Mě by spíš zajímalo, jak se člověk dostane k tomu okrádajícímu taxikáři... Asi mám megakliku, ale ani u taxíku chyceného náhodně na ulici se mi ještě nestalo, že bych se byť vzdáleně přiblížil k hororovým příběhům o taxikářské mafii, maximálně vidím na dveřích ceník s vyššími sazbami, než jsem zvyklý, a úměrně tomu více pak i zaplatím. Ale to těžko nazvat okrádáním.
Jenže já…
Tak jste se ptal na to, jak podle ostatních Uber škodí společnosti, nebo jste se ptal na to, jak podle vás škodí Uber společnosti?
pokud nevidím nějaký negativní důsledek
To, že vy ten negativní důsledek nevidíte, neznamená, že neexistuje. Věznice jsou plné těch, kteří neviděli nějaký negativní důsledek.
„Povím vám, jak Uber škodí společnosti jinak než formálním porušováním zastaralých zákonů: formálním porušováním zastaralých zákonů.“
Proč ta demagogie? Ptal jste se, jak Uber škodí společnosti, ne jak škodí společnosti jinak než porušováním zákonů. Navíc to „formální“ a „zastaralý“ je vaše hodnocení.
Ano, stačí kvůli tomu jenom (úplně zbytečně) zdražit…
No jo, to se to podniká, když nedodržujete zákony. Co třeba ještě neplatit daně? Tím by také ohromně ušetřili.
Odpovědnost za co?
Za porušování zákona. První, kdo bude potrestán za provozování taxislužby bez licence, budou řidiči.
Já třeba takhle určitě neuvažuju (že bych si něco koupil jenom kvůli tomu, abych pak mohl demonstrativně ukazovat, jak to nepotřebuju).
Jenže pro provoz taxislužby dle zákona to potřebujete.
>> Tím myslíš nějakou pohromu...
Ne tuhle pohromu. Mobil je spotřebák, který se může kdykoli porouchat. Ono bohatě stačí i vybití baterie. Výpadky v mobilní síti se také ději, tudíž online navigace nebo appka je kvůli nedostupnosti sítě mimo. UBER server zasáhne výpadek, pak nelze využít jejich služeb, když není jak je objednat. A tak dále.
>> ... a predikce mi moc nevychází.
To neposoudím. Ale pochybuji, že by provoz byl až tak náhodný. Tudíž skutečně za tím může být neschopnost. Tím spíše, že si to neuvědomujete - neřešíte onen provoz. Taxikář to má v popisu práce, tak si toho chování provozu může všimnout.
>> Všichni ne, ale jak uděláš, abys nastoupil k tomu neokrádajícímu?
Asi nijak. Jedině referencí. Ale stejně se většinou mluví jen o těch z velkých měst, a jen o turistech. Ostatně co brání se zeptat taxikáře nebo dispečink předem na cenu? Trasu by měl znát, tak odhadem může určit cenu, dobu i kilometry. Pokud by se vám to nezdálo, tak ho můžete ignorovat a najít si jiného taxikáře.
Ovšem kdo zaručí, že i UBER řidič bude spolehlivý? Hodnocení nic neřeší, zvláště pokud tam žádné ještě nemá.
tl;dr „Povím vám, jak Uber škodí společnosti jinak než formálním porušováním zastaralých zákonů: formálním porušováním zastaralých zákonů.“
> to všechno může dělat při dodržování současných zákonů
Ano, stačí kvůli tomu jenom (úplně zbytečně) zdražit…
> a snaží se svou odpovědnost hodit na své řidiče, kteří proti Uberu nemají šanci
Odpovědnost za co?
> Kdyby Uber (tak jako jiní „smartphone taxi“ provozovatelé) normálně dodržoval zákony a při tom ukázal, že některé požadavky jsou zbytečné („podívejte, proč má mít řidič povinně taxametr – u nás zná zákazník cenu vždy předem“), pomohl by prolobovat změny zastaralých zákonů.
Já třeba takhle určitě neuvažuju (že bych si něco koupil jenom kvůli tomu, abych pak mohl demonstrativně ukazovat, jak to nepotřebuju).
Očekával jsem spíš nějaký praktický argument proč je Uber pro společnost škodlivý, ne „v nějakém zákoně je to tak napsáno“.
To jste se na to ale měl zeptat. Vy jste se ptal, proč Radek dostává převážně plusy a fd převážně mínusy – za mne je to třeba proto, že Radkův komentář je fakticky správně, zatímco komentář fd je s fakty v rozporu.
Když se ptáte, proč je Uber pro společnost škodlivý – tak třeba právě tím, že obchází nebo přímo porušuje zákony. A dokonce vůbec ne ve prospěch zákazníků, jak se snaží obhájci Uberu tvrdit, ale čistě proto, aby z toho měl Uber profit. Pokud by Uber chtěl umožnit zákazníkům objednávat přes internet, mít předem dohodnutou cenu, hodnotit a vybírat si řidiče, zprostředkovávat placení – to všechno může dělat při dodržování současných zákonů. Dal by si do podmínek, že jeho řidiči musí mít místně platnou taxikářskou licenci a fungoval by jako taxi-dispečink. Jenže tomu se Uber brání zuby nehty a taxikáře z řad svých řidičů vyhazuje. Uber není žádný lidumil, který by bojoval proti špatným zákonům – Uber profituje z toho, že zákony obchází, a snaží se svou odpovědnost hodit na své řidiče, kteří proti Uberu nemají šanci. Kdyby Uber sídlil v ČR, musel by se jeho majitel střídat s Babišem v roli ministra financí, protože jednoho takového, co bohatým bere a na chudé s… už tu máme.
Mimochodem, další důvod, pro je Uber škodlivý, je v tom, že pravděpodobně zkomplikoval inovace v taxislužbě právě tom směru, aby taxikáři nemusely znát zpaměti celou mapu, když má dnes každý navigaci v mobilu nebo aby se platila předem vypočtená oběma stranami odsouhlasená cena. Kdyby Uber (tak jako jiní „smartphone taxi“ provozovatelé) normálně dodržoval zákony a při tom ukázal, že některé požadavky jsou zbytečné („podívejte, proč má mít řidič povinně taxametr – u nás zná zákazník cenu vždy předem“), pomohl by prolobovat změny zastaralých zákonů. Takhle ale způsobí, že budou všichni na změny zákonů regulujících taxislužbu ostražití a u všeho se bude paranoidně zkoumat, jestli to náhodou není nějaká skulina pro Uber.
> Co kdyby se porouchal mobil, navigace, nepůjde internet a tak dále?
Tím myslíš nějakou pohromu, která způsobí nefunkčnost současných technologií? Pak mě asi nějaký taxík bude zajímat jako to poslední…
> Mimochodem, taxikář, který jezdí každý den a delší dobu, si sám vytvoří obrázek o tom, jak vypadá provoz, jakou trasu zvolit.
Já jezdím do školy, na kole, každý den tou stejnou cestou už několik let, a predikce mi moc nevychází (potřebuju se typicky rozhodnout, jestli z Výtoně k Mánesu to bude lepší horem nebo spodem). Tak nevím, možná jsem neschopný, možná je doprava opravdu příliš náhodná.
> A stejně tak nechápu neustále narážky o okrádání. Nevylučuji, že taxikáři okrádají zákazníky, ale VŠICHNI? To těžko.
Všichni ne, ale jak uděláš, abys nastoupil k tomu neokrádajícímu?
Uber a jemu podobní mají jednu zásadní nevýhodu. Přílišná závislost na technologií.
Co kdyby se porouchal mobil, navigace, nepůjde internet a tak dále? Pak jste v koncích. Bez navigace nebudete vědět kam jet.
Zde právě oceníte taxikáře, který zná místo i bez těchto vymoženosti. Proto také přijde vhod ta zkouška z místopisu, jak tu kritizujete, že je k ničemu.
Mimochodem, taxikář, který jezdí každý den a delší dobu, si sám vytvoří obrázek o tom, jak vypadá provoz, jakou trasu zvolit. Minimálně v predikci bude taxikář lepší než Google, protože už předem bude vědět, že na daném místě v daném čase se bude tvořit zácpa.
Hele co pořád máte s tím, že zákazník zná předem cestu? K čemu to jako má být? Jedna věc je, co nabízí nějaký program, druhá věc, jaké zkušenosti má řidič. Nehledě na to, že řidič nakonec může zvolit jinou trasu, než jakou mu nabízí. Zrovna taxikář má lepší přehled o místech, tak také může vědět, že ač ta trasa bude delší, tak může být rychlejší. Ideální trasa dle navigace nutně neznamená nejlepší. A proč by to mělo zajímat zákazníka? Jen technoid bude sledovat svoji polohu. Ostatní budou jen rádi, že se dostanou do cíle a je jedno jak.
A stejně tak nechápu neustále narážky o okrádání. Nevylučuji, že taxikáři okrádají zákazníky, ale VŠICHNI? To těžko.
Já sice nehodnotil, ale protiargument napsat mohu. Podívejte se do zákona co je to smluvní přeprava a jaké jsou podmínky pro její poskytování. Uber ty podmínky může velmi těžko splnit, neboť jedním z požadavků je, aby byla jízda předem zaznamenána v evidenční knize a kopie tohoto záznamu byla po celou dobu jízdy ve vozidle. To pravidlo tam přidali ne zas tak dávno právě proto, aby zamezili relativně rozšířenému vyhýbání se povinností kladených na taxislužbu tím, že to prohlašovali za smluvní přepravu. Uber by tedy mohl být smluvní přepravou za předpokladu, že by před každou jízdou řidič zajel do kanceláře Uberu, tam si vyzvedl tuto kopii a teprve poté jel pro pasažéra. Ale to je dost nereálné.
Uber mám rád, ale přeci jen musím něčemu odporovat.
1. Cena jízdy není předem známá. Je to jen odhad a skutečný výsledek se liší podle skutečného času a délky trasy. Alespoň tedy tak jsem to na svých pár jízdách zažil já.
2. Dobrý taxikář (zažil jsem např. v Londýně) zná město velmi podrobně a zná různé zkratky, ví kde jsou kdy zácpy, co je zrovna rozkopaného. To většina Uberistů ne. Ten druhý aspekt, tedy vědět kde je která památka, restaurace a hotel... no, je příjemné, když vás auto např. přiveze k tomu správnému vchodu.
Ať klidně stát rozlišuje "smluvní jízdu" a "taxi". A na tu první ať má nižší požadavky (např. pojištění, evidenci kvůli daním....) - a ať je třeba jen na objednání předem (tedy na mávnutím na ulici).
(Ono tedy něco takového teoreticky existuje, ale smlouva musí být písemná pro každou jízdu a já nevím co ještě.)
To se pletete, uber je zarny priklad smluvni dopravy, objednate si a predem vite co budete platit. Kdezto u taxi predem nevite za kolik to bude. Tudiz zatimco vas "poctivy" taxikar "poctive" (nebo i nepoctive) okrade, tak v pripade uberu je ciste problem ridice, jestli pojede kolem sveta nebo nejkratsi cestou.
Pristup pak naprosto exaktne odpovida "chcipla mi koza, at sousedovi chcipne taky". Protoze spousta pozadavku na taxi je nesmyslna taktez. Napriklad pozadavky na znalost mistopisu v dobe kdy navigace je soucasti kazdeho telefonu je naprosty nesmysl. Stejne tak pozadavek na taxametr ... k cemu? Me naprosto nezajima jestli taxikar vybere aktualne neucpanejsi trasu (zcela umyslne) a tech 5km pojede hodinu, to je jeho problem, me zajima, za kolik me doveze z mista A na misto B.
Takze pokud by se dalo debatovat, tak mozna na tema pojisteni pasazeru. Coz opet neni pproblem uberu ale problem ridicu - a take jejich a pouze jejich riziko. Totiz i kdyz vemete spolujezdce do sveho soukromeho auta, zcela zadarmo, tak se vam to muze tezce prodrazit, a muze to byt klidne pribuzny.