Tvé představy umocňují pochybnosti mého názoru. Já si naopak myslím, že onen psychiatrický ústav, především pak chování jeho pacientů a zaměstnanců, může být velmi reálným obrazem společnosti. Mé nepochopení pramení v tvém poznatku, že film, který může být vnímán jako obhajoba "neetického" jednání, může být zároveň označován jako jeden z nejlepších.
Otazka, proc si potom tedy Mozart, a jestli se nepletu tak se to primo dochovalo v jeho dopisech (?), pochvaluje spolupraci s Da Pontem jako naprosto idealni. Proto take spolecne vytvorili tri nejproslulejsi italske opery. A to neni cele. Tady je napsano, ze to byli oba zednari.
http://www.habsburger.net/en/chapter/mozarts-last-composition
To si myslite vy. Ve skutecnosti je velice malo pravdepodobne, ze by ten psychiatricky ustav ve filmu Prelet nad kukaccim hnizdem nebyl symbolickym obrazem spolecnosti. Samozrejme ze je. Nebo ze by se nejlepsi opera vsech dob tj. Don Giovanni netykala zcela zasadnich zivotnich otazek a popisovala jenom ciste pribeh milovnika zen s podivne temnou zapletkou na konci.
Samozrejme, ze muze. Stejne tak muze byt Mozart nebo Da Ponte zapaleny zednar, tim spise, ze je to napsano ve vsech jeho zivotopisech. Ale samozrejme verit tomu nikdo nemusi, ale dostava se tim spise mimo hlavni proud toho, co je pravdepodobne. Nekteri lide (vetsina) si proste mysli, ze co je divne, tak je malo pravdepodobne. Ale ono je to spis naopak :)