Hlavní navigace

Teleshopping Klenot TV mohl ohrozit zdraví, dostal celkovou pokutu 150 tisíc korun

Sdílet

Filip Rožánek 14. 5. 2020

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání znovu upozorňuje na aktivity maďarské teleshoppingové společnosti Emporia Style. Čerstvě jí udělila pokuty v celkové výši 150 tisíc korun kvůli prodejnímu bloku Klenot TV, který běžel na stanicích Kino Barrandov a Galerie. V jednom případě teleshopping lákal diváky na klenot, který údajně potlačuje deprese. Druhý reklamní blok naznačoval, že doplněk stravy má léčivé účinky na srdeční problémy. Zkoumání obou prohřešků trvalo dlouho: oba problematické teleshoppingy byly ve vysílání v červenci 2019.

Vysílací rada zároveň s pokutami výslovně upozornila maďarskou firmu na protiprávní jednání, a pokud v něm bude Emporia Style pokračovat, hrozí jí v budoucnu sankce až dva miliony korun.

Za „klenot potlačující depresi“, propagovaný 16. července 2019 na programu Galerie, padla pokuta 50 tisíc korun. Podle rady šlo o nekalou obchodní praktiku, jejímž důsledkem může být ohrožení zdraví. „Moderátorka v souvislosti s propagací stříbrného přívěsku a náušnic se safírem a bílým topazem mj. prohlásila, že klenot potlačuje depresi. Deprese je závažná duševní porucha, psychické onemocnění, které musí být jednak nejdříve odborně diagnostikováno a poté léčeno farmakologicky, případně pomocí odborných psychoterapeutických metod a postupů. Toto onemocnění tedy rozhodně nemůže potlačit ‚síla‘ šperku,“ varuje úřad.

„Použitý výrok moderátorky však implikoval léčebné i preventivní účinky šperků. Uvedený postup mohl spotřebitele přimět učinit rozhodnutí nakoupit zboží, které by za běžných okolností neučinili. Diváci pod vlivem citovaného tvrzení mohou zanedbat řádnou péči o své zdraví a spoléhat se při potenciálních psychických problémech na propagované zboží,“ doplňuje vysílací rada.

Problematická byla rovněž propagace produktu Primal Man 60+, kdy se doplněk stravy tvářil jako léčivý přípravek při onemocnění prostaty a dalších zdravotních komplikacích, např. při problémech s močovým měchýřem. 

Stotisícová pokuta padla za odpolední teleshopping vysílaný 9. července 2019 na programu Kino Barrandov. V tomto případě byl porušen zákon o regulaci reklamy, který zakazuje, aby informace o potravině nevyvolávaly dojem, že může zabránit určité lidské nemoci, zmírnit ji nebo ji vyléčit. „V předmětném obchodním sdělení byly uvedeny audiovizuální prvky, které ve svém celku evokovaly léčebný účinek doplňku stravy Multilady Normal Blood Pressure při onemocnění srdce, vysokém krevním tlaku a dalších zdravotních komplikacích,“ vysvětluje úřad své rozhodnutí.

Diváci byli v teleshoppingu opakovaně ujišťováni o tom, že srdeční problémy, jako je hypertenze či arytmie, jsou častá a závažná onemocnění, která není radno podceňovat, byli vyzýváni, aby se zamysleli nad „obrovským číslem“ lidí trpících vysokým krevním tlakem. Moderátorka obchodního sdělení uvedla, že „je naprosto zbytečné čekat, až se stane nějaké neštěstí“, že „tyto problémy jsou čím dál častější“. 

„Těmito slovy na diváky vytvářela nátlak a vyvolávala dojem, že je pouze otázkou času, kdy budou mít i oni srdeční problémy. Produkt zákazníkům prezentovala právě jako pomoc při prevenci problémů se srdcem, zejména hypertenze, ale i jako efektivní cestu ke zmírnění a potlačení již existujících problémů. Divák byl přesvědčován rovněž prostřednictvím údajných autentických zkušeností uživatelek produktu,“ uvádí vysílací rada. Diváci se dozvěděli, že druhý den po užití přípravku údajně zmizel tlak na hrudi, „srdíčko přestalo utíkat“, „přestalo bušit, že jsem ho měla až v krku“. 

Výrobce teleshoppingu se ještě může proti pokutám bránit u Městského soudu v Praze.

Našli jste v článku chybu?