Hlavní navigace

Vlákno názorů k aktualitě Prima spustí zpravodajskou stanici pod značkou CNN od Petr Faistauer - Že by konečně někdo, kdo bude umět aktuální...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 4. 2019 15:16

    Petr Faistauer

    Že by konečně někdo, kdo bude umět aktuální zpravodajství (tzv. Breaking News), bez mluvících hlav a dlouhých minut koukání do tváří různých expertů na cokoliv? Kdo pochopí, že televize v tomto případě není o diskusním studiu, ale o živém obrazovém zpravodajství z místa, co nejdřív a co nejvíc?

  • 2. 4. 2019 21:05

    Malata1

    Jelikož Prima má v podstatě minimální reportážní zpravodajský tým, žádná regionální studia, tak to nebude tak růžové. A navíc, to co říkáte dnes může dělat kdejaká internetová televize. Viz idnes a jejich přenosy z kolony před Metropolí Zličín apod.

  • 3. 4. 2019 9:03

    xsc

    Přesně tak, Prima v krajích stále používá systém externích redaktorů, tak jako Nova v 90. letech. Tento systém je dobrý tak k zajištění zpravodajství z plánovaných akcí a vytváření krajských zpravodajských souhrnů. Pokud dojde k nějaké mimořádnosti, musí to redaktor nejdřív vůbec zjistit (takže těžko bude první), pak sehnat kameramana (který je z nějaké místní firmičky a mezitím někde točí svatbu). Než se sejdou na místě, je po události...

  • 3. 4. 2019 9:07

    xsc

    K tomu se pak ještě přidá to, že tyto externí firmy nemají vybavení pro živé vysílání, přenosové zařízení - "batohy" si půjčují.

  • 2. 4. 2019 22:58

    xsc

    Jenže ono obvykle živě z místa není moc co nabídnout. Policie nikoho nepustí a tak všichni mají jen pár záběru z povzdálí a vaří z vody. Takže buď to vyplní mluvící hlavy, nebo se pár záběrů opakuje každou chvilku. Nakonec ne jinak tomu bylo už 11. září 2001 právě na CNN.

  • 3. 4. 2019 15:26

    Petr Faistauer

    Nevím, čemu říkáte "pár záběrů" bezpřezdívko, mám autentický záznam z CNN na několika VHSech... V souvislosti s právě 9/11 koluje v jistých kruzích už notoricky známá historka o ČT:

    "Hele, CNN hlásí, že v New Yorku narazilo letadlo do baráku, půjdem s tím ven?"
    "Blbost, stejně tam CNN za chvíli šoupne reklamy a my se ztrapníme"

    No a jak to dopadlo, víme všichni.

    Já jsem tím myslel způsob práce CNN, kdy se každou chvíli člověk dozví něco nového buď přímo od jejich reportérů nebo tzv. affilate, buď obrazem nebo alespoň textovým proužkem, což je opravdu "zpravodajství".
    Ne jako ČT24, která taky sice maká a furt se zlepšuje, ale stále jistá strnulost, divák kouká třeba čtvrt hodiny na stejný hlavní titulek a pod tím se opakujou tři menší furt dokola.
    Ad studio při mimořádné události: CNN odhadem do 15 minut (max) za hodinu, ČT klidně i 45 minut a různí experti na cokoliv, na které člověk dlouhé minuty kouká. Ať si klidně zmíněný expert mluví, ale POD OBRAZEM Z MÍSTA DĚNÍ. To není seznamka, že tohle je pan X a paní Y, tak si je dobře prohlédněte... :-( To patří třeba do Událostí, komentářů, ne do do přímé reportáže o nějaké mimořádné události.
    Jako televize veřejné služby třeba při volbách ČT 24 pracuje docela skvěle, ale jak jde o nějakou mimořádnost, jsou totálně nepružný...

  • 3. 4. 2019 19:30

    Pamětník

    Je pravdou, že časem se autentické vzpomínky stírají, ale právě na 11. září mám v paměti, že jsem na nějaké stanici, asi satelitní, sledoval přímý přenos, kdy komentátoři netušili, k čemu vlastně došlo. Že to byl skutečný teroristický útok a ne letecké neštěstí, to začalo být zřejmé až po nárazu druhého letadla. Když jsem si potom pustil po příchodu z práce domů TV, to už jsem živě viděl pády obou věží. To už ale nebylo nic divného, když se odehrávalo drama, které zasáhlo nejen USA.

    Opravdu autentické záběry nárazů letadel se v TV objevily až se zpožděním, i několika dnů. Budu proto vinit CNN z toho, že nám hned zpočátku nenabídlo přesnější a čerstvější zprávy? Historka o ČT se dnes zdá směšná, po bitvě je každý generál.....

  • 3. 4. 2019 20:31

    Petr Faistauer

    Hmm... Když píšu že to mám na autentickém archívním VHSu, tak není jaksi co stírat, je to tam i s časem... Já mám spíše pocit, že vaše vzpomínky jsou časem maličko setřené (bez urážky). A nebavíme se o podstatě (neštěstí/tero­rismus), ale o tom, že už drahnou dobu před nárazem druhého letadla CNN US přes centrálu v Atlantě posílala nepřerušený živý přenos do světa a všichni včetně mně potom docela v šoku sledovali ten druhý náraz...

  • 4. 4. 2019 11:18

    Petr Svoboda

    Právě uvažuji, zda bych nechtěl autentický záznam znovu vidět. Na jednu stranu ano, oživit vlastní vzpomínku, která se kalí a otupuje. Na druhou stranu ne, ten tehdejší pocit je stále přespříliš živý. Pocit, kdy se, poměrně nezúčastněně, dívám na "LIVE" záběry z nějakého absurdního divadla ve velmi reálných kulisách a s reálnými herci. Přepínám, kdo k tomu má „jako něco nového“ než jen dokolečka opakovaný komentář, že se něco stalo, ale my jsme u toho nebyli a policie má místo uzavřené. A v tom - opět vysoce reálný - hluk a zlomek záběru nárazu druhého letadla a trocha zmatku před kamerou. Stále se jen podivuji nad tou absurditou. Až během následujících mnoha minut se ukáže skutečnost, doposud skrytá uvnitř budovy se sloupem dýmu. Kus baráku se začíná zvolna pohybovat dolů, nekonečnou dobu nabírá rychlost, až konečně jako nesmírná hmota udeří do země… Lidi řvou, vše je zahalené oblakem prachu ze sutin, zmatené přepínání kamer, úprk komentátora, pobíhání hasičů, houkání aut, první zranění… Můj původní ambivalentní až senzacechtivý pocit se právě mění v HRŮZU. Zatímco předtím jsem volal známým, ať si to taky zapnou, nyní jsem naprosto paralyzován a neschopen čehokoli - zírám.
    Ano, to je zpravodajství, o kterém se tu zřejmě píše. A možná, že je i dobře dělané. Ale za mě osobně, nechci to prožívat v přímém přenosu. Ať už tu české-cnn bude nebo nikoli, nezasáhne mě to příliš. Alespoň potud, dokud zpravodajství potáhne krvelačnost. Jak popsali MiB: „Vždy je tu nějakej intergalaktickej mor, ale mají-li být lidé šťastní, nesmí o tom vědět.“

  • 4. 4. 2019 11:59

    Petr Faistauer

    Jasně, jako byste mluvil o mně. Zíral jsem neschopen slova. Obzvlášť mi utkvěla v paměti sekvence, jak kameraman utíká před tím valícím se mrakem, vrazí do nějakého bistra nebo čeho a vzápětí vše venku pohltí tma. Za chvíli vidíme jak se objevuje zaprášený chlap v obleku, pak stejně zaprášený hasič vede ženu atd. Hrůza, děs, ještě když to píšu teď, cítím mrazení...

  • 4. 4. 2019 13:28

    Petr Svoboda

    Ano. Ta hrůza, jak je asi TAM. A starost, CO bude následovat? I na mě něco spadne? Nebo bude válka, kterou jsem nezažil, ale jsem na ni režimem vycvičen? Válka, o které mám z vyprávění dobrou představu - o té velké od prarodičů i z bojů a o té druhé od rodičů? Války, které ve všeobecně špatném prostředí taky začaly nenápadně, jen „mírným“ excesem nad tehdejší obvyklou míru informovanosti a po kterých po mnoha sousedech zbyla jména vytesaná v kameni?
    Tak o tento druh včasného zpravodajství zájem nemám. Raději prominu mluvícím hlavám, že vaří z vody, ale dají mi informaci, že přes všechno osobní neštěstí zúčastněných byli včas na místě lidé povolaní, policisté, hasiči a zdravotníci, aby následky udrželi na minimu.

  • 4. 4. 2019 0:05

    xsc

    Ta historka je asi tak autentická jako každá JPP. Po útoku na první budovu to vysílala málokterá stanice - nebyl k tomu důvod. Každý si myslel, že se jedná o leteckou nehodu, ne terorismus a podle toho tomu taky věnoval pozornost. ČT tehdy měla dva programy, takže neviděla důvod přerušit vysílání, dala jen titulek. Že jde o terorismus bylo jasné až po druhém útoku.
    Pokud máte autentický záznam, tak víte co v něm je. Dvojčata byla vidět do dálky, takže dokud nespadla, bylo co zabírat. Ovšem pak už následují jen záběry prázdných ulic částečně zasypaných sutí a několik následujících dní policie na místo nikoho nepustila. Takže došlo na mluvící hlavy.
    K té pružnosti - jak moc chcete být pružný, pokud jde o událost, která se stane třeba jen na druhém konci Prahy? Než se tam autem dostanete, zabere to klidně půl hodiny. Natož když je to někde v kraji, kam je to z krajského města hodina cesty. Není zde takový trh, aby TV vlastnily vrtulník jako je to běžné v USA.

  • 3. 4. 2019 12:48

    KarelE

    Máte na mysli oblíbené živé vstupy "stojíme a točíme živě z místa, kde se před třemi hodinami stalo něco hrozného, přestože teď už jediná nestandardní věc je zbytek policejní pásky na jedné lampě"?

    Nebo snad "vysíláme živě z místa události, takže o tom víme prakticky kulové, protože zranění jsou už v nemocnicích, jejich ošetřující lékaři dali tiskové prohlášení před půl hodinou, ale v nemocnici, a policejní tisková mluvčí vydává prohlášení právě teď, ale bohužel před budovou policejního prezídia, takže my tady na místě události vlastně nevíme nic"?

    Nebo že by populární novácké "stojíme v dešti a větru na místě, kde se dnes ráno stala vážná nehoda kamionu a tří osobních aut. V odlesku našich svítilen můžete vidět ještě stopy pneumatik, policejní zakreslení vozidel po nehodě a poškozená svodidla!"?

    Tohle jako vážně někdo vyhledává? Živé vysílání má smysl jen když vysílá něco, co se právě děje. To jsou chvilky, třebas nehoda trolejbusu s tramvají tohle pondělí v Brně - asi dvě hodiny bylo možné vysílat záběry toho, jak se odvážejí zranění apod. Jenže to je tak jedna zpráva ze sta, všechno ostatní je už mluvící hlava. A že mluví naživo na místě, kde se něco stalo, přeci nemá žádnou přidanou hodnotu? Normální je chtít informace a ne sledovat záběry jak hasiči lopatami sbírají zbytky absorpční hmoty ze silnice a do toho zmrzlý reportér vypráví koho odvezli do jaké nemocnice. Kdyby pustili ilustrační záběry (což poslední dobou docela často dělají), tak v tom nebude žádný rozdíl.

  • 3. 4. 2019 14:15

    Pamětník

    Kdyby bylo Česko pupkem světa a děly se tady nevídané věci, o což snad nikdo normální nestojí, potom by se zpravodajským TV stanicím vyplatilo mít v pohotovosti několik desítek vrtulníků, asi i stovky dronů by asi bylo málo, aby někteří diváci byli patřičně uspokojeni živými zprávami z místa dění.

    Není v dnešní době zarážející, že v době překamerování ve městech, už běžných kamer v autech a mobilů, které dokáží na FB posílat video on-line, že právě zmiňovaná brněnská nehoda nebyla nikým natočena? Nechtějme zázraky, obecně asi přeinformovanost lidem škodí. ;-)

    Právě proto hasiči důsledně zakrývají postižené plachtami před pohledy, focením a natáčením čumilů, kteří ovšem by rádi viděli krev a nejlépe potoky. Chápu, negativní zpravodajství má větší publicitu, ale to se tomuto trendu musíme přizpůsobovat, či ho dokonce vehementně požadovat?

  • 3. 4. 2019 15:41

    Petr Faistauer

    Popsal jsem to vejš.... Nejde mi o žádnou senzacechtivou honbu za krví nebo něco podobného. Jestli chci dělat zpravodajství, tak všechny způsoby jako popsal KarelIE, zpravodajství NEJSOU. To je hledání senzace za každou cenu na český způsob. A ukazování "podívejte, makáme tu pro vás ve větru/dešti/sně­hu/mrazu...", tak se na nás koukejte koukat...
    Viz novácká kultovní reportáž o tom, že když ponecháme vodu na mrazu, tak zmrzne :-D
    Vůbec po ničem takovém nevolám. Rád bych věcné informování formou obrazových reportáží, nechci koukat na nějakou mluvící hlavu, to jsme zpátky v dobách rádia.

  • 4. 4. 2019 7:26

    Filip Jirsák

    Živé vysílání má smysl jen když vysílá něco, co se právě děje. To jsou chvilky, třebas nehoda trolejbusu s tramvají tohle pondělí v Brně - asi dvě hodiny bylo možné vysílat záběry toho, jak se odvážejí zranění apod.
    I o smyslu takového živého vysílání se dá pochybovat. K čemu takové živé záběry, jak se odvážejí zranění, jsou? Já myslím, že se ta rychlost „informování“ dost přeceňuje, resp. se zaměňuje aktuálnost za důležitost.

  • 4. 4. 2019 10:09

    Petr Faistauer

    Na to mám (jen svůj vlastní) názor, že pokud by se mělo nahlížet pouze z hlediska "důležitosti" jsou všechny 24 hodin běžící zpravodajské stanice vlastně zbytečné. Protože kritérium "důležitosti" má každý jiné. Pro mne je třeba naprosto nedůležitý, ba až zbytečný stěžejní blok Událostí zaměřený na to, co se dnes stalo na "politické scéně" s exhibicemi naších politiků, když co oni v sedm večer vypustí z úst, v sedm ráno dalšího dne už vůbec nemusí platit... Stejně zbytečné jsou v celostátním vysílání Novy PHOF typu Franta Vomáčka z Horní Dolní si zlomil nohu nebo tuhle "herečku z Ulice" museli hospitalizovat ve špitále. A třeba o dva dny později další zbytečnost, že tu samou osobu ze špitálu pustili.
    Omlouvám se za poněkud negativistický náhled...

  • 4. 4. 2019 14:40

    Pamětník

    Pokud bude Prima přiměřeně spolupracovat se CNN, kterou lze trochu považovat za nadnárodní stanici, potom to i pro našince nemusí být zbytečné vysílání. I CNN opakuje zpravodajství v časových blocích a není to na škodu. Každý totiž nemá možnost, ale ani schopnost, sedět celý týden 24 hodin denně před obrazovkou s jedinou stanicí a tak mít možnost všechno vidět z první ruky. Někdo si pustí TV ráno, někdo dopoledne, někdo odpoledne po práci, někdo večer a někdo má čas na TV zpravodajství až v noci. Všichni by ale měli mít možnost se seznámit s novinkami u nás (Prima) i ve světě (CNN) za posledních 24 hodin a u událostí, které se dějí více dnů, měla by se opakovat i část zpráv z předchozích dnů.

    To, co je pro kterou stanici "důležité", je věcí samotné stanice a pravděpodobně souvisí i s její sledovaností. Ano, je většinou "hrozné" sledovat dění na naší politické scéně, uváděné na tuzemských stanicích v rámci "zpráv", ale bude pro většinu našich diváků zajímavější výsledek voleb třeba v Indii, nebo skandál v Brazílii? Pořád nám asi budou bližší "exhibice" domácích politiků, kteří mohou ovlivnit život diváků a možná si to budou voliči pamatovat do příštích voleb, než brilantní proslov zcela neznámého politika z Austrálie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).