Hlavní navigace

Sliby chyby. Práva zákazníků se do novely zákona nedostala

3. 1. 2017

Sdílet

Odejít bez pokuty v případě, že operátor změní jednostranně podmínky. Jednoduchá a logická věc. V Česku je to ale problém. Podle informací Lidových novin totiž ministr průmyslu Jan Mládek nesplnil slib, že ochranu spotřebitele posílí v novele telekomunikačního zákona.

Už loni se přitom o změnu snažili senátoři v čele s Alenou Dernerovou. „Dospěl jsem k názoru, že to bude lepší vládním návrhem – máme k tomu i možnost, protože budeme dělat novelu zákona,“ tvrdil v dubnovém rozhovoru pro LN ministr průmyslu a obchodu Mládek. Pak na to ale zřejmě zapomněl. 

Ministerstvo se podle LN brání tím, že připomínky se týkaly především přenositelnosti čísla, a to je v novele (najdete ji zde) ošetřeno. Senátoři to ale vidí jinak. Nová legislativa z dílny senátorky Aleny Dernerové by sice měla zrychlit jejich přechod mezi operátory, ale zároveň i posílit práva spotřebitelů. „Před 14 dny mě ujišťoval náměstek Karel Novotný, že mé novelizační body jsou do zákona zapracovány,“ komentuje pro LN tehdejší senátorka Dernerová.

Problém vznikl už v roce 2014 v nové podobě zákona o elektronických komunikacích. Tu prosadil člen sněmovního hospodářského výboru Stanislav Pfléger (ANO), který to podle svých prohlášení udělal na doporučení operátorů

A tak situace, kdy od smlouvy bez pokuty lze odstoupit, je jen v případě, že změna, kterou operátor udělá, je „podstatná“ a vede ke „zhoršení postavení“ zákazníka. O tom ale rozhoduje operátor. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2017 18:51

    Danarr (neregistrovaný)

    Samozřejmě, že se dá jít s operátorem do sporu. Jenže to nezní dramaticky. Stejnak pokud vím tak jediný případ kdy se něco stalo byl O2 po zaříznutí zpomalené rychlosti a tam se bránil ne tím, že by to nebylo podstatné, ale že se jedná o doplňkovou službu. Které operátoři mohli rušit libovolně kdykoliv.

  • 3. 1. 2017 18:27

    asdf (neregistrovaný)

    A tak situace, kdy od smlouvy bez pokuty lze odstoupit, je jen v případě, že změna, kterou operátor udělá, je „podstatná“ a vede ke „zhoršení postavení“ zákazníka. O tom ale rozhoduje operátor.

    Opravdu o tom rozhoduje operátor? To znamená, že se s ním ani nemůžu soudit?

  • 4. 1. 2017 10:18

    jaroji

    Mobilní operátory využívá každý. Občan, podnikatel, poslanec, úředník. A není pro operátora dát vhodný tarif "na míru". Takže tady je obrovský prostor pro korupci i pro lobování. A kdo nakonec operátora zaplatí je zjevné.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).