Hlavní navigace

Vlákno názorů k aktualitě Michal Illich připravuje Zuri – elektrické letadlo pro osobní přepravu od Casio - Čistě teoreticky bych si myslel, že těch osm...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 3. 2018 19:13

    Casio (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Čistě teoreticky bych si myslel, že těch osm vrtulí pro VTOL bude mít velmi negativní dopad na hmotnost i odpor za běžného letového režimu, tzn. výrazný vliv na dolet.

    Stejně tak si nemyslím, že je reálné mít tak lehké akumulátory, aby zvládly těch 750km doletu. Víme dobře, kolik energie se "uloží" do 1kg kerosinu a kolik do 1kg akumulátoru. Abyste to nemuseli hledat: 1kg kerosinu má cca 46MJ, Tesla Model S (kterou Michal dobře zná, že ) má ve svých 85kWh aku 306MJ, ovšem ty aku váží 540kg, čili v 1kg aku je 0,56MJ energie = cca 83x méně. Efektivita elektromotoru je zase zhruba 3x vyšší, takže reálně provoz elektromotor+aku potřebuje cca 27x více hmotnosti na uložení energie potřebné pro let.

    Teď si dovolím malou kalkulaci. Normální čtyřmístná Cessna 172 si bere 30-40 litrů na hodinu letu, cestovní rychlost je 230km/hod. Počítejme 250km/hod, ať se to lépe počítá. Na "Illichův" dolet 750km tedy potřebujeme 90-120 litrů paliva. Nemáme žádnou rezervu, nepočítáme se zvýšenou spotřebou na start či taxi.

    Dejme 100l paliva, což je 80kg. Prostým násobením x27 se dostaneme k tomu, že by elektrocessna na dolet 750km potřebovala cca. 2,1 tuny v aku.

    Samotná užitečná hmotnost Cessny 172 je necelých 400kg. Takže nacpat do ní elektromotor a aku, tak se spolehlivě ani neodlepí. Na energii v 80kg kerosinu ta Cessna uletí v režimu cruise 750km, zatímco se stejně těžkými aku by doletěla 27x méně, tzn. ani ne 30km. To se nebavíme o rozdílu v desítkách procent (i ten by byl zoufalý), ale 2700%.

    Jasně, je to strašně hrubý a nepřesný výpočet. V praxi by Michal použil ultra-hyper lehké materiály, ušetřil pár kg na motoru, sehnal ještě kapacitnější aku, ale zase by krutě přidal na těch osmi vrtulích...
    Ale ty řády by sedět měly. Rozhodují procenta, maximálně desítky procent, tady máme skoro tři tisíce.

    Nebo jinak - ta Cessna má kapacitu paliva 212l, to je 170kg. Udělejme elektrokonverzi - 70kg ušetříme výměnou Lycomingu za elektromotor. Na převodovce neušetříme nic, ta v letadle není. Máme kapacitu na 240kg aku, takže hurá, skoro 90km dolet. Standardní C172 má dolet 1289km a to se počítá ještě s 45 minutama letu do rezervy.

    Vím - odborník ví, proč to nejde a nedělá to, pak přijde laik. Ten neví, že to nejde, tak to prostě udělá. Držím Michalovi palce, ale mám dojem, že dřív tu bude šestiproudá dálnice Horní Kotěhůlky - Vidlákov, než jeho VTOL elektroletadlo s doletem 750km. Leda že by bylo v záloze nějaké nečekané překvapení typu úžasných palivových článků či baterií budoucnosti.

  • 29. 3. 2018 9:46

    Casio (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Já vám fandím, takže budu jedině rád, když budete mít nějakej fígl v záloze, ať už jde o technologii nebo postup.

    Ty peníze jste si vydělal jako inženýr, takže si nemyslím, že je to jako jindy, kdy někdo vydělá balík třeba v nemovitostech a teď se na něj nalepily pijavice lačnící po investici do "startupu", aby měli zajištěno pár let bezstarostného bytí. To si myslím, že u Vás nehrozí.

    Ale stejně tak si myslím, že fyzika platí pro všechny a po spoustě hype o nových, dokonalých, výrazně efektivnějších motorech, bateriích apod. jsem skeptický a moc nevěřím tomu, že byste objevili něco, co výrazně větší a financovanější týmy minuly.

    Nemít hodně slušnou a zajímavou práci, asi bych měl i zájem o spolupráci, protože vývoj mě živí a letectví je mým koníčkem už od mala. Takže držím palce, budu projekt sledovat. Ale moc rád budu za pár let konstatovat, že jsem byl vedle jak ta jedle.

  • 30. 3. 2018 14:30

    tacoberu

    Tak já netuším, jak to má Michal vymyšlený. Ale třeba co znám jako laik, tak existují i palivové články (třeba vodíkový), který se tou účinností dostává někam jinam.

  • 29. 3. 2018 7:31

    Michal Illich

    Počítáte moc hezky, ale z nesprávných předpokladů :)