Zase se bude vymyslet znovu kolo ?
At se jedou podivat treba do Polska, tam jsou nakupy jizdenek a platby kartou (uz jen kartou, mince ani bankovky automaty neprijimaji) v MHD zcela bezne.
Take by meli udelat neco s tim silenym postupem vydavani elektronicke karty na MHD, nazev Litacka zrejme znamena, ze se kolem toho hodne nalitate :-) Trva to nekolik tydnu a je to cele neskutecne slozite. Mozna se to nevi, ale stale si lze koupit i papirovou prukazku. Popisi jak to probiha:
1. prijdete k okenku, dostanete k vyplneni jednostrankovy A5 formular. Tam je jen jmeno, datum narozeni a podpis.
2. date fotku a na miste vam ihned vyrobi prukazku i rocni kupon.
3. prukazka stoji 20 Kc a ma platnost 10 let.
4. zaplatit lze hotove nebo kartou.
Za pet minut odchazite s kompletni prukazkou co plati 10 let, vcetne rocniho kuponu. Dokud nebude vydani elektronicke karty stejne rychle a snadne, je naprosto zbytecna. V zahranici zvladne podobnou operaci automat za minutu.
Mně přijde úplně tragické když si vybavím diskuzi na téma "vydání nového pasu":
* ČR, normální vydání - do 30 dní (reálně cca 3 týdny)
* ČR, zrychlené vydání za 2 000 Kč - do 6 pracovních dní (reálně 7-8 dní)
* Řecko plné "líných řeckých úředníků", kde je "na všechno čas": 4 pracovní dni, z toho se jeden den stávkovalo
V ČR se prostě nespěchá. Když se na něco uzákoní termín 30 dní, proč to řešit rychleji?
Vsak srovnejte ...
OP ... vydani papiroveho obnaselo dojit na urad, nekde v jeho blizkem okoli navstivit fotografa, vzit 2 fotografie, pripadne zapaltit nejaky drobny poplatek, a behem 10 minut jste mel novy OP.
Dnes musite (ve lhute 30 dnu, ne drive a ne pozdeji) vyplnit lejstro a minimalne 14 dnu si pockate. Tudiz realne mate tak zhruba tyden - s nejakou velmi nepatrnou rezervou.
RP ... po slozeni testu a absolvovani jizd vam pomnoze klidne primo namiste byl vydan cerstvy papirovy RP. Platil tak nejak "nafurt". Ten aktualni plati sice take trvale, ale ne uz tak ta karticka. Opet, v ramci digitalizace a zjednodusovani si pockate minimalne tyden, spise 14 dnu. Pricemz defakto neexistuje vubec zadny duvod (snad krom cest mimo EU) k vydavani hmotneho RP. Ale nebylo by jak buzerovat na silnicich, to je pravda.
Totez se samosebou tyce TP a dalsich a dalsich lejster a dokladu, ktere po vas stat chce, pricemz je nanic nepotrebuje.
Mimochodem, ten pas uz nestoji 2, ale 4kKc. To vite, podrazil inkoust.
Jo, a po prvním průseru se lidi budou ptát, "a to vás nenapadlo?" a odpověď bude: "paní uklízečka nám to asi zapomněla říct."
Prostě mi vadí, že když to dělá úředník, tak všichni nadávají, že si na to nevezmou odborníka a nechají to patlat někoho, kdo nemá ani ponětí o čem to je. No a když si na to vezmou odborníka, tak zase nadávají, že zbytečně utrácí peníze.
Přitom zrovna u věcí jako jsou elektronické platby chcete mít podklady i o tom, jak se to musí zabezpečit, co to obnáší legislativně, co to obnáší finančně. Ono zpracovávat údaje o kreditních kartách není legrace a nejeden obchodník byl už překvapen tím, za jak dlouho a o kolik méně uvidí peněz při platbě kreditkou. Jestli se mám rozhodnout, zda do toho půjdu nebo ne, tak chci vědět, co mě to bude stát. To aby se pak zase lidi nesmáli v diskusi "jasně, že vám při platbě kreditkou nutná infrastruktura a poplatky sežerou více než pětinu z peněz, ale to přece ví i uklízečka na nádraží!"
To vite, ale tam nemaji specificky ceske podminky .. takze misto DS za miliardy pouzivaji email (temer) zadarmo (a rikaji tomu de-mail).
V Nemecku zalozite srocko za 15 minut, za tech 15 minut mate fungujici firmu ktera muze nakupovat a prodavat. Zadne nekolikamesicni martyrium a cekani na zapisy do bambiliardy vsemoznych rejstriku.
Pravdepodobnosti blizici se jistote by se stacilo zeptati mistni manazerky sanytarni hygieny (jinak se tomu take pekne cesky rika "hajzlbaba").
V tom state rizenem jako firma by se dalo predpokladat, ze urad zverejni poptavanou sluzbu a co si od toho predstavuje, a potencielni dodavatele se !ZDARMA! pretrhnou v podavani nabidek a predvadeni svych referenci. Coz vubec neznamena, ze se neco z toho poridi, nebo ze se zadani zcela nezmeni.
A ne ze bude za (nehorazne) penize zadavat analyzu, kterou pote bude analyzovat, aby mohl zanalyzovat vysledky analyz. Vysledkem toho totiz bude odhadem tak 150 stranek zvastu, a jedna stranka toho, co by rekla ta zminena v prvnim odstavci.
Apropos, netreba jezdit ani do zahranici, i u nas je nemalo dopravcu, kteri neprekvapive a dlouhe roky umi pipnout kartou na terminalu u ridice. Trojkove busy v maticce Praze kupodivu take umi vybrat mince u ridice ... pripadne ukazat litacky. A jelikoz jsem jiz podle vseho ctihodny kmet, tak pamatuji osobne i doby, kdy stacilo i v podzemce vhoditi korunu ... a dalo se jezdit klidne cely den.
Toto zadny odbonik delat nebude, protoze to neni odborna prace. Objet pripadne mesta kde to funguje by mel prave ten urednik - za to je placen.
V Praze je doprava z vice nez 80% dotovana z rozpoctu mesta, tudiz kdyby se jizdne zrusilo uplne, velice pravdepodobne by to vyslo bud nastejno, nebo financne jen nepatrne draz, ovsem usetrilo by se jinde. Kdyby se prozmenu preslo na kapitalisticky model, tak by jizdenka nestala 30Kc ale spise tak 300Kc.
Apropos, zdaleka nejdrazi zpusob prevodu penez je SMS. Presne to, co se v Praze pouziva.