Zpětné sledování je situace, kdy vám uteče nějaký pořad ve vysílání a chcete si ho například pustit z archivu na O2 TV. Až do března bude možné přetáčet pořad a přeskakovat reklamy, od března už to u stanic skupiny Prima nepůjde a na reklamy se budete muset podívat. Technické řešení je na provozovateli konkrétní služby.
Zpětné sledování pořadu je vlastně sledování pořadu z archívu. Nejde o pořad, který je právě vysílán v TV, ale který se vysílal např. včera.
Pro zpětné sledování pořadů slouží aplikace nainstalované v TV přijímači nebo aplikace pro mobily, počítače, set top boxy. Tyto aplikace obvykle umožňují u přehrávaného pořadu určit, od kterého okamžiku se má pořad přehrávat (např. od konce reklamního bloku).
Přeskakování reklam se pozná podle průzkumů u předem vybrané skupiny lidí, kteří pro tyto účely používají zvláštní techniku (podobně jako se zjišťuje sledovanost reklam a pořadů pomocí tzv. peoplemetrů).
Vlastníci televizních kanálů (např. TV Prima, TV Nova aj.) natáčí své TV kanály (např. Prima Krimi), vkládají do nich reklamy a za to dostávají od inzerentů peníze. Operátoři (např. O2, Vodafone, T-Mobile) televizní kanály poskytují divákům prostřednictvím internetového, satelitního aj. vysílání a dostávají za to od diváků peníze (satelitní a internetové vysílání obvykle není poskytované zdarma). Operátoři musí za možnost vysílat TV kanál zaplatit dané televizi.
Pokud divák reklamu přeskočí, reklama neúčinkuje a inzerent nemá důvod za ní tolik platit. Možnost reklamu přeskočit tak ovlivňuje cenu reklamy. TV Prima chce, aby operátoři technicky neumožnili divákům reklamy přeskočit. Řešit to chce úpravou stávající smluv s operátory.
(polopatie) Zpětné sledování je přehrávání záznamu TV vysílání. Záznam udělal operátor. Operátoři mají IPTV STB s proprietárním rozhraním. Doposud měli k dispozici jen EPG, jehož přesnost vůči vysílanému obsahu je v řádu minut. Když budou mít ty přesné časové značky, tak budou zároveň schopni tomu STB poslat příznak, že teď se přeskakovat nemůže. Operátoři by měli platit proto, že si to na Primě vymysleli, jinak jim nedodají obsah. Progresi chtějí proto, aby se jim kompenzoval pokles zobrazení reklam.
Já myslím, že tohle věcné vysvětlení autor řečnické otázky vlastně nestál. To je všem jasné.
On svou řečnickou otázkou poukazuje na něco jiného.
Prima dodává obsah, podle smlouvy.
IPTV operátor program šíři. Podle smlouvy.
IPTV operátor ukládá obsah na své servery a řeší VOD distribuci, když si to uživatel v archivu vyžádá.
Dotaz směřoval na to, jak Prima pozná, že si Franta Pepa přetočil reklamu. Protože to neběží z jeho serverů. Pokud se něco zásadně v distribuci obsahu nemění a podle smluv si Prima nestahuje zas zpět k sobě, na své servery, umístěné do sítí operátorů. Což nepředpokládám.
A ano, obě smluvní strany by měly plnit smlovy a řádně reportovat a platit, kolik uživatelů reklamy přetáčí.