Hlavní navigace

Web na prodej elektronických dálničních známek na startu několik hodin nefungoval [AKTUALIZACE]

Sdílet

David Slížek 1. 12. 2020

AKTUALIZACE 16:15 – Web edalnice.cz začal po několikahodinovém výpadku  fungovat.

Původní zpráva:

Od 1. prosince mají mít řidiči možnost kupovat si elektronickou dálniční známku. Hlavním prodejním kanálem má být web edalnice.cz. Ten ale zatím nefunguje. Na stránkách se zobrazuje pouze oznámení „Právě pro vás připravujeme nové funkce“.

Jak Lupě potvrdil Martin Opatrný, mluvčí státního podniku CENDIS, který systém pro e-známky pro stát vyvinul, web zatím nebyl oficiálně spuštěn. „Stránky zatím ladíme a ještě jsme je nepřepnuli do ostrého režimu. Chceme mít 100% jistotu, že vše bude správně fungovat,“ popsal Lupě důvody, proč web nejede už od rána. Ostrý provoz webu se podle CENDISu očekává až někdy v průběhu dne. „Systém jsme začali překlápět do produkčního prostředí,“ potvrdil pak na tiskové konferenci ministerstva dopravy šéf CENDISu Jan Paroubek

A ministr dopravy Karel Havlíček přidal ještě další vysvětlení: „To je běžný postup, který se dělá při podobných projektech. My jsme to spustili, fungovalo to a jede to. V tuto chvíli se to překlopilo do tohoto režimu, a to protože chceme do značné míry bránit stránky před jakýmkoli potenciálním útokem a přetížením, které by mohlo v těch prvních hodinách hrozit. Po pravdě řečeno, není to neobvyklá věc. My jsme nikdy neřekli, že od půlnoci bude všechno fungovat ve smyslu toho, že to bude ostrý provoz tak, že nebude bez jakéhokoli přirozeného přerušení. To znamená, my v těch prvních hodinách a možná dokonce dnech to budeme postupně pouštět, podle toho, jak uvidíme, že se vyvíjí situace.“  


Autor: screenhsot, Lupa.cz

AKTUALIZACE 14:55 – Paroubek později na Twitteru přiznal, že problémem nebyl útok, ale chyba na straně jeho firmy:

Státní podnik CENDIS zakázku na stavbu systému elektronických dálničních známek za 300 milionů korun získal bez výběrového řízení. Původně měla systém vyvíjet firma Asseco Central Europe, která ale po kritice zakázky a její ceny nakonec o zakázku přišla. Dobrovolníci poté ve víkendovém hackathonu vyvinuli základ e-shopového řešení pro prodej známek, záhy se ale ukázalo, že výsledek nelze pro státní systém použít. Stát pak nabídl možnost prodeje e-známek i komerčním e-shopům, ovšem bez marže.

Našli jste v článku chybu?