Hlavní navigace

Před 30 lety začala vysílat stanice OK3, přinesla nejen Tutti Frutti

Sdílet

Filip Rožánek 14. 5. 2020

Televizní diváci na části území tehdejšího Československa se v pondělí 14. května 1990 dočkali nového programu Československé televize. Dostal název OK3 (zkratka slov Otevřený kanál) a v dosud neobvyklé míře nabízel pořady přebírané ze satelitního vysílání světových stanic, jazykové kurzy a produkci nezávislých tuzemských tvůrců.

„Od té doby, co nám rozšířili společnou anténu o program OK3, se zcela sobecky cítím jako příbuzná devizového strýčka, který mě zahrnuje dary na F1 a ČTV nevídanými,“ glosovala událost redaktorka v dobovém vydání časopisu Květy. Některé pořady ji však zrovna nenadchly – mezi nimi pověstná soutěž Tutti Frutti, noční erotická show z produkce RTL, která se nekódovaně vysílala na satelitu Astra.

Program 1. zkušebního dne vysílání OK3
14. května 1990
16.00 Zahájení vysílání
17.05 Opakování jazykových kurzů angličtiny a němčiny, poté zpravodajství CNN
18.00 Screensport (sportovní pořad)
19.00 Zpravodajství sovětské televize, poté hlavní blok francouzské TV La Sept
22.00 Zpravodajství TV5
22.30 Screensport (sportovní pořad)
23.00 Konec vysílání

Podle dobových materiálů se o odbavování OK3 staralo osm pracovníků na pracovišti RK11. Na 16 vysílačích napříč Československem nahradil nový kanál dosavadní program sovětské televize. Pokrytí dosahovalo 36 % obyvatel.

Rozhodnutí o vzniku OK3 padlo v únoru 1990. Na dohodu o přebírání pořadů přistoupili nejprve především francouzští producenti, kteří je poskytovali zdarma (například MCM nebo TV5 Europe), a také americká CNN. Zpočátku vysílal program od 16 do 23 hodin. Postupně přibyly pořady RTL, MTV Europe, 3sat, SAT1 nebo zpravodajství Sky News.

Francouzi také poskytli Kavčím horám satelitní antény, přijímače, dekodéry, titulkovací soupravy a záznamová zařízení. Většina pořadů se vysílala v původním znění bez překladu.

Stanice OK3 vysílala v normě PAL, což vedlo k diváckým stížnostem. V roce 1990 je shrnul například magazín VTM — Věda a technika mládeži. „Jak jistě víš, milá televize, ty jsi až dosud využívala SECAM. Oba víme, že PAL je sice technicky lepší, ale na počátku barevného vysílání u nás stálo politické rozhodnutí vysílat v SECAM, protože si ho vybral Sovětský svaz. Díky tomu má dnes u nás řada lidí barevné televizory umožňující příjem pouze v SECAM. My všichni tedy přijímáme obrázky třetího programu pouze černobíle,“ stěžovala si redakce v otevřeném dopisu Československé televizi. 

Vysílání OK3 skončilo se zánikem Československa 31. prosince 1992.

Našli jste v článku chybu?