Youtubeři a influenceři se musí registrovat u vysílací rady

21. 11. 2024

Sdílet

Video, youtuber, natáčení Autor: Pixabay

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vyzvala tvůrce internetových videí, aby se zapsali do úřední evidence. Je to důsledek evropské audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětských uživatelů před rizikovými obsahy a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů.

„Uvedená směrnice se vztahuje rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání,“ upozornil úřad v tiskové zprávě.

Vysílací rada zkoumá propagaci "stimulačních nálepek" na Instagramu Přečtěte si také:

Vysílací rada zkoumá propagaci "stimulačních nálepek" na Instagramu

Čeští youtubeři a další internetoví tvůrci se musí zaevidovat, pokud svou tvorbu provozují jako hospodářskou činnost, tedy sledují generování zisku. Samotná evidence je zdarma, vysílací rada pak vydá osvědčení, po němž se youtuber ocitne na Seznamu poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.

Pokud mají internetoví tvůrci pochybnosti, jestli splňují kritéria, mohou se obrátit na úřad se žádostí o konzultaci.

Slovensko bude od firem vybírat poplatek za kanály na YouTube Přečtěte si také:

Slovensko bude od firem vybírat poplatek za kanály na YouTube

Doplnění 22. 11. 2024 – Ministra kultury Martina Baxu (ODS) prohlášení vysílací rady překvapilo a vyzval ji, ať ho stáhne. Podle něj není pravda, že se mají evidovat jednotliví youtubeři.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).