Hlavní navigace

Michal Illich připravuje Zuri – elektrické letadlo pro osobní přepravu

28. 3. 2018

Sdílet

Zuri

Michal Illich, který stojí například za projekty Jyxo.cz a Blog.cz a investicemi do StartupYardu a dalších projektů, rozjíždí novou společnost nazvanou Zuri. Ta připravuje vlastní elektrické letadlo operující s vertikálním vzletem a přistáním.

Vertikální pohyb bude mít na starost osm vrtulí bez možnosti jejich natáčení. Horizontální let pak zajistí přední vrtule s tím, že dolet má být až 750 kilometrů. Další technické ani další informace společnost prozatím nezveřejňuje, testuje první prototypy.

Zuri se prezentuje jako dostupná doprava odkudkoliv s tím, že má řešit některé problémy současné dopravy. Firma na webu uvádí, že letadlo létá efektivně, rychle a daleko, ale vyžaduje přistávací dráhu, helikoptéra zase přistane „kdekoliv“, ale je hlučná a drahá na provoz, multikoptéry mají krátký dolet a létající auto… je létající auto.

Na webu nyní hledá vývojáře a další inženýry a techniky nebo byrokrata na práci s patenty či certifikacemi.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 3. 2018 17:30

    Niemand (neregistrovaný)

    <trapny_humor>
    Pokud by k těm technickým věcem jako je vývoj, patenty apod... ještě hledali i inspiraci pro marketing, poradil bych jim následující slogan.

    Přepravovat se, přepravovat se, přepravovat se ...
    Michal Illich
    </trapny_humor>

  • 28. 3. 2018 18:32

    Jirka (neregistrovaný)

    Illich žil na přelomu 20. a 21. století, tedy v době, kdy technická revoluce byla již minulostí a kdy svět ovládala technika. Boing i Airbus již vyráběli své první letadla, doba, kdy z jejich závodů vyjede první elektroletadlo, se blížila. Proto není překvapující, že i Illich chtěl zasáhnout do vývoje tohoto, jak se zdálo, lukrativního oboru. Jeho výsledky sice nebyly závratné a v žádném případě technicky využitelné, nicméně i tento typ bádání je velmi důležitý a pro žáky velmi cenný.

    Někdo musí být tím, kdo řekne: "Tudy ne, přátelé …!"

  • 28. 3. 2018 19:13

    Casio (neregistrovaný)

    Čistě teoreticky bych si myslel, že těch osm vrtulí pro VTOL bude mít velmi negativní dopad na hmotnost i odpor za běžného letového režimu, tzn. výrazný vliv na dolet.

    Stejně tak si nemyslím, že je reálné mít tak lehké akumulátory, aby zvládly těch 750km doletu. Víme dobře, kolik energie se "uloží" do 1kg kerosinu a kolik do 1kg akumulátoru. Abyste to nemuseli hledat: 1kg kerosinu má cca 46MJ, Tesla Model S (kterou Michal dobře zná, že ) má ve svých 85kWh aku 306MJ, ovšem ty aku váží 540kg, čili v 1kg aku je 0,56MJ energie = cca 83x méně. Efektivita elektromotoru je zase zhruba 3x vyšší, takže reálně provoz elektromotor+aku potřebuje cca 27x více hmotnosti na uložení energie potřebné pro let.

    Teď si dovolím malou kalkulaci. Normální čtyřmístná Cessna 172 si bere 30-40 litrů na hodinu letu, cestovní rychlost je 230km/hod. Počítejme 250km/hod, ať se to lépe počítá. Na "Illichův" dolet 750km tedy potřebujeme 90-120 litrů paliva. Nemáme žádnou rezervu, nepočítáme se zvýšenou spotřebou na start či taxi.

    Dejme 100l paliva, což je 80kg. Prostým násobením x27 se dostaneme k tomu, že by elektrocessna na dolet 750km potřebovala cca. 2,1 tuny v aku.

    Samotná užitečná hmotnost Cessny 172 je necelých 400kg. Takže nacpat do ní elektromotor a aku, tak se spolehlivě ani neodlepí. Na energii v 80kg kerosinu ta Cessna uletí v režimu cruise 750km, zatímco se stejně těžkými aku by doletěla 27x méně, tzn. ani ne 30km. To se nebavíme o rozdílu v desítkách procent (i ten by byl zoufalý), ale 2700%.

    Jasně, je to strašně hrubý a nepřesný výpočet. V praxi by Michal použil ultra-hyper lehké materiály, ušetřil pár kg na motoru, sehnal ještě kapacitnější aku, ale zase by krutě přidal na těch osmi vrtulích...
    Ale ty řády by sedět měly. Rozhodují procenta, maximálně desítky procent, tady máme skoro tři tisíce.

    Nebo jinak - ta Cessna má kapacitu paliva 212l, to je 170kg. Udělejme elektrokonverzi - 70kg ušetříme výměnou Lycomingu za elektromotor. Na převodovce neušetříme nic, ta v letadle není. Máme kapacitu na 240kg aku, takže hurá, skoro 90km dolet. Standardní C172 má dolet 1289km a to se počítá ještě s 45 minutama letu do rezervy.

    Vím - odborník ví, proč to nejde a nedělá to, pak přijde laik. Ten neví, že to nejde, tak to prostě udělá. Držím Michalovi palce, ale mám dojem, že dřív tu bude šestiproudá dálnice Horní Kotěhůlky - Vidlákov, než jeho VTOL elektroletadlo s doletem 750km. Leda že by bylo v záloze nějaké nečekané překvapení typu úžasných palivových článků či baterií budoucnosti.

  • 29. 3. 2018 9:46

    Casio (neregistrovaný)

    Já vám fandím, takže budu jedině rád, když budete mít nějakej fígl v záloze, ať už jde o technologii nebo postup.

    Ty peníze jste si vydělal jako inženýr, takže si nemyslím, že je to jako jindy, kdy někdo vydělá balík třeba v nemovitostech a teď se na něj nalepily pijavice lačnící po investici do "startupu", aby měli zajištěno pár let bezstarostného bytí. To si myslím, že u Vás nehrozí.

    Ale stejně tak si myslím, že fyzika platí pro všechny a po spoustě hype o nových, dokonalých, výrazně efektivnějších motorech, bateriích apod. jsem skeptický a moc nevěřím tomu, že byste objevili něco, co výrazně větší a financovanější týmy minuly.

    Nemít hodně slušnou a zajímavou práci, asi bych měl i zájem o spolupráci, protože vývoj mě živí a letectví je mým koníčkem už od mala. Takže držím palce, budu projekt sledovat. Ale moc rád budu za pár let konstatovat, že jsem byl vedle jak ta jedle.

  • 30. 3. 2018 14:30

    taco

    Tak já netuším, jak to má Michal vymyšlený. Ale třeba co znám jako laik, tak existují i palivové články (třeba vodíkový), který se tou účinností dostává někam jinam.

  • 28. 3. 2018 22:13

    XIII (neregistrovaný)

    Jestli to bude fungovat stejně spolehlivě jako jyxo a blog.cz, náramně se nasmějeme. ;)

  • 29. 3. 2018 7:36

    Michal Illich

    Jen tak na okraj: z Jyxa/Novy jsem odešel před téměř 8 lety. Pár měsíců na to odešli i poslední programátoři, co dělali Blog.cz. Pokud se nemýlím, od té doby na blog.cz žádný vývojář nepracuje. Přesto má blog.cz zhruba 1,5 milionu reálných uživatelů měsíčně (zdroj netmonitor.cz). To je pro představu asi 6x víc než Lupa.
    Imho pokud nějaký web má i po skoro 8 let bez toho, aby ho někdo vyvíjel, takovouhle návštěvnost, tak zrovna za spolehlivost bych ho nekritizoval :)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).