Hlavní navigace

Kreslené kočky zaplavily Ethereum blockchain, prodávají se až za tisíce dolarů

Karel Wolf

Všechno začalo nevinným projektem decentralizované aplikace (DAPP) založené na sbírání virtuálních kreslených obrázků digitálních koček. Hra ale nabrala obrovský spád a pár dní po svém startu tvoří až 15 % celkového objemu transakcí v Ethereum síti a je tak bezkonkurenčně nejpopulárnějším smart kontraktem. Některé kočky se navíc prodávají v přepočtu za desetitisíce dolarů.

Projekt sběratelské hry CryptoKitties odstartoval teprve před několika dny, roste ale tak rychle, že již nyní představuje reálný zátěžový test pro podkladovou Ethereum síť.

Tržiště na Cryptokitties.co

Sbírání virtuálních koček není levná záležitost, nejlevnější koťátka se ještě v neděli dala pořídit v přepočtu zhruba za dolar, včera za pět a dnes počítejte alespoň s deseti. Nejdražší dospělá kočka se prodala za cenu 247 ETH (tedy při aktuální ceně tokenu asi 116 000 dolarů) a není zdaleka jediná za podobnou nabídku.

Transakce provedené ve hře se blíží k objemu 2 milionu dolarů a prodáno bylo zatím koček za 9490 etheru (ekvivalent 376 bitcoinů či 437 300 dolarů). Iracionální ceny virtuálních koček a koťat připomínají fenomén konce 90. let jménem Beanie Babies. Tehdy se po bazarech v USA začalo obchodovat s plyšovými zvířátky za ceny v řádu desítek až stovek dolarů. Kolem Beanie Babies se dokonce začal tvořit navázaný byznys. Bublina se držela několik měsíců a pak velmi rychle splaskla.

V jiném ohledu připomínají CryptoKitties sběratelské online hry (jako například Pokémon Trading Card Game Online), ze kterých má nejblíže k Neopets. Oproti podobným hrám je však odlišný v jednom zásadním aspektu. Tím, že se hra odehrává přímo na Ethereum blockchainu, vše je decentralizované a kupující se tak stávají skutečnými majiteli unikátních virtuálních koček (každá má 256-bitový jedinečný genom), které budou navždy „žít“ v blockchainu Etherea.

To je poměrně zásadní rozdíl od tradičních (nejen) sběratelských online her, kde se vše nachází v databázi provozovatele, který je z právního hlediska jediným majitelem všech virtuálních předmětů a hráčům k nim pouze zprostředkovává přístup.

Hra momentálně představuje také docela slušný zátěžový test Ethereum blockchainu. Počet transakcí, které smart kontrakty CryptoKitties generují, totiž velmi rychle roste. Jen během dneška transakce kolísají mezi 11–15 % z celkového denního objemu sítě. To má za následek jednak postupné zpomalování herních operací (například křížení koček), zpomaluje běžné transakce v síti a hlavně poukazuje na limity současného Ethereum blockchainu, který evidentně ještě není tak docela připravený na aplikace reálného světa. 

Hra využívá pět Ethereum smart kontraktů napsaných společností AxiomZen a uživatelé se do hry připojují prostřednictvím vlastní Ethereum adresy. Nejčastěji se tak děje prostřednictvím aplikace MetaMask, což je rozšíření pro internetový prohlížeč umožňující snadno spolupracovat s různými decentralizovanými aplikacemi. Firma Axiom vydělává na prodeji nově narozených koťat, která se v síti generují každých 25 minut, a také si bere 3,75 % z každé uživatelské aukce. Zde ale existuje jeden trik: pokud k transakci nevyužijeme zprostředkovatele (stránku CryptoKitties), ale napojíme se přímo na potřebný smart kontrakt, platbě provize se vyhneme.

Našli jste v článku chybu?