Hlavní navigace

Amazon, Google či české Zuri. Drony pro přepravu osob jsou blíže, než si myslíme

Jakub Karas

Startupů je řada, investice tečou a legislativa se chystá. Roli hraje i české Zuri.

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

To, že ve městech budou létat drony pro přepravu osob a stanou se další alternativou postupně rostoucímu provozu na pozemních komunikacích, se ještě před pár lety zdálo jako sci-fi. Za poslední dva roky se toho ale hodně změnilo. V tuto chvíli existuje několik stovek konceptů dronů pro přepravu osob. To ještě nemusí mnoho znamenat, ale současně existuje už několik druhů prototypů dronů, které za sebou mají letové zkoušky, a to včetně největších výrobců letadel na světě, jako jsou Airbus a Boeing.

Kromě toho po celém světě vznikají další startupy, které za sebou mají velké investory. Velkého potenciálu tohoto průmyslu si je vědomá i Evropská komise i evropské letecké autority, které aktivně tento hi-tech průmysl podporují a připravují se na jeho začlenění do klasického letectví.

Airbus pracuje na několika verzích dronů pro přepravu osob současně
Autor: Jakub Karas

Airbus pracuje na několika verzích dronů pro přepravu osob současně

Urban Air Mobility

Koncept takzvané Urban Air Mobility má od loňského roku velkou podporu Evropské komise a evropských leteckých autorit, jako jsou Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) a EUROCONTROL. V tomto konceptu je přeprava osob až ten nejvyšší stupeň a tyto drony spadají do samostatné kategorie Certified, které budou muset být testovány a certifikovány na určité bezpečnostní parametry, což je poměrně dlouhý a drahý proces v letectví.

Nicméně do Urban Air Mobility (UAM) patří i ostatní drony, které se budou pohybovat v městském prostředí, a to především pro přepravu lékařských potřeb a vzorků (takzvané medical delivery) nebo drony pro přepravu zboží. To ale bude především v předměstských oblastech nebo ve vytvořených letových koridorech mezi překladišti.

Vzlet dronu Zipline ve Rwandě z odpalovací rampy
Autor: Zipline

Vzlet dronu Zipline ve Rwandě z odpalovací rampy

Drony pro přepravu vzorků krve americké společnosti Matternet už déle jak jeden rok létají v několika švýcarských městech, kde mají nalétáno více jak několik tisíc letů přímo nad zástavbou. Ačkoliv letos byl na základě druhé menší nehody jejich provoz pozastaven, Švýcarsko dále patří mezi průkopníky a několik dalších společností pro drone delivery zde provoz testuje.

Drony s medical delivery fungují a mají obrovský význam především v rozvojových zemích, jako jsou Rwanda nebo Ghana. Zde už od roku 2016 operuje další americký startup pojmenovaný Zipline, který vysílá menší bezpilotní letouny z rampy s krevními zásilkami.

Ty během několika desítek minut doručí krev na lokalitu vzdálenou i přes sto kilometrů, což ve státech bez fungující infrastruktury, složitým terénem (kopce, řeky, bažiny) a skutečností, že by převoz trval déle než jeden den, znamená reálnou záchranu lidských životů. Zajímavostí je například to, že Bono Vox z U2 do tohoto startupu nedávno investoval a je nově jedním z členů představenstva.

Drony pro přepravu zboží začal před několika lety jako první testovat Amazon, ale nakonec to byl Google, respektive jeho firma Wing, která ho předběhla. Ta v tuto chvíli skrze drony donáší zásilky především potravin v Austrálii. Nyní tento koncept začíná testovat i ve Finsku v Helsinkách a okolí. Ve Finsku a Austrálii zkouší i využití v extrémně rozdílných počasích, která zde panují. Způsob převozu zásilky bez přistání dronu u zákazníka je vidět v následujícím videu.

Amazon o sobě dal vědět před několika týdny netradičním dronem určeným pro drone delivery, který by měl mít letos už také povolení amerického FAA.

Koncept UAM je ale především o změně tradičního přemýšlení o městském prostoru a územním plánování v klasickém 2D rozměru, ale i o koncepčním vnímání městského prostředí ve 3D rozměru.

Znamená to tedy systematické přemýšlení o výškovém modelu města, ale také podporu budoucích koridorů v zástavbě, kde by se mohly menší drony pro lékařské transporty pohybovat. Myslet je třeba i na velké drony pro osobní přepravu, včetně budování takzvaných skyportů na střechách výškových budov, které by sloužily pro přistávání. Opět se to může zdát jako sci-fi, ale po světě už existují firmy, které se na stavbu skyportů zaměřují. První tyto plochy by měly vzniknout v Singapuru.

Skyport pro drony pro osobní přepravu
Autor: Skyports

Skyport pro drony pro osobní přepravu

Proto UAM iniciativa cílí především na samotná města prostřednictvím jejich zástupců, kteří se starají o územní plánování. Cílem je, aby pracovali s přípravou rozvoje měst včetně 3D rozměru s pomocí samotných firem, které provozují drony pro přepravu zboží nebo osob, a také s poskytovateli systémů na řízený provoz dronů ve vzdušném prostoru. 

Jaký je stav?

V tuto chvíli už prošlo letovými testy více jak deset různých prototypů po celém světě. Mezi prvními to byl čínský eHang, který se testuje i v Dubaji. V Číně se očekává nasazení v určených městech v roce 2020.

Dále byly prováděny testy dronů pro přepravu osob dvou verzí od Airbusu a Boeingu. Lilium provedlo první letové testy v uzavřených oblastech. Nejdále je německý Volocopter, který letos na konci srpna na mezinárodním letišti v Helsinkách úspěšně provedl první let dronu pro přepravu osob, který byl integrován do řízení letového provozu letiště a současně do systému pro správu provozu dronů, takzvaného UTM (unmanned traffic management).

Tato demonstrace se konala v rámci několika podpořených evropských projektů v programu SESAR (Single European Sky ATM Research). V rámci něj se v letošním roce konalo několik demonstrací využití dronů v městském prostředí – od využití dronů pro policejní účely či převozu lékařských zásilek přes kontrolu liniových staveb až po kontrolovaný přelet mezi Estonskem a Finskem.

Kromě toho se další úspěšný ukázkový let Volocopteru konal pro veřejnost v centru Stuttgartu okolo muzea Mercedes-Benz. Mimochodem právě Volocopter získal začátkem tohoto měsíce další investici 50 milionů eur, což ukazuje na obrovský a stále rostoucí zájem nejen investorů o toto odvětví.

Volocopter tento víkend létal ve Stuttgartu
Autor: Volocopter

Volocopter tento víkend létal ve Stuttgartu

Jak takové létání bude v budoucnu probíhat? Nejlépe to ukazuje propagační video Uberu. Tem mimochodem tvrdí, že ve městech jako Dallas či Los Angeles spustí provoz drony pro přepravu osob už v roce 2023. K těmto městům nyní přidal ještě australské hlavní město Canberra. Kromě toho od letošního roku začal Uber nabízet movitějším zákazníkům v New Yorku přepravu z Manhattanu na letiště JFK vrtulníkem.

Český zástupce v podobě Zuri

Dobrou zprávou je, že i Česko má svého zástupce, který připravuje dron VTOL (vertical take-off and landing) Zuri určený pro přepravu osob. Podobá se konceptům Uberu či Lilium. Českým vizionářem je Michal Illich, který na tento projekt získal první financování a který by chtěl dostat funkční prototyp do vzduchu v příštím roce.

Český zástupce VTOL dronu Zuri pro přepravu osob
Autor: Zuri

Český zástupce VTOL dronu Zuri pro přepravu osob

Zuri je malý autonomní letoun s vertikálním vzletem a přistáním, který by měl mít dolet až 700 kilometrů. Česko by si určitě zasloužilo být důležitým hráčem na tomto hi-tech poli a mělo by přemýšlet o tom, jak být ještě významnějším. Mimo jiné v rámci odkazu na náš historický letecký průmysl.

Budoucnost je za dveřmi

V tuto chvíli je po světě více jako sto konceptů dronů pro osobní přepravu, které jsou v různých fázích vývoje. Současně jsou mezi nimi drony, které reálně budou moci bezpečně osoby převážet během následujících tří let.

Bude k tomu potřeba mimo jiné spolupráce leteckých autorit a také nové systémy správy provozu dronů ve vzdušném provozu (UTM), které některé státy už začínají pro profesionální provoz dronů zavádět. České Řízení letového provozu ho již také zavádí do provozu.

Pro tento systém správy řízení provozu dronů vzniká tento rok pod vedením EASA nová legislativa, která prochází posledním připomínkováním. Finální podoba by měla být oznámena do konce letošního roku a v příštím roce pak publikována s přechodným obdobím. To reálně znamená, že tento systém by pomohl efektivně využívat vzdušný prostor v nízkých výškách pro drony a mise, které dnes nejsou povolené. Podle odhadů Evropské komise by se drony mohly do roku 2030 podílet na letecké dopravě až deseti procenty.

Wt100_Právo

Jednoznačnou výhodou těchto přepravních dronů by měla být dostupnější možnost přepravy osob především v městské zástavbě nebo mezi letištěm a předměstími, úleva od pozemní dopravy, elektrický pohon s nulovými emisemi a možnost přistání a vzletu na malé ploše kolem dvaceti metrů, ideálně na skyportech. Stejně tak efektivní využití malých dronů pro přepravu léků nebo krve namísto dnešní automobilové přepravy, která v centrech měst oproti dronům přestává být efektivní.

Poslední tři roky ukázaly, jak rychle tyto technologie budou schopné každodenního provozu, a za deset let už třeba budou poměrně běžnou součástí největších měst.