Nikoliv. To, co píšete, platí jen pro některé kreditní karty. Pro debetní karty je postup a pravidla trochu jiný.
Osobní zkušenost* je, že u debetní karty to prověřovali a peníze byly zpět za cca tři týdny. U VISA kreditky to bylo vždy okamžité a ani se na nic neptali. Přitom oboje karta té samé banky a vždy plus mínus stejná částka pár desítek Euro. Rozdíl bude zřejmě v tom, že u debetní karty jde o vrácení peněz, zatímco u kreditní karty jde o to, že po vás peníze přestanou chtít. Hodně dobrá pravidla má American Express, jenže tím u nás moc platit nejde. Dobrá pravidla má i VISA. Bohužel Mastercard je s tímhle trochu na štíru. A možná i proto ho naše banky teď všude tlačí a VISA kreditní kartu je stále těžší sehnat.
V tom, že je v zájmu Alzy peníze okamžitě vrátit a neodmlouvat, i kdyby snad byli v právu, máte plnou pravdu. Karetní asociace opravdu běžně tlačí na banky, že když je otevřený velký počet reklamací, tak ať dočasně obchodníka odstaví, dokud se to nevyřeší. Proto je v zájmu obchodníka mít těch nevyřešených otevřeno jen minimum, i za cenu toho, že uzná i ty, které jsou neoprávněné.
*Electronic Arts mají zabugované nákupy ve hrách, párkrát do roka si strhnou peníze dvakrát, případně peníze strhnou, ale hra hlásí chybu platební brány. Pro Evropu byl helpdesk v Německu, premiově placená linka a po deseti minutách a deseti Eurech se ozval borec, který jen řekne, že nemluví anglicky ani česky. Po prvním případu jsem se proto naštval a začal na tohle používat chargeback.
Promiňte, ale pro Mastercard platí stejný zákon o platebním styku jako pro kohokoliv jiného...
§ 181
(1) Byla-li provedena neautorizovaná platební transakce, poskytovatel plátce neprodleně, nejpozději však do konce následujícího pracovního dne poté, co neautorizovanou platební transakci zjistil nebo mu ji plátce oznámil,
a) uvede platební účet, z něhož byla částka platební transakce odepsána, do stavu, v němž by byl, kdyby k tomuto odepsání nedošlo, nebo
b) vrátí částku platební transakce, zaplacenou úplatu a ušlé úroky plátci, jestliže postup podle písmene a) nepřipadá v úvahu.
Pokud Vaše banka takhle odmítá fungovat, doporučil bych finančního arbitra.
(4) Odstavec 1 se nepoužije, jestliže ztrátu z neautorizované platební transakce nese plátce.
No a teď kuk na další paragraf, 182. Banka má právo vaše oznámení o neautorizované transakci nejprve prověřit, zda nedošlo k naplnění paragrafu 182.
Finančního arbitra zkusit můžete, ostatně každý rok řeší desítky, možná už i stovky těhle případů. Ne všechny končí ku prospěchu klienta. Také je dobré si přečíst vaši smlouvu s bankou, protože některé mají podmínky hodně divoké, například že musíte svou platební kartu minimálně jednou denně vzít do ruky a zkontrolovat tak, že ji fyzicky máte. A ani finanční arbitr s tím nic nenadělá, protože vy jste to dobrovolně podepsal. Stejně tak některé banky omezují lhůty pro reklamace, takže místu 13 měsíců běžných u karetní asociace to může být klidně jen 90 dnů. A bance to projde, protože přesně takhle se vykládá paragraf 182 - prostě si za to za určitých podmínek můžete sám a máte smůlu.
Alza nezklamala, posledni roky se hodne vykresluje jako pro-zakaznicka treba i pri reklamacich apod., pokud se zachovala jak je zde popisovano bez nejakych vytacek tak supr. Verim, ze hodne lidi nakupuji u Alzy (ktera je vetsinou drazsi nez konkurence) prave z tohoto duvodu.
Kazdy jeden zakaznik muze kazdou jednu platbu kartou reklamovat, banka mu v takovem pripade musi obratem(do druheho dne) penize vratit (jak ze zakona tak dle pravidel asociace), a obchodnikovi s vysokym poctem reklamaci se muze stat, ze mu bud banka nebo karetni asociace znemozni platby prijimat uplne. Takze si nedelejte iluze o tom, jaci jsou v Alze dobraci.
Pripadne dokazovani ze zakaznik opravdu objednal a produkt mu byl dodan je pak vzdy na obchodnikovi.