Hlavní navigace

Internet zadarmo může poskytovat každý!

5. 6. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Chtěli byste si někdy založit vlastního poskytovatele internetového připojení a nabízet třeba Internet zadarmo, ale přitom si ušetřit řadu starostí? Počínaje letošním rokem začal Aliatel nabízet službu Minutový partner. O co vlastně jde? Je možné na takovém produktu postavit seriózní podnikání? Je to výhodnější než "klasické" poskytování Internetu?

Princip služby Minutes partner (tj. Minutový partner) spočívá v kompletním outsourcingu přístupových technologií pro komutované připojení k Internetu. Odpadají tedy starosti s přípojnými vedeními (typicky euroISDN30), modemy i přístupem k tranzitním sítím v Internetu. No a samozřejmě tím pádem nepotřebujete ani lidi, kteří by se o výše uvedené starali.

Tato služba není světově nijak unikátní, v různých formách jí využívá například AOL nebo MSN, což jsou společnosti, které jistě netrpí potřebou nakoupit nejlevnější služby. V případě, že ISP outsourcuje přístup k Internetu někomu dalšímu, přichází sice o část kontroly nad sítí, na druhou stranu však získává kapacity a prostředky pro poskytování obsahu.

Na našem trhu je jedním z prvních zákazníků NetCentrum, provozovatel portálu Centrum. Zajímavé je, že zatímco Aliatel poskytuje NetCentru přístupové porty pro komutovaný přístup k Internetu, jeho servery jsou umístěny u jiného ISP. V případě, že by z jakéhokoli důvodu přestalo fungovat propojení v NIXu, tak by zákazníci NetCentra chodili na vlastní portál přes půl Evropy.

Parametry pro koncového zákazníka jsou shodné – tarif Internet2001.

Jak je taková služba výhodná proti klasickému poskytování služeb? Porovnáme modelového ISP, který používá lokální verzi tarifu Internet2001 a vlastní prostředky, s modelem Minutového partnera a pokusíme se odhadnout výši rentability. Náš modelový ISP bude mít následující parametry:

  1. (60, 120) 180 přípojných portů (tj. 2, 4 a 6 euroISDN30 kanálů).
  2. Na každých 60 portů 1 Mb/s do zahraničí a 1Mb/s do NIXu.
  3. Technologie CISCO Systems pro přístup (CISCO AS5300) a směrování (CISCO 3660 – v případě potřeby rezervy výkonu je možné nasadit CISCO 7200, které je o cca 100 % dražší).
  4. Lokální tarif Internet2001 – jeden POP v Praze.

Budeme počítat s faktem, že pořizujeme technologii na dva roky. Ponecháme zcela stranou hodnotu peněz (investic), cenu technického personálu a cenu za housing technologií – k nim se můžeme případně vrátit.

Náklady nejlépe vystihuje následující tabulka:

Komponenta

Internet2001

Minutes partner

Přípojná vedení – zřízení

40.500 za 30 portů

0

Přípojná vedení – provoz (měsíčně)

4.050 za 30 portů

0

Modemové pole – zřízení

500.000 za 30 portů

15.000 za 30 portů

Modemové pole – provoz (měsíčně)

0

21.000 za 30 portů

Páteřní směrovač – zřízení

500.000 (dostatečný výkon)

0

Páteřní směrovač – provoz

0

0

Konektivita do NIXu

30.000 (dostatečná kapacita)

0

Konektivita do zahraničí

35.000 za 30 portů (512 Kb/s)

0

Poměr nákladů ukazuje nejlépe následující graf – pokud vás nepoměr nákladů zaskočil, je třeba si uvědomit, že v reálu pravděpodobně nebudete nakupovat za ceníkové ceny. Také infrastrukturu (ať již aktivní prvky nebo okruhy) budete sdílet s dalšími technologiemi pro připojení zákazníků. Ale i tak je ta nákladová částka velmi konkurenceschopná.

Nicméně podnikání není o nákladech, ale hlavně o výnosech, respektive o zisku. Provozovatelé obou dvou služeb předpokládají, že se s vámi budou dělit o zisky. Pro jednoduchost budeme předpokládat, že procento využití technologie bude kolem 40 %, přičemž z toho bude 40 % v pásmu I, 10 % v pásmu II a 50 % v pásmu III. Tyto modely se dramaticky liší v případě, že poskytujete Internet zadarmo nebo za peníze.

Provize služby Minutový partner se spočítá pouhým vynásobením počtu minut provizním koeficientem:

0 – 500.000 0 %
500.001 – 1.000.000 5 %
1.000.001 – 2.000.000 7,5 %
2.000.001 – 5.000.000 10,5 %
5.000.001 – 15.000.000 14 %
15.000.001 a více 16 %

Narozdíl od této průhledné metody se Český Telecom ještě nevzdal akumulace provizí v jednotlivých oblastech a rozdělení do Provize I a Provize II. Naštěstí pro náš model platí pouze Provize I, neboť máme pouze jeden POP. Tudíž získáme 15 % z každé minuty – od výsledku ale musíme odečíst 3 %, která si Český Telecom nechává jako nevybranou část poplatků.

BRAND24

Výsledky jsou jasně vidět na obrázku (první sloupec jsou náklady, druhý potom výnosy). Jde sice o velmi zjednodušený model, nicméně je celkem pravděpodobné, že se i v reálu budeme blížit těmto poměrům. Pokud tedy zakládáte ISP, který bude živ pouze z Internetu zadarmo, popřemýšlejte o nějaké verzi outsourcingu – dá se čekat, že takových poskytovatelů se časem vyrojí více. Pokud startujete klasické ISP, určitě najdete místa, kde můžete sdílet infrastrukturu při komutovaném přístupu spolu s přístupy jinými. Potom vám klasický Internet2001 může přinést srovnatelný přínos, aniž byste se museli spolehnout na zatím poměrně neznámou službu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).