Hlavní navigace

ABC konečně získalo dvorního auditora

24. 10. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Právě před rokem jsme se na Lupě poměrně podrobně věnovali okolnostem výběrového řízení, prostřednictvím něhož se vybíral provozovatel auditu návštěvnosti serverů, který získá prestižní "hlavičku" ABC. Celá věc nakonec skončila fiaskem - a teprve nyní si tak ABC padlo do náruče s TNSM, který provozuje iAudit (dříve DCCI Audit).
Klíčovým parametrem každého serveru je jeho návštěvnost. Provozovatelé serverů ji samozřejmě bedlivě sledují a rádi se poměřují s ostatními, zvláště pokud z tohoto srovnání vyjdou vítězně. Ještě před několika lety – pravda, z hlediska historie českého Internetu to byl skoro pravěk – však v této oblasti panoval značný chaos. Na vině byla nejednotná metodika, podle které si jednotlivé servery měřily návštěvnost, takže nebylo možné objektivně srovnat údaje z různých stran. Vrcholem všeho byla zaujatost hity, což je veličina, která má o návštěvnosti serveru jen o málo větší vypovídající hodnotu než číslo bot babičky jeho provozovatele.

Nic však netrvá věčně a v pravý čas se naštěstí objevil DCCI audit, který začal provozovat David Čížek. Princip jeho fungování byl velmi jednoduchý: každý měsíc se na jednom místě soustředily logy ode všech serverů, které byly následně prohnány jednotným statistickým programem a tak byla stanovena jejich návštěvnost. Hlavní přínos byl tedy v tom, že se všechny servery změřily podle stejného metru a výsledná čísla tedy bylo možné porovnávat, což byl ve své době obrovský krok vpřed. Na druhou stranu však tento mechanismus vyhodnocování žádným způsobem nebránil možnému falšování logů přímo u provozovatelů serverů a ani neměl ambice tak činit.

ABC ČR se začalo o internetový audit zajímat asi před dvěma lety. Jedná se o konsorcium, které působí po celém světě a v oblasti tištěných médií má značné renomé. Hlavní náplní jeho činnosti je auditování nákladu novin a časopisů, ovšem ve světě se už dříve začalo zabývat také Internetem a o totéž se chtělo pokusit i u nás. Původně byla patrná snaha dohodnout se na určité spolupráci se společností DCCI, která už v té době byla řádně „zajetá“, ale to se z blíže neujasněných příčin nakonec nepodařilo. Výsledkem bylo výběrové řízení, ze kterého měla vzejít jakási servisní organizace, která by sice audit sama prováděla, ale dodržovala by přitom určité podmínky, stanovené ABC, a za odměnu by mohla audit vydávat pod jeho hlavičkou, což samozřejmě znamená určité posílení renomé. Nebudu se na tomto místě pouštět do podrobností o průběhu tohoto tendru, který se nakonec musel vyhlašovat nadvakrát a mimo jiné byl zřejmě posledním hřebíčkem do rakve APO – zájemci najdou velmi podrobný popis toho, co se tehdy dělo, v níže uvedených souvisejích článcích. Podstatné je, že celá věc nakonec vyšuměla do ztracena a ABC auditu jsme se nedočkali.

Situace však nakonec přeci jen vyřešila a to v podstatě jediným rozumným způsobem – smlouvou mezi ABC ČR a společností Taylor Nelson Sofres Media (TNSM), která mezitím převzala iAudit od DCCI. Plody této spolupráce bychom měli – alespoň podle optimistických prohlášení obou stran – sklízet všichni v podobě zlepšeného fungování iAuditu. Je totiž smutnou skutečností, že se metodika iAuditu po celou dobu jeho existence zásadně nezměnila a dětské nemoci přerostly v soustavné problémy. Větší díl odpovědnosti za tuto strnulost padá na původního provozovatele, ale ani nový provozovatel dosud příliš změn nepřinesl a alespoň po přechodnou dobu se dokonce poskytované služby zhoršily (zejména pokud jde o dodržování termínu). Je ovšem možné (a z pohledu TNSM dokonce logické), že se čekalo až na uzavření spolupráce s ABC a nyní se dočkáme záplavy novinek a zlepšení – alespoň v to osobně doufám.

BRAND24

Znovu je však nutné se zamyslet nad tím, jaký je vlastně smysl iAuditu jako takového. Nepochybně může sloužit jako měřítko pro samotné servery a jejich srovnání s konkurencí (podobně jako u jiných médií), ovšem pro zadavatele reklamy – a ti už začali být i v případě Internetu klíčoví – je velmi málo použitelný. Je totiž hezké vědět, kolik stránek se denně zobrazí na tom či onom serveru, z hlediska reklamního působení je však mnohem důležitější vědět, kolik lidí jej navštíví a zejména co jsou zač – neprůhlednou řečí mediálních odborníků řečeno jejich „demografická struktura“. Právě to, že tyto informace dnes chybí, je jednou z nějvětších brzd, která brání tomu, aby do Internetu teklo více peněz z reklamy, které samozřejmě také znamenají jeho větší rozvoj. Řešením bude nějaká forma podrobnějšího výzkumu – s jasnou představou zatím vystoupil pouze SPIR (Sdružení pro internetovou reklamou), jehož soutěže na realizátora výzkumu se ostatně vedle dalších renomovaných agentur účastní i TNSM, ovšem není vyloučeno, že se postupně objeví i další.

Spolupráce s ABC je pro TNSM nepochybně důvodem k oslavám zejména díky prestiži iAuditu, která se tímto způsobem posílí. Mnohem důležitější však budou konkrétní změny v metodice – a na ty si budeme muset teprve počkat. Možná se konečně dočkáme také toho, že bude tato metodika zveřejněna, což se doposud nestalo.

Myslíte si, že spolupráce s ABC iAuditu výrazně prospěje?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).