Citace český rozhlas:
"Výhodnost „chytrých“ košů Bigbelly testovala například americká Filadelfie. Tamní radnice jich pořídila více než tisícovku. A podle zprávy, kterou koncem června zveřejnil tamní městský auditor, celá investice nepřinesla žádné úspory. Úklidové čety musely „chytré“ odpadkové koše vyvážet stejně často jako jejich „hloupé“ předchůdce. A zatímco pořízení obyčejného drátěného koše vyšlo město na 100 dolarů (v přepočtu něco přes dva tisíce korun), „chytrý“ koš stál 3700 dolarů (82 tisíc korun).
Za obdobnou cenu, za kterou Filadelfie jeden koš koupila, si Praha novější typ stejného výrobku pronajímá. Na půl roku.
Jak plyne ze smluv, hodnota veřejné zakázky je - včetně DPH - 2,24 milionu korun. Za půlroční testování jednoho „chytrého“ koše tak hlavní město platí 61 tisíc korun, tedy 75 tisíc včetně DPH."
Ja si naivne myslel, ze Praha potrebuje hlavne dokoncit vnejsi a vnitrni okruh, zmenit zpusob povolovani staven bytovych domu a mozna, kdyz se bude zastupitelstvo nudit, treba trosku zkulturnit nektere parky.
Ale jak se ukazalo, Praha potrebuje chytre popelnice a lavicky s USB.
V takove zoo pak predevsim kolem tech popelnic da se rici 24/7 chodi neustale vlastni zamestnanci, takze staci kdyz zvednou sluzebni mobil, ktery tak jako tak maji, a zavolaji, ze popelnice xyz je plna - prakticky zadarmo.
Oni ostatne presne totez udelaji i bezni obyvatele beznych obci a mest - pokud popelnice pretekaji, tak se pokusi odpad dorucit do nejblizsi dalsi, a jelikoz ta bude nejspise v takovem pripade pretekat taktez, tak zvednou telefon a vynadaji nejakemu zbytecnemu byrokratovi ze nedorazil svoz.
ZOO ma na popelnice 6 534 000 + software 551 760 korun.
ZOO je realtivne obmedzeny priestor. To tam fakt potrebuju chodit po odpad na vyzvanie?
Nie je jednoduchsie a rychlesie je proste obijst vsetky postupne???
Budu popelari bezat k popelnici cislo 1, potom naspat na zakladnu, potom za 10min zapipa vedlajsia popelnica 2, atd.. cisty nezmyslel za miliony
> 1) Ten člověk může najít práci někde jinde, zvlášť při současné rekordní nezaměstnanosti
Zvlášť pokud má kvalifikaci pro vysypávání košů...
> 2) Podpora v nezaměstnanosti je menší než superhrubá mzda, kterou platí město
Včetně všech příspěvků na (různé)? Tady fakt nevím, ptám se, ale zníš jako kdybys mohl uvést čísla :)
> 3) Podpora jde z rozpočtu státu, ne města
Jak podpora v nezaměstnanosti, tak plat zaměstnance města jde ve výsledku z naší kapsy.
Nulová. Všechny je znají. Ale prodejce v autobazaru se taky nechlubí, že přetočil tachometr a zalepil olejovou vanu silikonem. Protože pak by to znamenalo odepsat investici se ztrátou a hledat si jinou obživu...
Kdysi bývalý šéf plánoval jednu nesmyslnou věc. Technicky to nějak fungovat mohlo, ale v praxi by to nemělo smysl a nikdo rozumný by si to nekoupil. Na mou argumentaci, že je to celý ekonomický nesmysl, v klidu odpověděl že má kamaráda, který ty bazmeky nacpe na obecňáky, který na to dostanou dotace, a budou ten krám lidem půjčovat proti záloze... Takže asi tak.
OK, s tímhle souhlasím. Potom teda úklid spadá na město, a když lidi budou házet ten svinčík na zem, nebude žádný rozdíl, jestli budou na náměstí obyčejný nebo chytrý koše. Tak jako tak to někdo bude muset zamést ručně/strojně. Navíc, velký akce dozoruje někdo z magistrátu, takže by si mohl všimnout, že je potřeba svézt odpadkové koše.
PS, když jsme na internetu, nebudeme si spíš tykat? Přijde mi to dost podivný, vykat někomu pod přezdívkou :)
"Takže jako pořadatel bych neměl nést zodpovědnost za průběh akce?"
'Odpovednost za prubeh akce' by samozrejme svolavatel/organizator mel nest, ale jen do miry do ktere je toho schopen. Pokud svolate mirumilovnou demonstraci na kterou dorazi agresvni uderka protistrany a rozpouta bitku, tak za to nenesete odpovednost ackoliv se to stalo 'na vasi akci' (nemate totiz prostredky jak tomu zabranit). Stejne je to, kdyz na vasi akci nekdo prinese smeti a rozditribuuje ho tam v dostatecnem mnozstvi, tak tomu neumite zabranit a tudiz za to nenesete odpovednost.
> Je to pilot, prepokladam ze tohle vyhodnoti az na jeho konci.
Zrovna tohle by mohlo být odhadnuté už předem, aby se vědělo, jestli má smysl pilot rozjíždět.
> A argument ze na necem muze vniknout vetsi skoda a proto to nebudeme nasazovat je v poradku? Treba bychom mohli stale jezdit konespreznou tramvaji, protoze na te elektricke muze pri havarii vzniknout vetsi skoda nez na koni s potahem??
Tramvaj elektrická jezdí rychleji, méně smradlavě, snadněji a bezpečněji než pomalý, trousící, unavený kůň, pozažmo nevyspalý, podnapilý vozka. Ale nesrovnával bych koš s tramvají. To je jako stavět vedle sebe kolečko a náklaďák...
Dokonalosti je dosaženo tehdy, když nejde nic odebrat, ne tehdy, když není co přidat. Volně citován Leonardo Da Vinci (tuším)
> Super, takze kdyz nekomu dokapne posledni kapka trpelivosti, svola ve svem volnem case a za sve penize na Vaclavak demostraci proti praktikam politiku, nahodou to zarezonuje s naladou ve spolecnosti a dorazi tam 100 000 lidi, nekdo dalsi si na tom mnozstvi aktivnich bude chtit prizivit svou agendu (to se bezne deje) a v davu bude rozdavat letaky ktere budou lidi pro jejich stupiditu ihned zahazovat, tak ten nestatnik svolavatel tam po nem bude muset jeste celou noc uklizet??? Skutecne skvely zpusob jak paralyzovat obcanske aktivity....
Takže jako pořadatel bych neměl nést zodpovědnost za průběh akce? Pokud je to komerční akce, tak si na to pořadatel zaplatí lidi. Pokud je to řekněme komunitní akce, tak to stejně pořadatel nezorganizuje sám, a já klidně po takové dobře míněné akci na místě zůstanu a pomůžu s úklidem. Z blbých letáků skládám origami. Nebo jsem schopný je odnést do koše. Což by měla být společenská norma. Je problém, že není.
> Ja si dokazu predstavit, ze data o vzniku odpadu v case a miste mesto vyuzije, odpadove hospodarstvi je jedna z jeho hlavnich naplni prace.
Takže "shromáždíme data a pak je vyhodnotíme. Vyprodukujeme grafy. ??? Profit."? Odpadu v koších přibývá když jdou lidi z práce/do práce, je víc odpadu tam, kde je víc lidí (vč. kulturních akcí), cca týden po akcích v supermarketech se objevuje nespotřebované, plesnivé jídlo (čas dle typu). V delších periodách se potom opakují třeba vánoce (balící papír), silvestr (rachejtle), svatý patrik (flašky)... Na to nepotřebuju chytrý popelnice.
...
Jenže pirát není ve své kritice sám. Na netransparentní postup pražských radních si v případě IT agendy, pod kterou Smart Cities spadají, stěžuje i zastupitelka a specialistka na informatiku Eva Vorlíčková (nez.).
„Opakovaně jsem žádala podle zákona o poskytnutí informací k jednotlivým zakázkám v oblasti IT. Neúspěšně. Dělá to na mě dojem, že se zuby nehty brání tomu, aby jim někdo viděl pod ruce,“ říká Vorlíčková.
A upozorňuje ještě na jednu podstatnou věc. „Rada sice odhlasovala, že do toho nalije peníze, ale vůbec není připravené na co a proč. To je pak nejlepší půda pro to, aby se utrácely peníze bezhlavě, za předražené projekty, jenom proto, aby se ty peníze utratily,“ dodala bývalá radní
...
http://neovlivni.cz/smart-cities-v-rezii-ano-cim-drazsi-tim-lepsi/
"Za jak dlouho že úspory při svozu dosáhnou aspoň pořizovacích nákladů těch "chytrých popelnic?""
Je to pilot, prepokladam ze tohle vyhodnoti az na jeho konci.
"Tenhle argumentační klam se jmenuje šikmá plocha."
A argument ze na necem muze vniknout vetsi skoda a proto to nebudeme nasazovat je v poradku? Treba bychom mohli stale jezdit konespreznou tramvaji, protoze na te elektricke muze pri havarii vzniknout vetsi skoda nez na koni s potahem??
"Pokud něco jako pořadatel zasviním, tak to jako pořadatel uklidím."
Super, takze kdyz nekomu dokapne posledni kapka trpelivosti, svola ve svem volnem case a za sve penize na Vaclavak demostraci proti praktikam politiku, nahodou to zarezonuje s naladou ve spolecnosti a dorazi tam 100 000 lidi, nekdo dalsi si na tom mnozstvi aktivnich bude chtit prizivit svou agendu (to se bezne deje) a v davu bude rozdavat letaky ktere budou lidi pro jejich stupiditu ihned zahazovat, tak ten nestatnik svolavatel tam po nem bude muset jeste celou noc uklizet??? Skutecne skvely zpusob jak paralyzovat obcanske aktivity....
"Takhle z hlavy mě nenapadá důvod, proč něco takového chtít."
Ja si dokazu predstavit, ze data o vzniku odpadu v case a miste mesto vyuzije, odpadove hospodarstvi je jedna z jeho hlavnich naplni prace.
Obávám se, že k těmto informacím se veřejnost tak snadno nedostane, protože - i podle toho, co se píše v článku - projekty v rámci Smart City nezpracovává Odbor informatiky MHMP, nýbrž městem vlastněná společnost Operátor ICT. Současné magistrátní tunely (například Lítačka, jejíž náklady na provoz jsou podle mých informací, přes všechny proklamace, ještě vyšší než u OpenCard) jdou primárně přes tuto firmu, vše je mezi ní a vedením města, úředníci s jejich zákonnými omezeními jsou mimo hru...
Sleduji vývoj v oblasti IoT již několik let. Vím z vlastní zkušenosti, že se jedná o nový a velmi zajímavý business. Každé řešení v rámci internetu věcí je zajímavé a mělo by posunout poskytované služby o významný krok dopředu. Ale přiznám se, že obsah tohoto článku mne opravdu překvapil. Proto jsem si se zájmem pročetl i připojené diskusní příspěvky - ty jsou většinou zpracovány čtenáři a odbornou veřejností se zdravým selským rozumem.
Vzhledem k tomu, že se v rámci každého projektu, nevyjímaje tento projekt "chytré odpadkové koše", dotýkáme oblasti efektivního využívání veřejných finančních prostředků s odpovědností "úředníka" dovolil bych si požádat redaktora tohoto článku o zpřístupnění kompletních informací k ekonomickému hodnocení efektivnosti projektu - samozřejmě z veřejně dostupných zdrojů. Jsem přesvědčen, že "službu konající úředník" vědom si své odpovědnosti předloží finanční nákladovou analýzu změny "technologie svozu odpadového hospodářství" s využitím technologie IoT, kterou musel před podpisem kontraktu mít na stole a která mu jednoznačně potvrdila správnost tohoto rozhodnutí.
Přemýšlím o poskytnutých informacích v tomto článku asi takto:
(a) redaktor v rámci tvorby příspěvku se zmýlil v uvedených číslech - minimálně v řádu
(b) redaktor se nezmýlil a "úředník" poskytl data při rozhovoru k jinému obchodnímu případu - třeba nákup aut
(c) data jsou správná a efektivita zavedení tohoto projektu se potvrdí - v tomto případě být majitelem firmy na svoz a likvidaci odpadků - začínám likvidovat firmu, protože ztratím business
(d) data jsou správná a efektivita zavedení tohoto projektu se NEpotvrdí - zde bych poděkoval redaktorovi za splnění role tisku a získané informace bych poskytl orgánům v činném trestním řízení
Závěrem si dovolím nechat otevřený pro případ, že by se bylo možné dostat k reálným ekonomickým informacím tohoto projektu - osobně ale svůj typ mám a ten se blíží obsahu většiny diskusních příspěvků. A ještě vzkaz pro odpovědného "úředníka" - zkuste posuzovat projekty a služby rozumem a myšlenkami, že se jedná o Vaše osobní peníze a faktury platíte z "vlastní kapsy" :-)
Jenomže taková úspora neexistuje.
Známýho lanařil podomní obchodník s plynem na úsporu 30%. Když mu známý navrhl na férovku, že s ním u notáře podepíše smlouvu, že po roce mu jako fyzické osobě dá 50% uspořené částky, ale pokud na tom prodělá, obchodník mu dorovná ztrátu ze svýho, obchodník vystřelil tak, že si málem i kabelu zapomněl...
To samý letos můj dodavatel elektriky (nebudu jmenovat). Poslal smlouvu, o 15% levnější. Člověk by očekával (protože se můžou měnit sazby z ERÚ apod.), že uspoří min. 7,5%. Tak jsem si schválně měsíční zálohu vynásobil 12, porovnal s poslední fakturou a ony ty nový zálohy byly o 5% vyšší, než jsem platil za loňský rok. Tak jsem se ani nenamáhal s podpisem, použil jsem prodloužení za stávajících podmínek.
> 3 - Ano 1t=1t, ale k nenaplnenym popelnicim nebude treba vubec jezdit takze uspora.
Za jak dlouho že úspory při svozu dosáhnou aspoň pořizovacích nákladů těch "chytrých popelnic?"
> 5 - Ano, ale podle tehle logiky bychom jeste lezli po stromech.
Tenhle argumentační klam se jmenuje šikmá plocha.
> 8 - Ano ale viz 5. Navic je to pilot, v masovem nasazeni lze resit zakoupeni vlastni frekvence mestem.
Znovu šikmá plocha.
> 9 - Jakozto obcasny pomocnik na verejnych akcich se priklanim k neprenaseni povinnosti mesta na obcany, ne vzdy se jedna o komecni akci kde se proste v rozpoctu vyhradi prislusna castka. Skutcne chcete Vas osobni nazor na verejne akce uvadet mezi racionalnimi duvody proti tem popelnicim?
Pokud něco jako pořadatel zasviním, tak to jako pořadatel uklidím. Navíc zrovna město jako Praha asi někde ve sklepě může mít (netvrdím že má) pohotovostní odpaďáky na vlastní akce. Přijďte si v devět tamatam, podepíšete nám papír na čtyřicet košů, v sobotu je vrátíte v jedenáct.
> 10 - Tim ziskate pouze data o cele oblasti a uz vubec neziskate data o jejich naplnovani v case.
Takhle z hlavy mě nenapadá důvod, proč něco takového chtít. Možná snad pro data samotný, grafy na poradách vypadají hezky.
No, není se co divit, že se obchodníci do takového kšeftu nehrnou. Nulová kontrola nad výsledkem (to by bylo na Vás, jestli budete novou technologii používat efektivně nebo ne), takže není šance ovlivnit, zda takový kšeft skončí v plusu nebo v mínusu. A s Vaším předem-negativním postojem bych to tipoval spíš na ten mínus - většina lidí s předem hotovým názorem udělá všechno pro to, aby na jejich slova došlo...
Nemluvě o tom, že ten pučmidrát, který ty popelnice objíždí, není placený od kusu, ale měsíčním paušálem. Čili jediná reálná úspora je provoz toho auta.
Ale zase na druhou stranu - když nebude zbytečně objíždět poloprázdné popelnice, třeba bude mít čas vzít košťátko a kolem každé vysypávané popelnice taky uklidit. Jenomže to bychom nesměli být u nás, ale někde jinde. ;)
Výpočty od stolu mají nějaký rozumný základ, kdežto vaše teorie naprosto ne. Úspora daná tím, že že auto občas vynechá nějakou popelnici, je naprosto zanedbatelná ve srovnání s náklady na takový systém. Za chvíli se pomalu bez aplikací, cloudů a on-line hlášení už lidi ani nevys....
Zpráva ze "smart" města.
1/ Město udělalo hejla Kellnerovi
2/ "Smart" popelnice 500m od sídla soudruhů z AVE, kteří mají na desítky let monopol, nadále přetákají odpadem.
3/ Veřejně prospěšné práce se nějak nekonají.
4/ "Smart" aplikace hlásí naprosté kokotiny nemající nic společného s realitou s min. půldenním zpožděním.
Že se ale takhle kokotina dá dotáhnout na dokonalý tunel v ceně skoro 100 litrů za konťák, to se bohudík radním ještě nedoneslo.
Obavam se, ze to neni uspora zrejma, ale spise uspora slibovana. Osobne na podpobne nabidky zcela vzdy reaguji tak, ze dotycnemu obchodnikovi sdelim, ze jeho bude 50% z castky, kterou se realne podari usporit, ale ze predem nedostane ani korunu. Zatim na to zadny nepristoupil, pricemz mi nekteri slibovali i uspory v desitkach milionu.
V tomto pripade by pak uspora byla i trivialne vycislitelna. Tudiz bych dodavatele nechal dodat libovolne mnoztvi popelnic, s tim, ze zaplacen dostane kladny rozdil, a v pripade zaporneho to bude on, kdo bude hradit zvysene naklady.
A mezi nami, jakou asi tak ma "poruchovost" hloupa popelnice ...
Vite ... rika se tomu obecne logistika. A jelikoz se tak trochu tim oborem zaobiram, tak vam mohu garantovat, ze naopak, neco takoveho vyrazne zvedne naklady na zbytecne jezdeni.
Ostatne, jak tu je jiz poznamenano. Pokud projede svoz predem znamou trasu rekneme 1x denne, a nalozi popelnice z klidne jen z 30% zaplnene, je to stale radove levnejsi, nez jezdit na vyzvu ke kazde zvlaste. Jiste, muzete pockat, az se vam naplni (= nahlasi) alespon 30% popelnic. kdyz to bude 30 ze 100, tak to bude znamenat, ze kolem 29 uz mate ruzne velke hromady odpadku na chodnicich.
Zaroven se pak da rici, ze zcela jiste ma Praha tisice, spise desitky tisic kontejneru, a tudiz velice dobre funguje statistika (zadarmo). A to vcetne poradani ruznych akci.
Očekával bych něco na takovém místě kde se to zaplní jen občas a je to nějaké odloučené místo kde se musí extra jet bez toho mít něco to při cestě a pohonné hmoty vyjdou na pořádný ranec aby se zaplatila cena té popelnice.
V normálním zahuštěné obci nevěřím v žádnou úsporu. Lidi auto se musí platit pořád.
Fakt, že vy to vyřešit neumíte, neznamená, že to řešení nemá. A o vašich zkušenostech ze Seattlu a Barcelony mám značné pochynosti. Z vašich komentářů to vypadá, jako by šlo o technologii, co vymyslel nějaký radní v Praze. Zkuste si přečíst nějaký článek o tom, třebas ten, pod kterým diskutujete.
Skoda, ze clanek neuvadi realnou financni usporu. Zrejma uspora jednoho z faktoru (cetnost svozu) je sice hezka, ale pokud ma mesto sve svozove vozy i zamestnance, tak jim to mozna v globalu prilis neusetri. Pri porizovaci cene v radu nekolika milionu korun by me zajimala predevsim navratnost. Takhle tezko soudit, ktera ze skupin zastancu nebo odpurcu tohodle projektu ma vlastne pravdu.
Pesimista = optimista + zkušenosti.
Namixovat s hloupýma? Jak?
Pokud budu mít dvě stejně velký popelnice, jedna lisuje a druhá ne, můžu řídit svoz podle té, co lisuje, když neznám strukturu náplně (např. dvě slisování a hloupá je plná)?
Pokud budu mít hloupý popelnice a budu k nim jezdit, jaký smysl má jezdit extra k chytré, až si zavolá, a nevyklopit ji rovnou?
Pokud ji vyklopím rovnou, jaký smysl má licence na SW, který řekne, že je plná?
Pokud budu mít popelnici, se kterou je potřeba bojovat (tahat za madlo, šlapat na pedály,...), řešit jak se do ní dostat a odkládat si tašky s nákupem proto, abych vyhodil papírek od tyčinky, bude víc odpadu v obyč koši, nebo v tom hyper supr dupr chytrým monstru?
1 - Jak vite ze popelnice zahlasi az 100% naplneni a nebudou hlasit prubezny stav?
2 - Vase vypocty od stolu jsou legracni, namatkou? Chytre popelnice nemuseji byt vsechy, na exponovanych mistech (treba v centru) kde se spolehlive naplni (i nekolikrat) za den je mozne mit "hloupou", nejsou vude jednosmerky, popelnice muze hlasit prubezne a vysypani se da delat treba uz pri 70% takze "za minutu" se asi neozve.
3 - Ano 1t=1t, ale k nenaplnenym popelnicim nebude treba vubec jezdit takze uspora.
4 - A cemu to vadi? Pokud bude dobre resene viko tak to ani nemusi moc smrdet ven.
5 - Ano, ale podle tehle logiky bychom jeste lezli po stromech.
6 - Ano, predpokladam ze to lze detekovat snizenym nabijenim oproti jinym kusum a vyslanim technika. Nepredpokladam ze pujde o masovy jev.
7 - V praze se snih moc neudrzi a kdyby prece tak lze na par dni v roce prejit do rezimu "vsechny popelnice jsou hloupe".
8 - Ano ale viz 5. Navic je to pilot, v masovem nasazeni lze resit zakoupeni vlastni frekvence mestem.
9 - Jakozto obcasny pomocnik na verejnych akcich se priklanim k neprenaseni povinnosti mesta na obcany, ne vzdy se jedna o komecni akci kde se proste v rozpoctu vyhradi prislusna castka. Skutcne chcete Vas osobni nazor na verejne akce uvadet mezi racionalnimi duvody proti tem popelnicim?
10 - Tim ziskate pouze data o cele oblasti a uz vubec neziskate data o jejich naplnovani v case.
11 - Ano, to je (za me akceptovatelna) dan za pilotni provoz.
12 - viz bod 2, tyhle vypocty od stolu jsou nic nez legracni.....
Tak znovu:
1. Úplně naplněná popelnice znamená, že se už do ní nic nevejde. Pokud bude popelářům trvat její vysypání od nahlášení 20 minut, budou lidi házet 20 minut odpadky vedle ní.
2. Mějme ulici, je tam 10 popelnic. Je to jednosměrka, auto ji musí projet celou. Pokud dojet do té ulice znamená 20 minut a vysypání popelnice dvě minuty, tak
a) svoz 2x denně "preventivně": 2*(2*20+10*2)=80 minut popelářskýho auta jenom na tu jednu ulici (standardně vyřeší cestou ještě další ulice podle rozpisu).
b) Svoz na zavolání od popelnice, naplněny 2 popelnice denně. 2*(2*20+2)=84 minut denně (a nastanou situace, že se ozve popelnice, kterou auto minulo před minutou). Popeláři se budou motat po městě jak špina v kyblu a efektivita spadne.
3. Pokud do hloupých popelnic lidi narvou 1t odpadu ročně, do chytrých taky narvou 1t odpadu ročně. Popelářský auto odpad taky slisuje. Cena likvidace je stejná.
4. Odpadky typu nedojezená bageta tam budou hnít. Postaru osm hodin, ponovu třeba tři dny.
5. Postaru když řádí vandal, vejde s škoda do 2000Kč/ks.Ne chytré to bude mnohonásobně víc, zvlášť pokud přetáhne ocelovou tyčí víko se solárníma panelama.
6. Starý typ hloupé popelnice nemá problém s posprejováním solárního panelu.
7. Starý typ hloupé popelnice nemá problém s tím, že když na ni napadne vrstva sněhu, nemá energii ten odpad slisovat.
8. Pro starý typ popelnice není potřeba provozovat server a platit výpalný za SIMku nebo používání sítě IoT.
9. Pokud je někde akce, je nahlášená na úřadech a je daný provozovatel. Není problém akci podmínit tím, že provozovatel zajistí další mobilní koše/popelnice nebo úklid, takže tyhle data o rozdílu normál/akce jsou ve finále o hnědým mazlavým.
10. Statistiky naplnění košů v oblasti jdou získat jednoduše tím, že se zváží popelářský auto před vysypáním a po vysypání. Nejsou na to potřeba takovýhle krámy.
11. Dokud nebudou všechny popelnice nový, stejně se bude po trase jezdit furt postaru.
12. Až budou všechny popelnice nový a bude průměr 10 dní na naplnění jedné, tak je to při 2k popelnic 200 jízd denně a pravděpodobně to na kilometry vyjde víc, než normálně.
A kdo Vám řekl, že jezdí 10x denně, vždy kvůli jedné popelnici? Osobně bych očekával, že snahou bude hlavně optimalizovat rozmístění, kapacitu a množství popelnic, abych docházelo k rovnoměrné četnosti zaplnění na celé svozové trase, případně namixování "smart" a normálních popelnic podle potřeby.
To je o nastavení procesů. Vývoz si zavolá první plný koš, auto vyveze rovnou celou trasu. To je věc optimalizace svozů. A pochybuji, že by byli na městě nebo u svozově firmy až tak nesvéprávní, že by na to nepřišli sami a jezdili ad-hoc ke každému koši, jak si budou koše postupně říkat.
Sice i o celkovém smyslu pražských projektů Smart Cities myslím svý, ale v tomhle bych je za až takový lamy neměl.
Snizeni mnozstvi vysypavanych popelnic, tedy treba snizeni mnozstvi aut (a jejich posadek) potrebnych pro udrzovani kosu nenaplnenych podle Vas neni racionalni prinos? Dale bych predpokladal sber/zpracovani dat o plneni kosu v normalnim rezimu oproti dobe kdy je v oblasti nejaka venkovni akce a pod.
Psal jsem v 10:11, že nějak nevidím důvod vyjíždět do stejné ulice 10x denně na zavolání od jedné z osmi popelnic, když by stačilo to objet 2x denně, a že přínos je jenom v provizích.
U nás se taky s odpadem experimentuje, dokonce jsme se minulý měsíc dostali do další etapy, svoz popelnic 1x za čtyři týdny... Častěj to nemělo smysl.
No, já bych začal pořízením chytrých úředníků (milionoví už jsou) a strážníku. ("Tento chytrý úředník dokáže zredukovat byrokracii o 80%." "Oficiální výhody jsou: snižování nákladů, šetření času a nervů občanů, zamezení korupce, negramotnosti a nezákonného jednání.")... Ale toho se asi nedočkám...
Jenomže:
- Pokud lidi budou házet odpadky kolem, popelnice je bude ignorovat a nezavolá odvoz, takže snížení svozů nemusí znamenat čistší město.
- Je efektivnější jednou projet ulici a vysypat 10 popelnic plných na 50-70%, nebo čekat, až přijde signál z popelnice, dojet k ní 5km, vrátit se a za půl hodiny dostat signál z popelnice o 80m vedle?
Aby to nebylo tak, že o sexu nejvíc básní panic, o chytrosti ...
Měli by jsme jim zkusit prodat chytrý obojky. Fungují tak, že se dají na krk úředníkovi nebo politikovi. Mikrofon vyhodnocuje, co se děje kolem a jak se mluví o provizi, úplatku apod., tak dá dotyčnýmu takový elektrošok, že neudrží stolici. Myslím, že tohle by se v Práglu fakt vyplatilo.