Hlavní navigace

Názor k článku Alenka v říši divů od anonym - "Já za jeden pracovni projekt dostanu v praci...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 2. 2008 23:13

    bez přezdívky
    "Já za jeden pracovni projekt dostanu v praci rovnez pouze jednou odmenu, nevidim duvod proc by to u huebniku melo byt jinak."

    Ale prosím tebe... Vem si počítačové hry - dělají na tom dva, tři roky v deseti nebo 50 lidech, utratí na mzdách, technice, dabingu a já nevím čem všem dalším třeba i 20 milionů. Podle tvé logiky by měli jít do obchodu a nabídnout hru JEDNOMU zákazníkovi za 25 MILIONů. Oni místo toho nabízejí hru za 40 dolarů, s tím, že doufají, že prodají alespoň 600 000 kusů (ve skutečnosti tedy doufají spíš v 1.200.000, protože zhruba polovinu ceny krabice zblajzne prodejce). Když mají kliku a udělají pecku typu Diablo II, kterého se prodají miliony, tak se jim podaří vytvořit si fond, ze kterého pak mohou platit vývoj dalšího dílu. Když kliku nemají a udělají propadák, tak na tom prodělají a možná zkrachují totálně.

    A to samé platí pro hudební a filmový průmysl - než začneš prodávat, máš značné náklady, a doufáš, že se ti prodejem pecky ty náklady mnohonásobně vrátí, abys případně mohl ze zisku hradit ztrátu z těch projektů, které nevyšly. Na jednoho Gotta připadá 8 propadáků, na jednoho Pána prstenů připadá 9 filmů, které prodělají obrovské peníze.

    Costner hrál Robina Hooda a film vydělal spoustu peněz; pak ale hrál ve Vodním světě a v Pošťákovi a byly to propadáky; dneska už Costnerovi nikdo nevěří s velkými projekty, a tak musí hrát v romantických dojácích... Jenže to, že film bude propadák, nikdy předem nevíš; stejně jako nemůžeš předem vědět, že pitomost Blair Witch Project bude za 10 tisíc dolarů takový hit a někdo se na tom napakuje.

    ====

    Zábavní průmysl funguje jako rizikový kapitalismus - kapitalista investuje peníze do mnoha projektů a doufá, že mezi nimi bude pár, které vygenerují obrovský zisk, který nejen že pokryje ztrátu z těch projektů, které nevyjdou, ale navíc vygeneruje i nějaký celkový zisk pro toho kapitalistu. Někdy ten kapitalista riskuje opravdu hodně, například New Line Cinema vložila veškerý svůj kapitál do produkce trilogie Pán prstenů -- a vyšlo jí to, vydělala tuším 4x tolik a je na delší dobu za vodou. Jenže snad si umíš představit, že se mohla zvrtnout strašná spousta věcí, kterýkoliv herec mohl zemřít nebo zahynout, drahé stavby mohly shořet, trikaři nemuseli stihnout efekty, scénář mohl být špatný, ... A mohlo to skončit tím, že by NLC prostě zamávala vlaječkou a řekla "Sbohem, končíme, zkrachovali jsme".

    ===

    Jestli chtějí hudební a filmoví producenti, aby zákazníci kupovali jejich výrobky, musí se jim snažit nabídnout "něco navíc" - a nebo jít s cenou výrazně dolů. Koupil jsem si originálku Batman se vrací za 299,-, protože to mělo kvalitně udělaný obal DVDčka a na druhém disku je slušný dokument o natáčení. Ale když vidím, že jsou schopni bez uzardění prodávat Krvavý sport s van Dammem a nedat tam jediný bonus, tak ať jdou do háje. Když mi prodávají CDčko ABBA nebo Beatles nebo Metallicy a ani se neobtěžují mi poskytnout _přesné_ texty písniček, tak ať jdou do háje. Když vložím DVDčko do přehrávače a první, co vidím, je vyhrožování, že kdybych si to zkopíroval, půjdu do vězení, tak ať jdou do háje. Když si nemůžu křehké CD nebo DVD zkopírovat 1:1 jako zálohu pro případ, že to moje dítě rozsedne nebo poškrábe, tak ať jdou do háje.

    Zkrátka a dobře - ať se ke mně chovají jako k váženému zákazníkovi, ať mě neuráží, neobviňují a ať mi poskytnou skutečnou přidanou hodnotu (protože já toho Batmana viděl už v kině za 160, víme?), a pak není problém (stejně jako není problém s kupováním knih, ačkoliv by si je člověk mohl stáhnout z internetu v PDFku).

    Jo, a prosím vás -- NIKDY! nedávejte na DVDčka reklamy, které se spustí před úvodním menu. Nikdy. Reklamy patří na TV Nova, do háje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).