Pisálci "co to rozhodnutí nechápou" a třeba i uvádějí relevantní technické údaje, proč by pokračování v poskytování wifi služeb např. v metru nemělo mít žádné větší náklady na provoz než dosud..
.. není to jen o nákladech. Tu síť někdo musí spravovat. Konektivita internetu od ISP také není zadarmo.. upřímně WifFi v tramvaji byl totální "joke" od DPP.. zcela očividný, krátkodobý zkrat marketingu (předpokládám, že daný jedinec tam už nepracuje).. protože to nemělo vůbec ZADNOU pointu.. než SNAD nalákat nějaké lidi, aby nejezdili autem po Praze a "vychutnali si zdarma WiFi v tramvaji - s nefunkční klimatizací"..
DPP je v zásadě "státem / městem dotovaná společnost" . a já nevidím jediný důvod, proč by měla rozhazoat dotované peníze na takové KR-VINY! jako Wifi na zastávce, v tramvaji či v metru. seriozní pracující ve věku 30+6 mají svá data od mobilního operátora a ZDARMA podporovat skupinu typu teens, která jen sosá videa z youtube.. jako SORRY:!!
konečně to někomu relevantnímu v DPP došlo, že WiFi zdarma zkrátka nevede automaticky k nějaké "konverzi" typu více vybraného jízdného..
Nojo, jenze on to ten fiktivni cestujici dotuje taky. Takze je malinko na hlavu, posilat ho na taxik jenom proto, ze chce kvalitni sluzby. Takhle je specialne ve stanicich pretizene EDGE, ktere se pro rozumnou praci (ano, lidi muzou i v metru pracovat) pouzit proste neda.
Kdyz i taxikari (ale taky autobusovi a zeleznicni dopravci) prisli na to, ze WiFi ma pro cestujici vyznam... a to drozkari fakt nebyvaji zrovna Lumeni...
Dopravní podnik hl. m. Prahy má už v názvu slovo "dopravní", tj. zabývající se dopravou a nikoliv poskytováním internetu. Stejně tak u DPP nenajdete jiné - a mnohem přínosnější - služby, jako např. občerstvení (pokud se bavíme o bezplatnosti).
Lidé samozřejmě mohou v metru pracovat, ale pokud nebudou, tak se na 100% nic tragického nestane.
V privátné sféře může každý nabízet co je libo, to je čistě jeho věc, jestli se mu vyplatí poskytovat WiFi pro svoje klienty či nikoliv. Ale rozhodně ne DPP s roční dotací v řádu desítek miliard Kč.
Pokud chceme zustat v minulem stoleti, tak jiste staci kdyz budou prepravovat. Dokonce muzou zustat u papirovych listku a tistenych jizdniich radu.
Jenze doba je jina. Cestujici, i kdyz ma smulu ze v monopolnim prostredi neni plnohodnotnym zakaznikem, ma celkem pravo pozadovat za svoje penize adekvatni sluzby. A nikdo po nem nemuze chtit, aby resil jestli mu je ma poskytnout soukromnik nebo dotovana mestska firma. Datove pripojeni proste patri v tomto stoleti uz ke standardu a ze je v prazskem metru spousta mist s nedustojnym signalem nebo primo bez nej, to je uz jenom obycejna ostuda.
Ze jsou DPP masivne dotovane je problem ktery rozhodne nejde resit tim, ze budeme tolerovat (nebo dokonce vyzadovat) sluzby na primitivni urovni. Tim jednak cernou diru na penize nevyresime a druhak zpusobime zaostavai Prahy na nejviditelnejsim miste. Uz tak pusobi prazska MHD (a zejmena metro) neskutecne zaostalym dojmem, zejmena ve srovnani s Asii.
Datové připojení za veřejné peníze není žádný standard, ale obyčejná čecháčkovská vyčůranost, kdy si někdo myslí, jak se mu na jeho zábavu budou ostatní skládat. S takovou byste pak mohl ještě chtít, aby vám v obecních bytech platilo město pevný internet, protože to je také standard, ne? Naprostý nesmysl. Data jsou dnes dostupná přes komerční poskytovatele a kdo je potřebuje nebo chce, může si je také zaplatit. Diskuze je ukončena.
Jako ok, vim ze cast lidi je fixovana na penize natolik, ze jim to znemoznuje racionalni vnimani podstaty veci. A placaji se v jakychsi krecovitych postojich typu 'hlavne zadny dalsi vydaj'.
Takze jako pro deti - kdyz se v metru neda datove pripojit NIJAK, tak je uplne jedno jestli tuto sluzbu NEposkytuje komercni nebo mestsky subjekt. Proste ta sluzba neni. A je na DPP aby ji nejak zajistily. Klidne pomoci komercnich poskytovatelu, nebo po vlastni ose, to je fuk. Zadna data v metru = ostuda, trapas, zaostala zem, minule stoleti.
...takto uz to snad musi pochopit kazdy, ne?
Děje. Tam, kde se zavádí LTE do tunelů, se upgradují i stanice. Za chvíli bude pokryta polovina stanic plus přilehlých tunelů. WiFi také nebylo ve všech stanicích a v tunelech nebylo vůbec. Kdyby WiFi fungovalo zadarmo, asi by byla hloupost ho rušit. Jenže ono to zadarmo není. Takže holt někdy nastane ten okamžik, kdy už se nevyplatí vedle lepšího LTE udržovat i horší WiFi.
Tak nemuzu rict ze bych nekde cetl ze sluzba nebude odpovidat nakladum (at uz to znamena cokoliv). Vsimnete si, ze i ten kolega co tady porad srandovne uzaviral diskusi seznal, ze se to vsem ostatnim dopravcum vyplati a to vcetne taxikaru, kteri maji kvalitu sluzby v zebricku hodnot dost nizko.
Ja mam pocit, ze se DPP akorat stalo obeti vlastnich megalomanskych planu a smluv, stvorilo cosi pekelne draheho, co by si soukromnik dokazal poridit za zlomek ceny a ted stejne jako se do toho nesmyslne vrhli tak to chteji stejne nesmyslne zariznout. Nejaka statistika vyuzivani sluzby je asi to posledni podle ceho by se rozhodovali..
Taxíkářům se volná WiFi samozřejmě nevyplatí, protože málokdo vybírá TAXI dle WiFi, ale marketingově to vypadá dobře. Navíc taxíky přepraví nepoměrně méně cestujících, takže i náklady na takovou WiFi jsou podstatně nižší. V každém případě si ale náklady spojené s WiFi v taxíku hradí privátní subjekt z vlastní kapsy, což je jeho věc a všech ostatních zbytečná starost. Na rozdíl od DPP, kde ze 4/5 vše platí daňový poplatník a pouze 1/5 pak cestující v jízdném. Snad už chápete rozdíl a debata může opravdu skončit.
Jako ze ten marketing delaji z jineho nez ekonomickeho duvodu? :-))
Mene cestujicich odjakziva znamena vyssi jednotkove naklady.
A co si hradi cestujici - mezi danovym poplatnikem a cestujicim je v Praze dost maly rozdil. Prakticky kazdy cestujici je bud poplatnikem, nebo plati jednorazove jizdne ktere naklady pohodlne pokryje. Takze prakticky kazdy cestujici ma pravo na primerene kvalitni sluzby.
Jste chaotik.
Superdatel: Nečetl jste, ale hlavně že víte, jak to DPP dělá špatně. V odkazovaném článku na iDnes jako důvod pro zrušení WiFi uvádí náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr „Wi-Fi byla málo využívaná a velice nákladná“. To, že byla málo využívaná, určitě nemají ze statistiky využívání služby. Vy to samozřejmě víte lépe. Wi-Fi bylo pokryto 6 stanic metra: Florenc B i C, Hlavní nádraží, Pražského povstání, Náměstí republiky a Smíchovské nádraží. Všechny uvedené stanice mají být během léta pokryté signálem LTE. K čemu by tedy bylo provozovat tam duplicitní a horší Wi-Fi?
Vy si taky musite furt na neco stezovat. Jestli chcete abych cetl cosi na jinem serveru, tak napiste abych cetl cosi na jinem serveru a ne neco o zpravicce pod kterou diskutujeme.
Nevite proc si dopravci, tam kde je konkurence, porizuji duplicitni a horsi wifi? :-)
Ale budiz - co teda udelaly DPP spatne, ze ty desitky milionu vysly vnivec?
Superdatel: Vy ovšem nediskutujete o tom, co je ve zprávičce, ale o vlastních domněnkách – které neodpovídají realitě.
Boom Wi-Fi v autobusech byl pokud vím před pár lety, kdy byly datové tarify dražší a méně rozšířené, než dnes. Dále se to řešilo ve vlacích, kde byl špatný signál – částečně kvůli slabému pokrytí železničních tratí, částečně kvůli útlumu na pokovených oknech.
Jak jste přišel na to, že desítky milionů přišly vniveč?
Prisel jsem na to tak, ze jsem se pokusil uverit zpravicce a tomu, ze DPP maji statistiku (jasne, je to domnenka, ale ne moje). Jak si jinak mam vysvetlit „Wi-Fi byla málo využívaná a velice nákladná“?
Mate nejake jine vysvetleni?
Jinak teda myslim, ze WiFi v autobusech, vlacich, taxicich, restauracich, skolach, komercnich budovach, kavarnach, nakupnich centrech, nadrazich, letistich, hotelech, atd atd, neni dusledkem nejakeho modniho vystrelku, nebo co se to snazite demagogicky naznacovat, ale proste racionalni snahy o zvyseni kvality poskytovanych sluzeb - coz je dost zasadni vsude, kde je konkurence.
Máte trpělivost, předpokládám, že to berete jakože vojenský výcvik na případné zajetí nepřítelem a následné pokusy o psychický nátlak, aby jste prozradil, kde máme muniční sklad.
Jenom opravuji, boom wifi v autobusech způsobil 1 bod za WIFI v autobusu v tendru, na dopravní obslužnost v soutěžích "krajů". Takže se třeba osazovaly modemy s SIM, kde bylo 3GB dat, které "vydržely" třeba jenom dopoledne první den z měsíce provozu apod. Také se dělaly vypínače, kdy to řidič prostě vypl, pokud vezl třeba zájezd a bylo zřejmé, že nemůže nastoupit kontrola. Kontrola kontrolovala pouze přítomnost WIFI signálu, nikolivěk jeho funkci.
U Eurolines, kde asi nic takového není to fungovalo obdobně. Zde to sloužilo jako reklamní prostředek - ikona WIFI na webu a borožurách.
Ono to totiž reálně fungovat nemůže, když si sednete do autobusu Praha - Kyjev, tak zhruba 40 lidí chce asi 85% času browsit a koukat na videa. Jediné jak to zabaví je asi 30minut x počet hranic, kdy to zase zkouší.
V takovem Student Agency je Wi|Fi od zacatku, tj. nejmin 10 let
Student Agency začala jezdit na vnitrostátních linkách v roce 2004, před tím už jezdila do zahraničí. iPhone, který začal éru chytrých mobilních telefonů, se začal prodávat v roce 2007. Je možné, že předtím si někdo vzal do autobusu desktopový počítač s CRT monitorem a WiFi kartou, nicméně obávám se, že to skončilo na tom, že tam nenašel zásuvku na 230 V.
Driv vypadavalo tam kde nebyl mobilni signal
Jasně, teď už si za sebou odvíjejí optický kabel, takže ten autobus není na mobilním signálu závislý.
Nevím, jestli chci znát vaši představu o tom, jak se to přihodí, že se přes Wi-Fi připojíte k internetu.
Jo pardon, Student Agency jezdi od 2004, ale s desktopovym pocitacem s CRT monitorem se jezdi az od zavedeni WiFi na linkach roku 2007. Tak to meni uplne vse :-D
Mobilni signal uz nevypadava, protoze se zahustila sit BTS a routery zacaly podporovat SIM vice operatoru. Odmotavajicimu kabelu za autobusem se tak podarilo vyhnout.
Dokazete takto detsky prihlouplym zpusobem vysvetlit i princip WiFi a chcete se s tim pochlubit? Nebo co ma jako znamenat ta posledni poznamka... :-)
Superdatel: Pradon, nenapadlo mne, že nepoznáte sarkasmus. Vaše tvrzení, že Student Agency má WiFi od začátku, je chybné – protože na začátku by WiFi v autobuse nikdo nevyužil a SA by nemělo jak WiFi v autobuse připojit k internetu, nebo by se nedoplatila.
K tomu vašemu překvapení, že v autobusech vypadává spojení k internetu tam, kde není mobilní signál – je to z toho důvodu, že WiFi router v autobusu je k internetu připojen právě pomocí mobilní sítě. Ono moc jiných možností není – odvíjet kabel nejde a satelitní připojení by bylo nepraktické. Připojení k internetu v autobusech i vlacích vypadává stále, když není mobilní signál, akorát už se s tím v autobuse asi nesetkáváte, protože už je signál po celé trase, kde jezdíte.
OK, za ten straslivy omyl se jeste jednou omlouvam, SA zacala skutecne v roce 2004, zatimco wifi ma az od 2007. Me prohlaseni, ze provozuje wifi od zacatku, tj pres 10 let bylo nechutne nepresne. A jsem pripraven se omluvit i potreti, pokud to potrebujete.
A dal uz prosim prestante s tim detinsky nedustojnym blabolenim. Jak je pripojeny router vi opravdu kazdy.
SA nemá dotační WIFI, tedy to tam nedávají kvůli jednomu bodu v krajském tendru, mají tam 3x resetované 40G FUPy a až 2x2 SIM, tedy 400G na měsíc + captiv portál s DNS filteringem. Možná už domluvili více, pořád to asi mění, možná dokonce rotují SIM, nebo už mají M2M portál a tečou tam data centrálně kupovaná, tedy koupí 2TB dat na celou flotilu a čučí jak to lidi sosaj a případně přehazují. Každopádně je to kakastrofa a ani mě nenapadne se na to připojit. Selským rozumem, mají tam stejnou SIM jako mám já, ale mají ji pro všechny, nebo v nejlepším pro 1/4 autobusu a navíc s filteringem.
EUROLINEs zkušenosti 2013-2018. Autobusy dotované krajem - průběžná zkušenost.
SA proste pouziva WiFi celkem standardne uz spoustu let. Bez captive portalu (prinejmensim na nakterych linkach, ne-li na vsech). Asi potrebujeme do diskuse spis nekoho, kdo to obcas opravdu pouzije ;-)
Portal ma Flix. Kazdopadne neni to dulezite, snad kazdy kdo ma konkurenci a u koho zakaznici pobydou nejaky nezanedbatelny cas, jim WiFi poskytuje. Je to ve svem principu sluzba ktera stoji minimum prostredku a prinasi celkem vyznamny uzivatelsky efekt.
A na tom nic nemeni ani nesmyslne pojeti DPP, kterym se podarizlo stvorit cosi, co velky efekt nejspis ani nema, zato je to ale pekelne drahe.
To jiste. 'pichnout' LTE modem je nepochybne neco uplne jineho, nez pripojit router napevno. A ted co jako s tim objevnym zjistenim?
Jestli mate jeste nejaky dalsi napad, jak svetu sdelit proc dpp nema narozdil od ostatnich wifi poskytovat, nebo z jakych vsech duvodu to podle vas nejde, tak to klidne napiste.
Ale zkuste to nejak dustojne...
To jiste. 'pichnout' LTE modem je nepochybne neco uplne jineho, nez pripojit router napevno.
S tím vaším tvrzením, že opravdu každý ví, jak je WiFi router připojen k internetu, bych byl vážně opatrný. Nejdřív jste byl překvapen, že aby fungovalo připojení k WiFi v autobusu, musí mít autobus (resp. modem v něm) mobilní signál. Teď se zase tváříte, že připojit WiFi router k internetu „napevno“ ve vestibulu metra je triviální. Určitě tam je každé dva metry síťová zásuvka s připojením do internetu, instalovali je tam hned při výstavbě už od sedmdesátých let, ne?
Tak pro vaši informaci, WiFi router je síťové zařízení, které musí být samo pomocí jiného zařízení připojeno k internetu, a teprve pak je schopné přes WiFi jiným zařízením zprostředkovat přístup k internetu. V tom autobusu to připojení k internetu zprostředkovává LTE modem, který se připojuje do sítě mobilních operátorů. V metru, kde LTE nebylo, by takové řešení nebylo použitelné, takže reálně zbývala varianta přitáhnout tam „internet“ metalickým nebo optickým kabelem. Přičemž před instalací WiFi neexistoval důvod mít kabelem dotažený veřejný internet do prostoru nástupiště. Tunely metra sice vedou sdělovací vedení, jak dopravního podniku tak externích subjektů (např. komerčních operátorů), ale to nešlo jen tak si vybrat nějaké optické vlákno, to fiknout a připojit na něj WiFi router. I pokud měl DPP v tunelech natažená volná optická vlákna zakončená někde v technickém zázemí, bylo potřeba se z toho technického zázemí dostat ještě někam, odkud bude možné pokrýt nástupiště (typicky bude potřeba těch routerů víc, už jenom kvůli počtu lidí). No a na druhém konci je potřeba ty optické kabely zase vyvést někam, kde se realizuje to vlastní připojení k veřejnému internetu. Přičemž ta část ve stanicích a v tunelech metra je pořád v metru, takže musí splňovat všechny přísné normy pro metro (nehořlavé materiály apod.), navíc možnost tam něco montovat je jenom v nočních přepravních výlukách, ve kterých má samozřejmě přednost údržba metra. Takže vytvoření WiFi přístupu ve stanici vážně neznamená přinést tam router, zašátrat za obložením stěny a vytáhnout odsud ethernetový kabel, trafíčko od routeru píchnout do zásuvky a stanice je pokrytá.
Superdatel: Přesně to jsem čekal, že se budete tvářit, že srovnávám Wi-Fi v metru se stavbou rakety. Obsah komentáře ale byl úplně jiný. Na pískovišti by vám to šlo, s textem při čtení také zacházíte jak s pískem – nasypete všechna slova na jednu hromadu a pak si říkáte, co by se z těchhle slov asi dalo sestavit za obsah.
Howgh.
Jakeho nakladu?
Popravde receno, nevim proc bych mel chtit po DPP aby za ostatnimi mesty zaostavaly a aby poskytovane sluzby byly na urovni Afriky. Dostavaji nesmyslne moc penez, takze naopak bych kvalitni sluzby pozadoval. Za stupidni pristup typu 'data tu nemame, zaridte si u operatora at nam je sem da' bych jr akorat tak nakopal a zacal pracovat na vzniku konkurence, abyste meli duvod delat i neco jineho nez se jen vymlouvat.
Tak ja jsem teda kdysi videl jakysi prehled sluzeb ktere DPP poskytuji. Byly tam mozna stovky polozek, ale na prepravu nakladu si nevzpominam. Coz teda muze byt tim, ze si veci cestujicich za naklad zatim nikdo netroufnul prohlasit :-)
Za konkurenci a WiFi zdarma v metru je bohuzel nutne vyrazit do zahranici.
Diskuze je ukončena, protože můj další příspěvek zmizel a je zbytečné sem už cokoliv na toto téma psát.
Jenom k té dopravě - dotování je logicky proto, aby byli lidé motivování tu veřejnou dopravu využívat a nedocházelo tak tomu, že se všichni přesunou k dopravě individuální, což by mělo za následek kolaps dopravy jako takové.