Hlavní navigace

2001: Koupí MAFRA Centrum?

6. 2. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Krach kulturního portálu Globopolisu, akvizice společnosti Mobil Média vydavatelstvím MAFRA, koupě reklamního systému Mr.Lin(x) Computer Pressem, rozšiřování skupiny Economia On Line. To vše přinesl leden 2001. To vše je důkazem, že konsolidace českého Internetu začala. A rozhodně neskončila.

Leden přinesl několik důkazů, že rok 2001 bude pro český Internet v mnohém zlomový. Minulý rok sice přinesl několika nejsilnějším serverům finance pro jejich další rozvoj, již na začátku tohoto roku se však ukázalo, že ne každá investice byla vydařená. Známá investiční skupina Advent International si asi bude pár měsíců vyčítat, že se pustila na nejistý led e-businessu: Konec ambiciozního serveru Globopolis.com, do nějž Advent vložil 240 milionů korun, byl prvním velkým krachem českého Internetu. Mimochodem, Advent rozhodně nepatří mezi zkušené internetové investory, jak se i na Lupě nesprávně tvrdilo. Globopolis představoval jednu z prvních významných investic této skupiny rizikového kapitálu do e-sektoru… a zdá se, že i na dlouho poslední.

Leden ale nepřinesl jen špatné zprávy – akvizice skupiny Mobil Media vydavatelstvím MAFRA posílila internetové aktivity nejsilnějšího českého vydavatele. Koncem ledna koupila další silná skupina, Computer Press, výměnnou reklamní síť Mr.Lin(x), čímž definitivně potvrdila své ambice na internetovém mediálním trhu. V lednu také propukla velká aféra poté, co softwarová společnost Macron vypnula svévolně server iHNed společnosti Economia, největšího vydavatele ekonomického tisku v zemi. Paradoxně jen několik dní poté, co Economia významně rozšířila své portfolio nabízených internetových služeb. Ty postavila na v Česku unikátním modelu dlouhodobé strategické spolupráce, který vyvinula ve spolupráci se společností Fincentrum podle amerického vzoru a počátkem roku aplikovala na další projekty (se společnostmi Fractal a Strix). Shrnuto, leden jednoznačně potvrdil, že konsolidace začala.

Většina odborníků se shoduje, že na českém Internetu mohou přežít dva, maximálně tři univerzální portály. Je otázkou, zda ambice mediální skupiny MAFRA sahají „jen“ k největšímu zpravodajskému portálu, či až k univerzálnímu portálu, přímo konkurujícímu tradičním „gigantům“, jako je Seznam či Atlas. MAFRA představuje ve střednědobém výhledu nebezpečnou konkurenci i těmto zavedeným portálům, protože má jednak více peněz pro další rozvoj a především disponuje obrovským komunikačním potenciálem. S využitím MF DNES a dalších médií skupiny může velmi levně prokomunikovat jakoukoliv internetovou aktivitu.

Tento fakt je nepříjemný především pro menší hráče na portálovém poli – Centrum, Quick a RedBox. Ti ostatní už jsou dávno ze hry a moudré rozhodnutí Adventu „zachránit aspoň něco“ z Globopolisu by si měli vzít k srdci.

Aby se iDNES mohl přeměnit na univerzální portál, musel by doplnit své portfolio o klíčové „portálové“ služby: vyhledávač, katalog a mail. Pojďme si trochu zaspekulovat… Nové portály Quick i RedBox mají pro své provozovatele (Český Telecom, resp. Contactel) přece jen širší význam, než „jen“ pouhý portál (minimálně ve střednědobém výhledu) a jejich provozovatelé je mohou během hubených let štědře dotovat z jiných aktivit. Seznam i Atlas by zřejmě byly pro jakoukoliv formu konsolidace s iDNES příliš drahé.

Ve hře zůstává Centrum… Jako ideální doplněk iDNES pro přerod v univerzální portál. Centrum disponuje kvalitním a oblíbeným free-mailem, vyhledávač i katalog jsou sice slabší, ale docela funkční. Stejně tak další služby (jako je třeba nedávno získaný Xchat) doplňují portfolio iDNES, překryv zde prakticky neexistuje. Vyjdeme-li z auditu TNSI, po spojení by nový subjekt zobrazil nejvíce shlédnutých stran za měsíc a překonal by tak i nejzavedenější portály. Otázkou je přirozeně cena, možná by pro iDNES bylo levnější vybudovat vše „na zelené louce,“ či doplnit si portfolio akvizicí několika menších serverů. Na druhou stranu je otázkou, zda Centrum naplnilo ambiciózní představy investorů a zda současná „blbá nálada“ investorů ohledně Internetu není dalším důvodem k prodeji. Navíc, zdroje blízké multimediální redakci vydavatelství MAFRA uvádějí příklady mnohaměsíčního zpožďování jiných projektů. Téměř stovka pracovníků multimediální redakce má práce nad hlavu, a tak by další akvizice byla nejjednodušší cestou k rozšíření portfolia. Vše je samozřejmě otázkou ceny, Centrum má ale další nezanedbatelné plus – poměrně kvalitní, i když mnohdy až příliš sebevědomý tým.

Konsolidace se ale v žádném případě netýká jen portálů. Prakticky všechny segmenty českého Internetu jsou nasyceny. I relativně silné servery mají problém s prodejem reklamy, prostě proto, že nemají peníze na komunikaci s inzerenty a kvalitní sales-force.

Klíčem je levná komunikace

I největší české servery jsou – ve srovnání s „kamenným“ světem – jen bezvýznamnými firmičkami. Vždyť celkový obrat reklamy na Internetu v minulém roce se sotva rovná reklamnímu rozpočtu jednoho velkého inzerenta typu Procter & Gamble, Čokoládoven či Wrigley. O e-commerce raději taktně pomlčíme. Bez dalšího kapitálu servery nemohou oslovit masový trh v okamžiku, kdy to bude potřeba. Zdá se, že rok 2001 bude na Internetu také ve znamení razantního nástupu tradičních mediálních domů, které disponují velkým a levným marketingovým potenciálem, zkušenou prodejní silou a již nastavenými vztahy s inzerenty.

První velký nákup roku byl tedy symbolický i z tohoto pohledu. MAFRA jako tradiční poskytovatel obsahu (nyní myšleno především neinternetového) je největší mediální skupinou v ČR a její ambice na stejné postavení i na Internetu jsou velmi reálné. Podobně Economia jako faktický monopolista v oblasti ekonomického obsahu má velké šance dosáhnout podobného postavení i na Síti. Vznik dceřinné společnosti Economia OnLine v říjnu 2000 a „Makronem urychlený“ přerod serveru iHNed je důkazem, že i tato konzervativní skupina to myslí s Internetem vážně. Úspěšný nástup internetové podoby společenských titulů Stratosféry (Cosmopolitan, Esquire, Spy a další) naznačuje, že v perspektivní oblasti zábavy je na trhu další silný hráč. Internet začíná poznávat i nakladatelská skupina VNU (Mona), která do českých podmínek uvedla původem holandský koncept selektivního katalogu Startpage.cz. V okamžiku, kdy bude Internet skutečně v každé domácnosti, má Mona silnou zbraň v podobě časopisů Květy, Vlasta a dalších. Kolem zajímavých internetových projektů krouží i TV Nova, zatím ve stadiu sondování terénu.

BRAND24

Doba je zlá a masy běžných spotřebitelů uvíznou v síti Internetu až za několik let. Výzvou pro český Internet je tato hubená léta přežít. Nechat se koupit je většinou lepší, než zkrachovat. Nechat se koupit výhodně znamená nechat se koupit v pravý čas. Tak jej neprošvihněte.

Myslíte, že MAFRA koupí Centrum? Které další akvizice nebo fůze očekáváte? A kdo bude podle vás následovat Globopolis?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Spolumajitel a generální ředitel společnosti Fincentrum, kterou spoluzakládal v dubnu 2000. V  letech 2002-2006 mimo jiné postavil a vedl obchodní oddělení iDNES.cz a dalších elektronických médií mediálního domu MAFRA.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).