Hlavní navigace

Sčítání lidu, domů a bytů 2021 začalo, online formulář byl řadu hodin nedostupný [AKTUALIZOVÁNO]

Sdílet

David Slížek 27. 3. 2021
  • AKTUALIZACE 9:00 – doplnili jsme první vyjádření České statistického úřadu
  • AKTUALIZACE 9:25 – doplnili jsme tweet ČSÚ o „enormním zatížení systému“
  • AKTUALIZACE 10:40 – doplnili jsme první vyjádření předsedy ČSÚ
  • AKTUALIZACE 13:50 – doplnili jsme informace o pravděpodobných příčinách výpadku, které zveřejnil ČSÚ
  • AKTUALIZACE 14:45 – doplnili jsme podrobnosti o dodavateli a smluvních pokutách
  • AKTUALIZACE 17:15 – vypadá to, že formulář pro online sčítání je opět online
  • AKTUALIZACE 18:55 – ČSÚ hlásí, že systém je přetížen
  • AKTUALIZACE 29. 3. 10:00 – Statistický úřad v reakci na výpadek prodloužil online sčítání až do 11. května

O půlnoci začalo sčítání lidu, domů a bytů 2021. V první fázi do 9. dubna se lidé mohou sčítat prostřednictvím online formuláře. Ten je ale momentálně nedostupný. 

„Omlouváme se za dočasnou nedostupnost elektronického sčítacího formuláře, na zprovoznění se pracuje. Děkujeme za pochopení,“ stojí na webu sčítání. Nefungují ani mobilní aplikace sčítání.


Autor: screenshot, Lupa.cz

Podle prvních zpráv Českého statistického úřadu (ČSÚ) je příčinou výpadku „enormní zatížení systému“. Úřad to napsal na Twitteru:  


Autor: screenshot, Lupa.cz

Podle oficiálního vyjádření proto úřad formulář raději znepřístupnil: „Z preventivních důvodů jsme přikročili k uzavření formuláře do chvíle, než situaci důsledně vyhodnotíme a podnikneme kroky nutné k dalšímu bezpečnému provozu. Příčiny se analyzují a na zprovoznění se pracuje. Údaje z již vyplněných sčítacích formulářů nejsou nijak ohroženy,“ říká v oficiálním prohlášení Jolana Voldánová, mluvčí projektu Sčítání 2021.

Podle dopoledního vyjádření předsedy ČSÚ Marka Rojíčka pro server iRozhlas.cz se ráno některým uživatelům podařilo formulář úspěšně odeslat, pak ale přišly problémy: „Několik tisíc formulářů občanů bylo úspěšně vyplněno a odesláno. Kolem šesté hodiny jsme začali zaznamenávat problémy, které nabíhaly postupně. Ti, co vyplňovali formuláře, je ještě úspěšně odeslali a těm dalším se tam již nedařilo přihlásit,“ řekl. 

Krátce po 17:00 se formulář pro online sčítání na webu opět objevil. Výpadek trval něco přes deset hodin. 

I po zprovoznění systému někteří uživatelé hlásí problémy s odesláním vyplněného formuláře. Před 19:00 ČSÚ na Twitteru oznamuje, že systém je přetížen: „Systém je v současnosti velmi vytížen, doporučujeme sečíst se později. Zájem o sčítání online je v tuto chvíli enormní (přibližně 170 tis. lidí najednou). Omlouváme se za případná zdržení a děkujeme za trpělivost.“


Autor: screenshot, Lupa.cz

Příčina výpadku? Našeptávač adres

Předseda ČSÚ Marek Rojíček se po poledni na online tiskové konferenci veřejnosti za výpadek omluvil a doplnil další podrobnosti o tom, co je podle úřadu příčinou výpadku:

„Mohli jsme vyloučit kybernetický útok, ke stejnému závěru dospěl i NÚKIB a také provozovatel zabezpečeného prostředí, kam jsou ukládána data, Státní pokladna Centrum sdílených služeb,“ uvedl. 

„Došlo k tomu, že elektronický sčítací formulář byl z důvodu enormního přetížení systému dnes zhruba v 8:15 dočasně preventivně znepřístupněn. Problémy začaly už dříve, někdy po šesté hodině už začaly být signály, že někteří uživatelé se nemohou přihlásit. Samotný náběh po půlnoci byl bez problému, takže se řadě občanů podařilo sečíst,“ pokračoval.

„Pravděpodobnou příčinou, podle dodavatele aplikace na online sčítání, což je společnost OKsystem, byla závada v modulu pro vyplnění adres, kde existuje našeptávač, kterým můžete postupně vyhledat svoji adresu. Ta zapříčinila přílišnou zátěž databázových serverů a způsobila jejich přehlcení. Proto musel být systém odstaven a závada se začala intenzivně řešit,“ vysvětlil. 

„Tento nedostatek nebyl identifikován ani při náročném testování. Probíhala celá řada testů nejen od dodavatele aplikace, ale i nezávislé testování nezávislou firmou, na testování z hlediska kybernetické bezpečnosti se částečně podílel i NÚKIB. Ale bohužel tato konkrétní závada nebyla testováním odhalena,“ řekl.

„V současné době jsme v intenzivním kontaktu s dodavatelem, a ten si je naprosto vědom, o jak velký problém jde a o jak důležitou akci se jedná. Je pro něj naprostá priorita to odstranit. Nicméně musí samozřejmě opravu nejdříve otestovat  v testovacím prostředí, aby mohl vyloučit, že se problém nebude opakovat. Vyžádá si to určitý čas. Nejsme schopni teď říct, kdy systém bude spuštěn,“ doplnil předseda ČSÚ.

Úřad podle něj kvůli dlouhému výpadku řeší i možnost prodloužení termínu pro sčítání, aby se stihli sečíst všichni občané. 

Aplikaci pro sčítání pro statistický úřad dodala firma Oksystem a.s. Podle smluv zveřejněných v registru smluv za ni má dostat celkem 22 760 000 Kč (bez DPHzákladní smlouva a dodatek o vícepracích). Podle smlouvy má firma chybu s vysokou prioritou opravit do 15 minut od nahlášení. Za každou čtvrthodinu navíc má zaplatit pokutu 20 000 Kč.

Dlouhá historie firmy OKsystem

Firma OKsystem je veřejně známá zejména jako dodavatel IT systému OKaplikace pro výplatu sociální dávek pro ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Rezort chce systém, který funguje od 90. let a je klasickým příkladem tzv. vendor lock-in, už několik let nahradit novým, nedaří se mu jej ale vysoutěžit v souladu se zákony

Kvůli nepovedenému pokusu o nahrazení OKsystemu jiným dodavatelem přišel v roce 2012 o post tehdejší ministr Jaromír Drábek. Jeho podřízené později soud uznal vinnými z vydírání firmy OKsystem.

Zatím poslední pokus o vypsání veřejné zakázky učinilo MPSV loni na podzim. Letos v únoru pak úřad uzavřel s firmou OKsystem smlouvu o dočasném zajištěné podpory OKaplikací za 34 780 000 Kč měsíčně

Zprávu průběžně aktualizujeme.

Našli jste v článku chybu?