Hlavní navigace

2:0 pro spotřebitele

21. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Český Telecom dostal rozum a přeci jen svolil k výměně již "roztelefonovaných" karet do veřejných telefonních automatů v hodnotě 42 milionů korun (!) za nové. Také T-Mobile poněkud ubral ze svých snah zpoplatnit všechny SMS zprávy z Internetu, a svým registrovaným uživatelům nabídnul "balíček" SMSek zdarma - 20 na měsíc.

O tom, že se chystá výměna dosavadních předplacených karet do veřejných telefonních automatů, informoval Český Telecom veřejnost poprvé v květnu loňského roku (zde na Lupě jsem o tom psal např. v článku Nový TRICK Českého Telecomu). Nové karty Trick samozřejmě mají mnoho šikovných vlastností, ale uživatele zajímalo také to, co bude s těmi starými, které nestihnou provolat. Ačkoli tyto karty neměly na sobě žádné oznámení o omezené „životnosti“, Český Telecom stanovil lhůtu pro jejich vyčerpání do konce loňského roku. Tedy sedm měsíců od okamžiku, kdy vše zveřejnil. Současně rozhodl, že dosud nepoužité karty (ve smyslu: nerozbalené, stále v originálním balení) vymění za nové, ale k již „roztelefonovaným“ se postavil zády – lidé je musí včas protelefonovat, jinak jim propadnou. Poté celá kauza na dlouhé měsíce prakticky usnula, alespoň pokud jde o mediální působení směrem k veřejnosti.

Celá záležitost se znovu dostala do popředí zájmu až nedlouho před koncem roku, kdy už na protelefonování zbylých jednotek nebylo příliš mnoho času. Masová média začala bít na poplach a do celé záležitosti se vložilo i Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS). To již delší dobu vyjednávalo s Českým Telecomem o nějakém náhradním řešení, ale bezvýsledně. Těsně před koncem roku pak SOS vyzvalo majitele dosud nevyčerpaných karet, aby je nevyhazovali.

Jednání SOS s Českým Telecomem pokračovala i po novém roce a SOS se nemínilo vzdát. Když se v Českém Telecomu nedomohlo nápravy, poslalo sdružení otevřený dopis ministru informatiky Vladimíru Mlynářovi se žádostí o pomoc a s apelem na „razantnější uchopení akcionářských práv“ majoritním vlastníkem. O den později, 16. ledna, vychází na serveru Mobil redakční článek, popisující podrobně celou kauzu a dosud neúspěšná jednání a vyčíslující ztrátu majitelů nevyčerpaných karet na 42 milionů korun. Stále se však nic nedělo.

Zlom nejspíše přineslo až jednání místopředsedy SOS Karla Pavlíka s generálním ředitelem Českého Telecomu minulý pátek, na půdě Fóra pro dial-up. Pozorný čtenář mého (včerejšího článku) nejspíše zaznamenal zmínku o „příslibu určitého posunu“ v celé kauze.

Včera se tento příslib konečně „materializoval“, když Český Telecom oznámil, že

vzal v úvahu doporučení Sdružení obrany spotřebitelů ČR a rozhodl se nahradit nevyužité jednotky na kartách všem zákazníkům, kteří je do konce roku nestihli protelefonovat.

Konkrétní mechanismus výměny je takový, že majitel „roztelefonované“ karty musí přijít do prodejny Telepoint, kde pracovník Českého Telecomu na čtecím zařízení zjistí, kolik jednotek na kartě ještě zbývá. Příslušný obnos pak ale nevrací majiteli karty – místo toho mu jej započítá při koupi karty nové. Jinými slovy: zákazník nedostane své peníze zpět, ale musí si k nim naopak něco připlatit, a Český Telecom mu prodá novou kartu Trick. Za tímto účelem dokonce něco slevil z nominálních hodnot karet Trick, při takovéto výměně přijdou nové karty o 15 až 20 korun levněji.

Pro úplnost je vhodné dodat, že:

Vyměnit staré karty je možné v maximálním počtu tři kusy na jednu osobu, zbývající impulsy na kartách lze sčítat. Není možné měnit privátní karty s označením Publicity a staré 150jednotkové karty, kterým skončila platnost dříve.

a

Neplatné telefonní karty mohou jejich majitelé vyměňovat od 3. února až do 31. března.

Na závěr pak už jen postesknutí: skutečně to nešlo takto udělat dříve? Opravdu se to muselo řešit až přes otevřené dopisy ministrovi a osobní intervencí u nového šéfa Českého Telecomu? V době, kdy už zklamaní majitelé prošlých karet je mohli dávno vyhodit do popelnice?

SMSky z Internetu

Druhá kauza, která včera nabrala zajímavý obrat, jsou cenové úpravy služeb T-Mobile, zejména pak zpoplatnění SMSek posílaných do této sítě z Internetu.

V průběhu dne dorazil do mé schránky mail se zajímavým předmětem: „Antibojkot, aneb uvazujme racionálně“ a následujícím obsahem:

Dobry den,
v navaznosti na rozumne reakce nekterych uzivatelu, kteri pouze staticky neodsuzuji nedavny krok T-Mobile, jsem se rozhodla spustit alternativni platformu, ktera by mela sdruzovat tyto racionalni nazory.
Jeji nazev je Antibojkot, aneb uvazujme racionalne. Najdete ji na Antibojkot.Hli­dej.cz.

K večeru pak dorazila tisková zpráva samotného T-Mobile, informující o tom, že registrovaní uživatelé tohoto mobilního operátora (registrovaní na jeho portálu t-zones) budou mít možnost odeslat každý měsíc určitý počet SMS zpráv zdarma, a to již od 4. února:

  • "Při odesílání SMS zpráv z portálu t-zones získají zákazníci T-Mobile ‚balíček‘ volných SMS v rámci sítě T-Mobile.
  • Ze schránky MobileBox může zákazník měsíčně odeslat zdarma 100 SMS, při využívání služeb MobileBox Easy nebo MobilePager po 20 SMS."

Počet 20 SMS za měsíc přitom podle tiskové zprávy představuje pro většinu twistových zákazníků průměrný měsíční objem odeslaných textových zpráv.

BRAND24

Tisková zpráva dále upřesňuje, že:

SMS zprávy zaslané nad rámec volných SMS a do ostatních sítí budou zpoplatněny sazbou za odeslání SMS dle tarifu zákazníka. Stejnou sazbou bude účtováno také přeposílání všech e-mailových zpráv z MobileBoxu, MobileBoxu Easy a MobilePageru formou SMS na mobilní telefon. Tyto služby budou přitom nabízet rozšířené možnosti filtrování pro přeposílání e-mailových zpráv, a zákazník si tak může sám nastavit, které typy zpráv si bude chtít nechat přeposílat. Upozornění o doručení nové e-mailové zprávy – notifikace na mobilní telefon – bude i nadále zdarma.

Podle toho, co se včera odpoledne objevilo na serveru Mobil.cz, se i tato kauza řešila přes ministra informatiky Vladimíra Mlynáře:

Firma nabídne od března všem svým klientům, že po registraci na internetových stránkách budou moci určité množství zpráv posílat i nadále zdarma. Vedení firmy to dnes oznámilo ministrovi pro informatiku Vladimíru Mlynářovi. ‚Oceňuji, že firma je schopná zareagovat na kritiku zákazníků. Je to pozitivní krok,‘ řekl ministr.

Máte ještě původní předplacenou kartu od Českého Telecomu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).