvolněji, neboť řada společností, které nabízejí konference, školení a kulturní akce, zatím stále doufaly, že se situaci podaří vyřešit přesunutím na náhradní termín namísto okamžitého vracení plateb. K vracení plateb se zatím musela uchýlit hlavně divadla a kina. 

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) trpí také prodejci oblečení, sportovního zboží a nábytku. „V řadě kategorií se prodejci nezastaví. Na druhou stranu ne všem internetovým obchodům obraty stoupají,“ komentuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

V případě lékáren se nárůst prodejů projevil zatím hlavně u doplňků stravy, prodej léčiv (včetně volně prodejných) zůstává bez výraznějších změn. „U doplňků stravy a bylinných přípravků jsme za minulý týden spočítali nárůsty i ve vyšších stovkách procent, konkrétně o 600 %. Kromě vitamínů, přírodních kapslí nebo bylinných směsí a čajů zákazníci hojně objednávali i fitness doplňky stravy a různé přípravky pro sportovce, jako jsou proteiny v prášku, kolagen, BCAA aminokyseliny nebo směsi pro přípravu nízkokalorických jídel,“ říká Jan Vodička, marketingový manažer GoPay. Podobná situace panovala také u prodeje potravin online.

Graf požadavků na server jedné z trojky největších českých online lékáren (zdroj: VSHosting)

„Největší tuzemské online lékárny zaznamenávají v průběhu roku průměrně několik stovek požadavků za sekundu pro jeden den. Mírně se to zvedá s příchodem zimního období a pochopitelně s nástupem například chřipkové epidemie“ doplňuje ředitel VSHostinguDamir Špoljarič. „S příchodem koronaviru do ČR se průměrná návštěvnost zvedla cca trojnásobně a na této hodnotě se drží již třetím týdnem,“ dodává.

Na konci minulého měsíce se Češi začali také mnohem více zajímat o nákup ochranných pomůcek jako jsou roušky, respirátory a dezinfekční gely. Podle dat české e-commerce platformy Shoptet docházelo skrze internetové vyhledávače Google a Seznam ve špičce k 200 000 hledání klíčového slova “respirátor” za den. Prodej dezinfekčních gelů ve stejné době překročil 25násobek dosavadního denního průměru.

Zájem o čisticí a dezinfekční přípravky se zvedl o neuvěřitelných 1000 %, potřeb pro domácí mazlíčky se prodávalo více o vyšší stovky procent, nárůst o nižší stovky procent zaznamenaly některé online kurzy a elektronické knihy a mírně zvýšený zájem zaznamenal i prodej elektroniky (zejména notebooků, webkamer, tiskáren a EET pokladen) a to o desítky procent. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.