Hlavní navigace

T-Mobile znemožňuje fungování virtuálů, rozhodl ČTÚ. Situaci má posoudit ÚOHS

Sdílet

David Slížek 29. 5. 2020

Operátor T-Mobile znemožňuje virtuálním operátorům efektivně působit na trhu, a účinně tak rozvíjet konkurenci. To má negativní dopad na uživatele služeb. Ve svém stanovisku ke stížnosti, kterou na T-Mobile podal operátor Český bezdrát, to konstatovala Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

„Úřad proto ve stanovisku konstatuje, že je pro další působení virtuálního operátora na trhu potřeba vzniklou disproporci mezi poklesem maloobchodních a ustrnutím velkoobchodních cen odstranit,“ dodává ČTÚ. Své stanovisko teď předá Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Český bezdrát funguje pod obchodní značkou EriMobile jako virtuální operátor v síti T-Mobilu. Loni v prosinci ČTÚ požádal, aby magentovému operátorovi přikázal doplnit velkoobchodní smlouvu tak, aby zlevnil velkoobchodní cenu mobilních LTE dat. 

Konkrétně požadoval „rozšíření pásma pro výpočet hodnoty ADU o cenu 0,0295 Kč/MB v případě dosažení hodnoty ADU v rozsahu nad nebo rovno 7 680 MB/SIM karta v daném kalendářním měsíci.“ (ADU je Average Data Use, tedy zjednodušeně řečeno to, kolik dat se přenese v přepočtu na jednu SIM kartu – pozn. redakce)

„Svůj návrh na změnu ceníku navrhovatel zdůvodnil zejména tak, že velkoobchodní cenu pro navrhovatele za mobilní data LTE v České republice odpůrce nezměnil od roku 2016, kdy mezi nimi proběhla poslední aktualizace ceny, a to přesto, že odpůrce na maloobchodním trhu snižuje – i opakovaně – ceny za stejné období v řádu 2/6 10 % až 100 %,“ popisuje stížnost ČTÚ v rozhodnutí, které úřad vydal letos v březnu (PDF).

T-Mobile nám tak přetahuje zákazníky, říká Český bezdrát. Síťový operátor podle něj návrhy na změnu smlouvy odmítá: „…navrhovatel opakovaně apeloval na odpůrce ohledně nutnosti změnit velkoobchodní ceny za mobilní data, avšak odpůrce mu nehodlá vyhovět slovy ‚a proč bychom to měli dělat, když stejně nemáte jinou možnost jít ke konkurenci‘,“ stojí v matriálu ČTÚ.

Virtuál navíc napadal praxi, že síťovému operátorovi musí platit poplatek 220 Kč za portaci telefonních čísel, i když T-Mobile za převod čísla neplatí nic.

Věc je potřeba řešit

ČTÚ v březnu odmítl rozhodnout s tím, že účastníci sporu ještě nevyčerpali všechny možnosti, jak se mohou sami dohodnout. Úřad navrhl, že se do sporu zapojí jako mediátor a bude se snažit pomoci najít kompromis. To se – jak je vidět z aktuálního rozhodnutí – nepodařilo:

„Úřad spor vyhodnotil a dospěl k závěru, že nemá pravomoc jej závazně rozhodnout. A jelikož strany nejsou ochotny dojít ke vzájemné dohodě o změně cen, vydává Úřad stanovisko se závěrem, že společnost T-Mobile nezohlednila ve velkoobchodní nabídce vývoj vlastních cen na maloobchodním mobilním trhu, které za období trvání smlouvy se společností Český bezdrát významně poklesly,“ píše ČTÚ.

„Tímto postupem společnost T-Mobile znemožňuje virtuálním operátorům efektivně působit na trhu, a účinně tak rozvíjet konkurenci. To má negativní dopad na uživatele služeb. Úřad proto ve stanovisku konstatuje, že je pro další působení virtuálního operátora na trhu potřeba vzniklou disproporci mezi poklesem maloobchodních a ustrnutím velkoobchodních cen odstranit. Úřad v souladu s § 128 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích předá výsledek dosavadních jednání v podobě vydaného stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ dodává.

Našli jste v článku chybu?