Hlavní navigace

Vlákno názorů k aktualitě Ústavní soud zrušil části zákona o EET, včetně evidence plateb kartou od lojza - Až stát rozhodne, že všichni budou povinni si...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 12. 2017 14:01

    lojza (neregistrovaný)

    Až stát rozhodne, že všichni budou povinni si na vlastní náklady pořídit a provozovat v autě černou skříňku sledující dodržování povolené rychlosti a za každé porušení předpisů je hned osolí pokutou, tak se z toho většina současných propagátorů eet po**re. A přitom půjde o to samé, narovnání prostředí a zajištění dodržování pravidel, která se porušují možná v ještě větší míře s následkem častých úmrtí a ne jen nevybraných daní..

  • 16. 12. 2017 19:11

    PavelM (neregistrovaný)

    No vidíte, tak jste si to krásně vymysleli, a ono něco takového (bohulibého) bude od příštího roku povinné ve všech nových vozidlech. Konkrétně tedy zatím eCall jednotka, která dá 112 vědět o Vaší dopravní nehodě (včetně toho, jak vážná byla, tj. jestli bouchly airbagy, tj. komunikuje s dalšími jednotkami auta) a kde jste (souřadnice dle GNSS). Spousta lidí má oprávněné obavy, že se bude používat i k jiným "bohulibým" účelům (např. sledování, kudy a kam jedete, ale ta vylepšení co jste tu zmínili se do ní dají de facto upgrade firmware udělat a ještě to bude připojené k datové síti). Přesně podle hesla, kdyby to mělo zachránit jeden život.

  • 16. 12. 2017 18:25

    Michal Kubeček (neregistrovaný)

    Takhle se to ale přece nedělá... Na začátku bude černá skříňka jen pro účely vyšetřování vážných dopravních nehod. V druhé fázi všech nehod (zjednodušení a zpřehlednění). Ve třetí bude možnost ji zkontrolovat policista při silniční kontrole (jako dnes tachograf), bude-li mít podezření na závažný dopravní přestupek. Tedy teoreticky, v praxi to samozřejmě bude jen na jeho libo(z)vůli. Pak se to povolí i měšťákům, aby obce nebyly škodné. No a teprve v poslední fázi začne skříňka hlásit přestupky proaktivně (provoz samozřejmě na náklady řidičů, jak jinak).

  • 17. 12. 2017 10:47

    krakonoš (neregistrovaný)

    Lojza:
    Od příštího roku už budou mít všechna nová auta povinně GSM modul, prý kvůli automatické lokalizaci při nehodách. Co ten modul bude všechno dělat navíc, je otázka, na kterou dokáže kvalifikovaně odpovědět jen jeho výrobce, případně tvůrce SW. Jenže ti pravdu neřeknou. Takže kdo bude chtít mít jistotu, že při zcela soukromé jízdě vlastním soukromým autem nebude šmírován, bude muset ten modul najít a nějak kvalifikovaně hardwarově poškodit, protože jeho prosté odpojení může zapříčinit to, že auto odmítne nastartovat. Takže ta tvoje černá skříňka je jen otázkou času a zřejmě ne dlouhého.

  • 17. 12. 2017 12:12

    Jodrob (neregistrovaný)

    To jsou ale hloupé nápady, jestli se do dozví Evropská komise, tak to máme do roka nařízeno. Kromě rychlé jízdy by to mohlo zaznamenávat i telefonování za jízdy.

  • 17. 12. 2017 12:21

    Filip Jirsák

    Kdyby vás ten modul měl špehovat, musel by nasbírané údaje také nějak odesílat. Bude v něm GSM modul bez SIM karty, takže kromě výrobce by o té komunikaci musel vědět také mobilní operátor – že najednou spousta GSM modulů bez SIMky odesílá data na linku 112 by bylo poněkud nápadné. No a protože jediná linka, na kterou se lze v celé EU dovolat bez SIMky, je 112, museli by do toho být zapojení – vedle výrobce eCall a mobilních operátorů – ještě provozovatelé národních telefonních center pro linku 112, u kterých by se ta data sbíhala, v ČR tedy Hasičský záchranný sbor. A teprve u hasičů by si ta data mohl vyzvednout ten, kdo by vás takhle šmíroval.
    Ale jinak si v alobalové čepičce klidně jezděte.

  • 18. 12. 2017 12:27

    krakonoš (neregistrovaný)

    Filip:
    Ono je obrovský problém, upravit SW té černé skříňky tak, že nehody bude hlásit na 112 a vše ostatní na nějaké jiné číslo, nebo si vše bude ukládat do interní paměti, kterou policajti, když kolem jejich auta, nebo pod mýtnou bránou projedete, bezdrátově načtou, že? Takže jediný způsob, jak tomuto zcela nekontrolovatelnému šmírování zamezit, je, upravit HW tak, aby se dosah jak přijimače, tak vysilače snížil na jednotky cm. Takže, pokud si někdy koupím nové auto, tak si do něj tu ,,alobalovou čepičku" dám, nehodlám mít v autě štěnici, zejména, když budu vědět, že ji tam mám.

  • 18. 12. 2017 13:15

    PavelM (neregistrovaný)

    Až na to, že třeba TI má v ukázce eCall řešení kde je kromě LTE modemu i WiFi. Minimálně některé referenční testovací platformy měly slot na SIM a jak bude vypadat konkrétní jednotka bude zřejmě záležet na jejím výrobci a co si objedná výrobce vozidla. Takže tam klidně SIM (resp. nahraná virtuální SIM) být může.

    Ono obecně ty TCU (Telematic Control Units) nabízejí doplňkové funkce kromě samotného eCall - např. infotainment, real-time informace o dopravě, objednávání služeb, apod. To by se bez běžné konektivity docela špatně řešilo.

  • 18. 12. 2017 16:45

    Filip Jirsák

    Ono je obrovský problém, upravit SW té černé skříňky tak, že nehody bude hlásit na 112 a vše ostatní na nějaké jiné číslo
    Už jsem vám vysvětloval, že problém vůbec není v tom softwaru – problém je v tom, že těžko uděláte miliony datových přenosů přes síť mobilních operátorů, aniž by si toho mobilní operátoři všimli.

    nebo si vše bude ukládat do interní paměti, kterou policajti, když kolem jejich auta, nebo pod mýtnou bránou projedete, bezdrátově načtou, že?
    Nezapomněl jste, že obhajujete tvrzení, že eCall bude záminkou pro to špehování? Podle vás eCall, který načítá polohu dle GPS/Galileo a umí ji datově odeslat přes GSM spolu s navázáním GSM hovoru je záminka pro systém, který bude ukládat geolokační údaje do paměti a odesílat je nějakým rádiovým spojem na krátkou vzdálenost? Nebo-li abyste zakryl přítomnost jednoho systému, dáte povinně do auta jiný systém s úplně jinými vlastnostmi? Jakou by to mělo logiku? To pak můžete tvrdit, že zástěrkou pro šmírování je třeba náhradní pneumatika, protože ta ten váš šmírovací systém zakryje stejně dobře, jako eCall.

    nehodlám mít v autě štěnici, zejména, když budu vědět, že ji tam mám
    Pokud by někdo chtěl lidi takhle masivně špehovat, bylo by právě nejjednodušší nepokoušet se to maskovat nějakým eCallem. Protože žádného z těch géniů, kteří se bojí špehování eCallem, to nenapadlo dříve, a „prohlédli“ teprve v okamžiku, když jim někdo eCall strčil před nos. Takže by stačilo žádný eCall nevymýšlet a oni by dosud žili v sladké nevědomosti, že by bylo možné v autě shromažďovat údaje o poloze a někam je předávat (ani nevědí, že takové systémy běžně používají firmy pro sledování své firemní flotily).

  • 16. 12. 2017 19:40

    Filip Jirsák

    I vy naivko, vy si myslíte, že to začalo až teď? Proč si myslíte, že se přešlo z koňů na auta? Vy snad věříte, že platilo heslo, že budou auta rychlejší, pohodlnější a spolehlivější? Ale kdepak… Kam byste na koně asi umístil krabičku eCall a z čeho byste jí napájel, aha? Proto byla vynalezena auta, nejdříve elektrická, pak to Benz bojkotoval a dal do auta benzínový motor, naštěstí se to podařilo zachránit pod heslem „přece nebudeme startovat klikou, dáme tam baterku“. Už skoro dvě stě let se na tom pracuje, aby bylo možné sledovat, kudy a kam jedete a zda dodržujete předpisy. (Tenkrát se samozřejmě neuvažovalo o zjišťování polohy podle satelitů, sloužit k tomu měly balóny, ovšem po katastrofě Hindenburgu bylo potřeba najít náhradu.) A pak si do toho přijde nějakej Google, a usmyslí si, že se auta budou řídit sama a lidi si je budou půjčovat. Proto se eCall zavádí teď, aby se to ještě vůbec stihlo využít.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).