29. 5. 7:00 – doplnili jsme informaci o konci výpadku a vyjádření o tom, že operátor nebude za pátek počítat data v mobilních tarifech
29. 5. 13:30 – v závěru zprávy jsme doplnili vyjádření Vodafonu s konkrétními příčinami výpadků
Operátor Vodafone měl ve čtvrtek 28. 5. odpoledne velké problémy se sítí. Projevovaly se výpadky hovorů, datových služeb, pevného připojení a televize.
„Usilovně pracujeme na tom, abychom potíže co nejrychleji odstranili. Moc se vám omlouváme za případné komplikace, budeme vás informovat, jakmile budeme mít nové zprávy,“ oznámil operátor na své facebookové stránce a na Twitteru.
„Pokud byste potřebovali volat tísňovou linku a nemohli jste teď vytočit hovor, vyndejte z telefonu SIM kartu a volejte číslo 112. Na toto číslo se dovoláte i bez SIM karty, stačí, když jste v dosahu alespoň jedné mobilní sítě,“ radil také.
Přesný rozsah výpadků ani jejich příčinu zatím operátor nezveřejnil. Na diskusním fóru UPC zone se jen v diskusi objevil příspěvek zaměstnance Vodafonu, který se týkal výpadku televize a pevných linek v části republiky:
„Omlouváme se za výpadek způsobený výpadkem elektrického proudu na hlavním headendu zásobující celou ČR signálem DTV a datovým provozem pro celou Prahu a okolí. Bohužel záložní zdroj headendu nezafungoval dle očekávání. Za potíže se ještě jednou omlouváme. Technici intenzivně pracují na obnovení provozu.“
Kolem 18:30 pak Vodafone oznámil, že by jeho služby už měly fungovat bez potíží. Někteří uživatelé ale na sociálních sítích hlásili nedostupnost služeb ještě v průběhu noci na pátek a operátor jim radil, aby zkusili restartovat svá zařízení.
Generální ředitel Vodafonu Petr Dvořák posléze na Twitteru slíbil zákaznníkům za jejich potíže kompenzaci: „Omlouvám se za výpadek sítě dnes odpoledne, který postihl část našich zákazníků. Jako omluvu nebudeme odečítat data z mobilních tarifů během celého pátku. Děkuji za trpělivost a pochopení,“ napsal.
Omlouvám se za výpadek sítě dnes odpoledne, který postihl část našich zákazníků. Jako omluvu nebudeme odečítat data z mobilních tarifů během celého pátku. Děkuji za trpělivost a pochopení.
— Petr Dvořák (@PetrDvoVodafone) May 28, 2020
AKTUALIZACE 29. 5. 13:30 – Jaké příčiny za výpadky stály? Tady je kompletní vyjádření Vodafonu:
V ústřednové části sítě (core network) došlo k neočekávané hardwarové chybě. Ta následně způsobila přetížení řídících prvků sítě. Potíže už technici odstranili, problém způsobila hardwarová chyba několika karet EPG. V současné době technický tým pracuje na eliminaci podobných událostí do budoucna. Za veškeré nepříjemnosti se omlouváme a jako omluvu nebudeme odečítat data z mobilních tarifů během celého pátku. To se týká jak firemních, tak nefiremních zákazníků, tarifů i předplacených karet.
Pokud jde o výpadky v televizních službách: došlo k odběrové energetické špičce, která vyřadila z provozu hlavní a záložní technologii (headend) pro distribuci digitálního televizního signálu UPC TV a Vodafone TV. Zároveň byla tato hlavní i záložní aktivní technologie poškozena. Proto také nebylo možné zpětné přehrávání vysílání. Příčinu problému nyní analyzujeme.
V provozu pevné sítě jsme nepocítili pokles a žádný prvek sítě neměl výpadek. Někteří klienti mohli mít ale problém s novým přihlášením do sítě.
Poslední velký výpadek měl Vodafone na konci dubna, kdy se objevily potíže v pevné síti bývalého UPC. Ukázalo se, že problémy způsobila chybná identifikace neobvyklého provozu ochranou proti DDoS.