Hlavní navigace

Vlákno názorů k aktualitě Uber je dopravní služba a měl by mít licenci, tvrdí poradce Soudního dvora EU od dino - Nebo si WIFT naopak myslí, že už samotné...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 5. 2017 12:01

    dino

    Nebo si WIFT naopak myslí, že už samotné řízení auta je natolik potenciálně nebezpečná činnost, že oprávnění k ní (tedy řidičák) by mělo vypovídat o způsobilosti. Nebo je podle Vás opravdu nějaký zásadní rozdíl mezi tím, když jedu sám (k tomu potřebuju jen řidičák), a tím, když někdo sedí vedle mě (mám další oprávnění). Navíc jen s blbým řidičákem můžu svézt rodinu, kamarády, náhodného stopaře... kohokoliv, dokud za to nevezmu peníze. Je tedy ta platba rizikovým faktorem, kvůli němuž je třeba nějaká nadstavba nad řidičákem?

  • 13. 5. 2017 10:34

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Vskutku? To je zajimave, ja az do dnes zil v naivni predstave, ze ridicsky prukaz skupiny B opravnuje rididice k rizeni automobilu do 3,5tuny a 8 osob. Nejak jsem si nikde neprecetl ze ty osoby nesmi byt "cizi".

    A opravdu by me zajimalo, jak zjistite, ze dotycny ridic, ktery prijel ve voze s napisem TAXI ma nejakou dalsi licenci, protoze vy nezjistite ani to, zda ma ten ridicak.

  • 12. 5. 2017 15:10

    WIFT

    Přijde mi jako ze středověku a kámen úrazu v jednom, že je vůbec možné, aby na svezení někoho někdo potřeboval licenci.

  • 13. 5. 2017 14:28

    Jenda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    > \2

    Po Praze jezdí kontroloři, kteří zkusí nastoupit do taxíku a pak kontrolují licenci. Takhle přece ten problém s Uberem začal - začali pokutovat řidiče.

  • 13. 5. 2017 14:34

    Jenda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    > Berte to tak jako u elektrikáře.

    IMHO si WIFT myslí, že vožení lidí spadá do té oblasti činností, které jsou dostatečně málo nebezpečné na to, aby licence potřeba nebyla (např. elektrikář licenci potřebuje, uklízečka ale dokonce ani správce serverů či programátor ne). Pak se dá samozřejmě debatovat o tom, jestli jsou podmínky vydávání licencí a rozdělení oborů nastavené správně. Mimochodem jak to děláte vy, když potřebujete programátora nebo admina?

  • 15. 5. 2017 15:52

    Vindis

    Ta paralela s elektrikářem je správná. Můžeš vystudovat střední školu elektrotechnickou, můžeš k tomu přidat vysokou školu elektrotechnickou. Máš tedy diplom (to je právě obdoba řidičáku). Máš tedy potřebné znalosti. A přesto nemůžeš provozovat elektro praxi. Právě k tomu, abys mohl dělat elektro, potřebuješ potřebný paragraf.
    Lékař také vystuduje vysokou školu, má tedy diplom, má znalosti, má titul, ale stejně nemůže praktikovat. K tomu potřebuje atestaci.

    A když už jsme u toho. Tak právě pojem atestace to vlastně celé vysvětluje. V překladu znamená: "získání odborné způsobilosti k výkonu povolání". A toto lze aplikovat i na taxikáře. Jako řidič máš potřebné znalosti, potřebné doklady (řidičák), ale přesto nejsi "odborně způsobilý k výkonu povolání". Jako amatér s potřebnými znalosti si můžeš dělat co chceš, udělat si elektroinstalaci sám, vozit si koho chceš, ale jakmile do toho zasáhne povolání, tak už jde o něco jiného, jde o větší zodpovědnost, o větší bezpečnost a tak dále.
    A UBER/TAXI řidič je povolání, tudíž by měl být atestován. A potvrzení způsobilosti k výkonu povolání je právě ta taxikářka licence.

  • 15. 5. 2017 11:57

    dino

    Pokud ne každý s řidičákem je způsobilý zároveň vozit cizí lidi, pak je nejspíše problém v tom, že řidičák dostávají lidé, kteří by jej mít neměli. Napadá Vás nějaký konkrétní rys/vlastnost/co­koliv, který brání tomu vozit bezpečně cizí lidi, aniž by zároveň ohrožoval bezpečnost silničního provozu jako takovou? Přiznám se, že mě osobně přístup "Díky proškolení s tím magorem nepojedu v autě, jen to do mě narve z boku." moc neuspokojuje.

    A ta paralela s elektrikářem nefunguje, právě proto, že pro řízení je třeba řidičák. Ten Váš kutil-elektrikář je totiž Franta z Horní Dolní, co ho starší brácha naučit jezdit na polňačce, a teď vyrazil na dálnici. Tam se sice shodneme, že se s ním nesvezeme, akorát to je pro tuto diskusi nezajímavé.

  • 13. 5. 2017 12:55

    Vindis

    On je nějaký problém požadovat po něm, aby ukázal řidičák nebo oprávnění k provozu taxi?
    To pouštíte do baráku cizího člověka, co jen řekne, že jde zkontrolovat elektroměr, aniž po něm požadujete identifikaci?

  • 12. 5. 2017 23:57

    Vindis

    Jenže ta licence je doklad o tom, že daný řidič je způsobilý vozit cizí lidi. Dokladem o tom, že na takového řidiče může být spolehnutí, protože takového řidiče ověřil někdo oprávněný.
    Naproti tomu u řidiče bez licence nelze nijak ověřit jeho způsobilost. Prostě nastoupíte k řidiči, o kterém nic nevíte a vůbec netušíte, zda svoji práci odvede. Sice UBER má systém hodnocení, ale to není žádná záruka.
    Že k tomu stačí řidičák? To sice jo, ale ne každý s řidičákem je způsobilý zároveň vozit cizí lidi. Třeba takový agresivní, věčně naštvaný řidič, co kašle na předpisy. Myslíte si snad, že je vhodným adeptem k tomu, aby mohl někoho bezpečně vozit?

    Berte to tak jako u elektrikáře. Chcete člověka co má paragraf, tedy byl přezkoušen a je plně způsobilý provádět elektro montáže, ale je drahý, nebo obyčejného kutila bez paragrafu, který je ale levný?
    Asi si vezmete toho levného bez nějakého ověření. Ale běda, pokud shoří barák kvůli mizerné elektroinstalaci. Pojišťovna od toho dá ruce pryč a nic nevyplatí. U způsobilého se nesmí stát, aby byla špatná instalace. A pokud se tak stane, tak selhal systém a pojišťovna to vezme v potaz.
    Právě kvůli těm kutilům, amatérům, agresorům existuji různá licence, oprávnění, atestace apod, aby odlišil způsobilé od nezpůsobilých, aby chránil ostatní od nebezpečí způsobené výše uvedeným.