Hlavní navigace

ANO, Faltýnek, Hlína, Feranec, ČD-Telematika, CHAPS. Jak se to rýmuje?

Jan Sedlák

Spojenectví dvou nejvyšších vládců hnutí ANO ochabuje. Svou roli v tom hrají transakce kolem firem ČD-Telematika či CHAPS.

Doba čtení: 3 minuty

Od dob, kdy se v Česku začalo dostávat na různých úrovních k moci hnutí ANO, se v pražských kuloárech začalo čím dál více skloňovat jméno Květoslav HlínaJak už jsme na Lupě psali, jde o právníka z Přerova, který má úzké vazby na Jaroslava Faltýnka, místopředsedu ANO, poslance a pravou ruku premiéra v demisi Andreje Babiše.

Faltýnek pro Babiše dlouhou dobu představuje důležitého spolupracovníka, který odvádí potřebnou práci například v politických kuloárech a dalších záležitostech. Podle informací Lupy nicméně v poslední době dochází k výraznému oslabování tohoto spojenectví.

Babiš má svému spolupracovníkovi vyčítat jeho síť spřátelených osob, které vydělávají na propojení byznysu s politikou. Roli v tom hraje i právník Hlína, státní (či státem ovládané) podniky ČD-Telematika a ČD – Informační systémy a také společnost CHAPS.

Hlína a dopravní podnik

Květoslav Hlína vlastní přerovskou právnickou kancelář HSP & Partners, která postupně mezi své klienty nabrala zákazníky spadající pod rezorty, které vede hnutí ANO. Hlína se zná s Faltýnkem už řadu let a oba působili v rámci holdingu Agrofert, který spadá do svěřenského fondu Andreje Babiše. Hlína například působil v dozorčí radě podniku Precheza, který patří Agrofertu.

Poté, co ANO uspělo ve volbách v Praze, začal Hlína rychle získávat vliv v hlavním městě. Propuštěn byl například šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, kterého vystřídal Martin Gillar. Ten v minulosti působil jako právní koncipient v Hlínově přerovské kanceláři. Hlína podepisuje poradenské smlouvy přímo s Gillarem.

Dopravní podnik společně s městem začal s kontroverzními projekty, jako je například Wi-Fi ve stanicích metra. Na realizaci se podílí firma ČD-Telematika, která je majoritně vlastněna Českými drahami, jež zase spadají pod ministerstvo dopravy. Gillar zároveň dříve působil jako člen a místopředseda ČD-Telematiky.

Olomoucká klika

K Faltýnkovi má blízko rovněž Milan Feranec – poslanec, zastupitel v Olomouci za hnutí ANO a nějakou dobu náměstek na ministerstvu dopravy. Feranec působil ve vedení podniku Agro Jevišovice, další ze součástí Agrofertu. Mimo to Feranec působí v Českých drahách na pozici předsedy dozorčí rady a také ve správní radě státního podniku Správa železničních a dopravních cest (SŽDC).

České dráhy v létě loňského roku půjčily 400 milionů korun své dceřiné společnosti ČD – Informační systémy na to, aby mohla koupit dlouholetého monopolního držitele dat k dopravním datům, společnost CHAPS. Částka je podle několika zdrojů výrazně nadhodnocená.

Z Olomouce pochází rovněž Faltýnkův přítel Pavel Hubáček. Ten se řadí mezi české miliardáře a vedle banky Creditas vlastní také společnost Unicapital. Ta v minulosti od společnosti Dial Telecom koupila 29% podíl v ČD-Telematice. Cena se pohybovala v rozmezí 400 až 600 milionů korun, přičemž Dial Telecom podíl předtím získal za 198 milionů.

Hubáček krátce před odkupem podílu v Telematice založil společnost UNI Telematika, pod kterou podíl přešel. Skupina PPF nyní oznámila, že tento podíl za nespecifikovanou částku koupila. Je vysoce pravděpodobné, že Hubáček na transakci dobře vydělal. O koupi podílu měly zájem i České dráhy, Hubáček ale dal přednost PPF.

EBF 2018 tip v článku řečníci Lupa

Ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO) původně chtěl, aby Telematiku získal stát. Od Českých drah měl majoritní podíl získat podnik SŽDC a ten se následně měl pokusit vykoupit zbývající minoritní podíl, který nyní získala PPF. V tom, že minoritní podíl v Telematice doputoval až Hubáčkovi, měl podle informací Lupy hrát roli vliv Ferance jakožto předsedy dozorčí rady Českých drah.

PPF se do Telematiky chtěla dostat už delší dobu. Bývalý ředitel Českých drah Daniel Kurucz po svém odchodu začal pro PPF pracovat a snažil se minoritní podíly odkoupit. Ťok na to reagoval nelibě. To, jaké plány PPF s minoritním podílem v ČD-Telematice má, firma nekomentuje.

Našli jste v článku chybu?