Hlavní navigace

Weby úřadů v evropských zemích jsou zamořeny sledovacími cookies, zjistila studie

Sdílet

David Slížek

Google, Doubleclick nebo YouTube – ale také reklamní cookies dalších desítek firem. Na webech státních úřadů v EU se to sběrači údajů o chování uživatelů jen hemží, zjistila studie dánské firmy Cookiebot. Informoval o ní například deník Financial Times

Na stránkách několika tisíc úředních webů našla firma sledovací cookies 112 různých firem. Celkem se vyskytovaly na 89 % zkoumaných webech. Řada z nich přitom uživatele o zpracovávání jejich údajů pro reklamní účely vůbec neinformovala.

Tyto stránky přitom dokáží o uživatelích prozradit celou řadu citlivých údajů. Cookiebot se například zabýval státními weby, které poskytují informace o HIV, těhotenství, alkoholismu či mentálních onemocněních. Celkem 52 % z nich obsahovala nějaký tracker. Extrémním příkladem byla jedna konkrétní německá stránka o mateřské dovolené, na které Cookiebot našel celkem 63 trackerů. Reklamní společnosti z těchto metadat mohou zjistit, že uživatele tyto informace zajímají, z čehož se dá odhadovat jejich životní situace.

V Česku studie uvádí příklad webu vlada.cz, na kterém Cookiebot našel tři sledovací cookies: od Doubleclicku, Twitteru a YouTube. V rámci EU ale Česko dopadlo ještě docela dobře.


Autor: Cookiebot

Sledovací nástroje se přitom podle studie na úřední weby obvykle nedostaly tak, že by je tam jejich správci úmyslně nasadili. Stačilo ale, aby například na stránce využili sdílecí tlačítka sociálních sítí (studie přímo jmenuje nástroj ShareThis, který administrátorům nasazení těchto tlačítek zjednodušuje), která tracking obsahují.

Mezi firmami, které data na úředních webech sbírají, jsou velcí hráči jako je Google (ten je podle studie zastoupen zdaleka nejčastěji), Facebook, Yahoo nebo Twitter. Deset z nalezených společností se také snaží maskovat svou identitu skrýváním identity majitele domény. V těchto případech tedy není jasné, kdo za sbíráním dat stojí.