Hlavní navigace

Neinzerujte na dezinformačních webech, vyzývá česká reklamní asociace

Sdílet

Filip Rožánek

Asociace komunikačních agentur zveřejnila prohlášení, ve kterém se obrací na inzerenty, aby „chránili své značky před znehodnocením“ a nezadávali reklamu na dezinformační weby. 

Organizace sdružuje zhruba sedmdesát českých reklamních a mediálních agentur. Ty by měly apelovat na své klienty, aby reklamu neumisťovali na dezinformačních platformách. Asociace komunikačních agentur očekává, že snížení příjmů z reklamy povede k omezení činnosti dezinformátorů, kteří staví na manipulaci a šíření nenávistných nálad ve společnosti.

Ředitel asociace Marek Hlavica míní, že přestat využívat dezinformační weby jako reklamní prostor není z obchodního hlediska žádná oběť. „Existuje řada dalších způsobů, jak oslovit to samé publikum,“ řekl v Senátu, kde se konala konference o dopadu dezinformací. 

„Jako asociace jsme připraveni se zapojit do systému, který umožní identifikovat dezinformační platformy a následně apelovat na zadavatele, aby chránili své značky před znehodnocením. Komunikační agentury musí ve jménu profesionálního vztahu ke svým klientům upozorňovat na riziko, které hrozí neinformovaným nebo lhostejným zadavatelům,“ dodává dokument.

Celý text prohlášení:

AKA pokládá šíření dezinformací a nenávisti za závažnou překážku při budování odpovědné demokratické společnosti. Současně z profesního pohledu znamená inzerování na dezinformačních platformách hrozbu pro komerční značky. Ty často budovaly svoji pozici desetiletí a investovaly za tu dobu miliardy do posilování své důvěryhodnosti. Podstatná část tohoto úsilí může být zmařena vinou inzerování na webech, které cíleně šíří dezinformace a nenávist.

Současné metody plánování reklamy v on-line nedávají inzerentům automaticky možnost vybírat si, na jakých webech se reklama zobrazí nebo nezobrazí. K takovému řešení je třeba rozhodnutí zadavatele a následného technického řešení. Komunikační agentury jako poskytovatelé služby ovšem mohou a musí ve jménu profesionálního partnerského vztahu ke svým klientům upozorňovat na riziko, které hrozí neinformovaným nebo lhostejným zadavatelům.

Proto AKA prohlašuje, že je připravena se zapojit do systému, který umožní identifikovat dezinformační platformy a následně apelovat na zadavatele, aby chránili své značky před znehodnocením. 

Současně AKA věří, že zkrácením příjmů z reklamy omezí činnost dezinformátorů a přispěje tím k omezení manipulací a vytváření nenávistných nálad ve společnosti.

AKA vidí jako inspirativní například slovenskou praxi, kde se reklamní agentury na základě dobrovolnosti přihlašují k aktivitám organizace konspiratori.sk

Současně se nebrání hledání jiných účinných přístupů. 

Současně AKA bude v rámci svých možností apelovat na zadavatele, aby přijali interní opatření a zavázali své dodavatele k vyloučení dezinformačních platforem z komunikačních kanálů, které využívají.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?