Hlavní navigace

Ombudsman chce prověřit plánovaný konec veřejných telefonních budek

Sdílet

David Slížek 3. 6. 2020

Veřejný ochránce práv chce prověřit záměr Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) na zrušení povinnosti provozovat veřejné telefonní automaty v rámci tzv. univerzální služby. Podle záměru ČTÚ by měla skončit s koncem letošního roku.

Ombudsman má podle svého vyjádření o tomto kroku pochybnosti: "Chápu, že jsou modernější prostředky elektronické komunikace a veřejnost upouští od využívání telefonních automatů, jejichž provoz je víc a víc nákladnější. Mám ale za to, že v některých oblastech, zejména nepokrytých dostatečným mobilním signálem, a v určitých (např. krizových) situacích mají telefonní automaty stále své místo a opodstatnění. Před jejich zrušením má být nade vši pochybnost ověřeno, že je veřejnost skutečně nepotřebuje, že existuje jejich plnohodnotná alternativa, nebo že jsou dostatečně dostupné na komerčním základě. Nestačí jen argumentovat narůstající finanční nákladností jejich provozu,“ říká ombudsman Stanislav Křeček.

Ze zdůvodnění ČTÚ podle něj jednoznačně neplyne, že by byl provoz veřejných telefonních budek zbytečný. Obrátil se proto na předsedkyni Rady ČTÚ s žádostí o podrobnější vysvětlení.

ČTÚ svůj záměr zrušit povinnost provozovat veřejné telefonní automaty tzv. univerzální služby oznámil na konci letošního dubna a vypsal k němu veřejnou konzultaci. Do té, podle informací na webu ČTÚ, přišla jediná připomínka. Kritizuje, že úřad při hodnocení používanosti telefonních budek vycházel jen z čísel za ty, které jsou provozovány v rámci univerzální služby, a nezabýval se statistikami těch, které jsou provozovány komerčně. Rozporuje také to, že mobilní telefony jsou dnes dostatečnou alternativou například v situaci, kdy je potřeba přivolat pomoc.

Operátor O2, který veřejné telefonní budky provozuje, ke konci roku 2019 zrušil všechny automaty mimo ty, které fungují v rámci univerzální služby

Podívejte se, jak se ruší a bourá telefonní budka:

Našli jste v článku chybu?

Žádné názory