Jinak řečeno, ve vedoucí komisi budou sedět největší mladí frikulíni z korporací, kteří jsou už dávno mimo realitu. Hlavně to musí mít přídavná jména jako moderní technologie, progresivní technologie, Google technologie - a už jim uchází, že AMP je úplně mimoňovitá věc.
AMP technologie neřeší ani jeden skutečný problém, pouze další problémy přináší. Aby to nevypadalo ošklivě, musíme se při její obhajobě vycházet z toho, že "AMP je určená pro hochštaplery a neumětely, co dělají weby špatně a neptimálně". To je určitě "skvělá" vizitka "kvality" pro AMP.
Jak jsem napsal už minule: Když Microsoft vytvářel proprietární věci na Internet Exploreru, tak roky provázela celý internet hysterie. Když totéž v mnohem horším dělá Google, tak se všichni mohou přetrhnout, aby to vychválili. Přičemž to, co prováděl Microsoft byl velice slabý čajíček proti tomu v jaké intenzitě a obrovské škodlivosti to dělá Google.
Když namísto času a peněz věnovaných do zvládnutí špatně navržené AMP technologie budete čas věnovat do zdokonalení se ve standardních webových tehcnologiích - uděláte lépe. Vyřešíte skutečně své problémy.
Pro AMP není ve světě místo. Je to defektní technologie už z návrhu. Aneb jak si frikulíni z korporátek představují "řešení problému". AMP neřeší žádný praktický problém. Je naprosto k ničemu. Za pár let po AMP neštěkne ani pes, pokud vůbec někdo bude vědět, že nějaké AMP existovalo.
Já s hledáním překážek z hlediska optimalizací nezačal. To článek pořád tvrdí, že je dělat nemůžeme nebo neumíme.
Já jen rozporuji, proč takhle hloupým způsobem, který má pod kontrolou jedna firma a který je svým způsobem prehistorický.
Light verzi můžu udělat na stejném webu tak jak jsem popisoval nebo dát tu odlehčenou verzi mimo jako u AMP. Pokud mi firemní politika nepovolí tohle, tak mi firemní politika určitě nepovolí ani AMP úplně mimo vlastní web s nutností CORS.
Jestli je výhodou to, že vám někdo půlku věcí, co jsou dnes považovány za standard sebere, pak tedy jako jooo.
U AMP možná tedy nebudete přemýšlet jak optimalizovat, budete přemýšlet nad tím, jak v tom něco kloudného vůbec udělat a taky jak vybruslit ze situace, že danou věc nejste schopen vyrobit i když je po vás požadována.
Mimochodem když se google rozhodne, že v AMPu začne těžit kryptoměnu, jsem zvědavý, jak mu v tom zabráníte.
Ona už to tak moc technologie od Google není. Viz toto včerejší oznámení: https://amphtml.wordpress.com/2018/09/18/governance/
Vybírám:
– 78 % příspěvků do kódu je od lidí mimo Google
– Ve vedoucí komisi budou sedět: lidé El País, Washington Post, AliExpress, eBay, Cloudflare, Automattic, The Paciello Group a taky samozřejmě z Google.
Nie, hľadáte len prekážky, nie riešenia. Práveže, ak firemná politika neumožňuje úpravu webu kvôli optimalizácii, mohla by prejsť "light" AMP verzia len vo forme landing pages z Google, nie ako "oficiálny" web. Ale samozrejme môžeme teoretizovať co by kdyby...
Pre devs, ktorí nemajú expertnú znalosť optimalizácie rýchlosti, je AMP výhodou v tom, že im jasne vymedzí mantinely a nemusia sa piplať s tým, čo je/nie je best practice a aký efekt to bude mať.
Kdo nemuze delat optimalizace, ten urcite take nemuze pouzivat AMP. Protoze mu bude branit totez (firemni ci klientova politika, zakaz cdn apod).
Kdo neumi, toho to naucme v lepsi technologii. Ale mrvit web kvuli tomu nemusime.
Taky si nekoupite auto, ktere je rychle jen proto, ze mu chybi pulka vybaveni a motor se po dvaceti kilometrech zadre. A to jeste na leasing, ktery skonci jedine vasim umrtim.
Tak pokročilá technologie, že už v ní jde udělat demo verze košíku?
Přecházení mezi dvěma technologiemi a weby pro takovou věc jako je eshop mi přijde jako zbytečná komplikace a zvýšení bezpečnostního rizika pro zabezpečení. Je to matoucí operace i pro uživatele (jak pozná phishing, když tohle bude bráno jako normál). Situace bude probíhat takto:
Vybírám si položky na nějakém AMP webu. Najdu správnou a šup s ní do košíku. Udělám nějakou operaci jako třeba zapnutí filtrů, to už AMP nedá a tak půjdu na jiný web se svým košíkem a tam to dokončím.
Pokud to uživateli nepřišlo do teď divné určitě mu nepřijde divné ani žádné další přesměrování.
V dnešní době, kdy je tak jednoduché použít code splitting a nabídnout tak odlehčenou verzi komponent pro výběr zboží s minimální velikostí skriptů, stylů a potřebou dat ze serveru, mi AMP přístup přijde jako výmýšlení kola v době, kdy máme rakety.
Co takové Progressive Web Apps?
Zrychlení v případě AMPu není tak velké a lze ho dosáhnout i jinak, když pomineme podvod s přednačítáním (a opravdu si už prosím uvědomte, že je to podvod, aplikace klidně mohou přednačítat data s použitím AI a tvářit se super rychle, ale za pár okamžiků uživatel vyčerpá svůj tarif a spokojený nebude. V místech, kde jsou pomalé sítě jsou sítě i drahé)
AMP email - proboha jen to ne. HTML maily doteď dobře nefungují. Budou klienti co budou umět AMP 0.1, AMP 0.2. a stejně každý po svém. Dynamický obsah jako součást mailu je v podstatě zničení konceptu emailu jako takového.
V každém systému, kde se posílají zprávy jsou zprávy z určitého důvodu neměnné.
Pro vysvětlení doporučuji předchozí díly seriálu:
- https://www.lupa.cz/clanky/accelerated-mobile-pages-amp-jak-funguji-a-a-jak-pomahaji-webum/
- https://www.lupa.cz/clanky/accelerated-mobile-pages-amp-proc-vlastne-vznikly-a-jake-maji-hacky/
Stručně řečeno: Webaři nemají k dispozici preload a dalších technologií, které AMP poskytuje. A většina z nich bohužel neumí nebo nemůže dělat běžné rychlostní optimalizace.