Hlavní navigace

Pevná síť CETINu má o pětinu vyšší zátěž, ve špičce jí teče více než 1,1 Tb/s dat

Sdílet

David Slížek 23. 3. 2020

AKTUALIZACE (24. 3. 8:00) – doplnili jsme vyjádření Vodafonu k zátěži v síti UPC a v mobilní síti

České internetové sítě zatím vyšší nápor uživatelů, kteří zůstali doma kvůli epidemii koronaviru, zvládají. A to jak ty mobilní, tak pevné. V pevné síti CETINu provoz pozvolna roste, ale firma v tom zásadní problém nevidí.

„Největší nárůst jsme zaznamenali ve středu 11. března, kdy zavřely školy. Od té doby zátěž sice roste, ale pomaleji, ve srovnání se začátkem března teď máme ve špičce provoz zhruba o 20 % vyšší a chování uživatelů má víkendovou charakteristiku, nápor začíná už brzy dopoledne,“ popisuje pro Lupu mluvčí CETINu Klára Zavadilová

Ve špičce podle ní pevnou sítí CETINu momentálně protéká více než 1,1 Tb/s dat. Firma zatím nemusela kvůli rostoucímu provozu přijímat žádná zvláštní opatření.

„Páteřní a regionální sítě Cetinu jsou navíc stavěné tak, aby měly plnou geo-redundanci. Díky tomu zákazníci našich partnerů připojených přes fixní sítě nepociťují žádné omezení. S cílem udržet stejnou úroveň služeb i do budoucna jsme začali posilovat kapacitu našich páteřních linek a společně s partnery i kapacitu propojovacích bodů,“ doplňuje Zavadilová.

Také Vodafone pozoruje v kabelové síti UPC zvýšené přenosy dat. „V síti UPC vidíme nárůst zejména v dopoledních hodinách, kdy se datový tok pohybuje zhruba o třetinu výše, než je běžné,“ potvrdila Lupě Kateřina Šantorová z tiskového oddělení operátora. 

Vodafone zatím nemá čísla o tom, kolik zákazníků využilo speciální nabídku na zvýšení kapacity pevného připojení. „Zájem o zvýšení rychlosti v pevné síti je především u uživatelů s tarifem 150 Mb/s, kteří tak nyní zdarma využívají 300 Mb/s,“ uvádí jen.

Na mobilní frontě klid

Bez větších problémů (z pohledu zátěže) je zatím situace i v mobilních sítích. A to přesto, že si například v síti T-Mobilu zapnulo neomezená data zdarma už 333 tisíc zákazníků

Operátor O2, který také zákazníkům nabídl neomezená data, konkrétní čísla nezveřejňuje. Firma ale také eviduje zvýšený provoz v mobilní i fixní síti, který se týká jak dat, tak hlasového provozu.  Podle mluvčí Lucie Jungmannové to nemá vliv na funkčnost internetu nebo volání. Problémy ale v posledních dnech hlásí někteří uživatelé televizní služby O2 TV.

Třetí velký operátor Vodafone zaznamenal skokové navýšení provozu hned po uzavření škol. „Bylo až o 32 % vyšší než nejvytíženější hodina volání na Silvestra (od 0:00 do 1:00 hod.),“ uvádí Šantorová.

„Po vyhlášení stavu nouze byl nárůst hovorů dokonce o 50 % vyšší oproti běžnému čtvrtku. Významné navýšení provozu souviselo i s voláním na linku 1212.Provoz v mobilní síti je v současné době o 40% vyšší, než před zavedením mimořádných opatření vlády kvůli koronaviru,“ doplňuje. Dodejme, že Vodafone měl v půlce března problémy s propojováním hovorů do ostatních sítí. 

V obavě ze zahlcení sítí vyzval minulý týden eurokomisař Thierry Breton zákazníky, poskytovatele a provozovatele streamingových služeb, aby sítě nepřetěžovali. Videoslužby Netflix, YouTube a další na výzvu reagovaly dočasným snížením výchozí kvality videostreamů.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.