Pošta má cca 3500 poboček, takže tu síť má to nijak nerozporuji. Co je ale problém, tak to, jak toto dokáže využívat. Místo prodeje cigaret měli a mají pořádně šlápnout do toho, aby pošta fungovala, aby fungoval výdej zboží, aby člověk, co čeká na balík nestál ve frontě s dvaceti poukázkami apod. Kdyby jejcih systém při jejich síti fungoval, tak služby jako uloženka apod. by nikdy nevznikly, jelikož by neměly prostor na vznik. Prostě ten systém výdeje apod. není dotažen, je to pomalé, není to vůbec komfortní a přitom při hustotě sítě, by mohli naprosto ovládnout trh s výdejem zásilek eshopům. Je to ukázka, jak lze prohospodařovat potenciál, který dostali zdarma z doby minulé.
Mýlíte se. Je to naopak velmi jednoduché. Zákazník se přizpůsobovat nebude, zkrátka a jednoduše bude využívat takového dopravce, který uspokojí jeho nároky. Koncového zákazníka nemusí zajímat, jak si co dopravce zařídí, aby se k němu zboží dostalo včas.
Řidiči si jistě volno zaslouží. Takže je potřeba navýšit stavy. Nebo je odměňovat tak, že se o ty víkendové šichty budou přetahovat. Způsobů je mnoho. Je na každém dopravci najít vlastní způsob, který bude rentabilní a efektivní.
Všechno jde.
Ve městech je to jistě tristní a problematické. Jistým řešením mohou být ty balíkomaty. Nicméně na vesnicích, a tam je nákup v e-shopu opravdu výhodou, běžně řidič DPD a pod. ráno zavolá kdy asi přijede. Pokud se čas nehodí, není problém dohodnout s ním čas nebo místo doručení jiné. Pošta den předem pošle mail nebo sms, že příští den vám bude doručovat. Opět je možnost způsob změnit, případně zařídit převzetí zásilky sousedem. Takže já ty způsoby doručování nevidím tak špatně.
Vždyť ji má - co jiného je Balík na poštu. A u eshopů, které nenabízejí balík na poštu, si to pak na webu ČP stejně přenastavuju, že doručení nechci - s pošťákem se totiž vždycky cca o 1/4 hodiny mineme a to znamená, že balík je až do večera v dodávce (takže si ho nemůžu jít vyzvednout). A naopak, když se pokus o doručení vynechá, tak můžu balík rovnou cestou z práce vyzvednout na poště...
Mě to také (vyjímečně) dovezou domů, nejčastěji PPL. ČP využívám minimálně- jednak fingované doručování a když jdu na poštu, tak tam strávím 20 minut, když to jde super. Jinak i 40 minut.
Bydlím v místě (oblast Černého Mostu Praha 9), kde mám do 5 min. autem Alzu, Mall, Kasu, Datart, Elektroworld ...
Takže využívám osobní odběr. Vybírám dle ceny jen do jisté míry (ceny mají podobné), hl. dle skladové dostupnosti.
Nákup přes web a osobní odběr má tu výhodu, že je k dispozici ona lhůta 14 dní na vrácení zboží.
No tak to patrim k tomu jednomu procentu. To vsichni tak zblbli ze soucasne situace, ze skutecnost, ze si jedou vyzvednout dodavku do kamenne prodejny nebo na postu povazuji za normalni? To preci neni nakup na webu, ale jen objednavka na webu. Za nakup povazuji to, ze zbozi dostanu domu, coz dnes nikdo neumi (krom urgentniho kuryra Alzy, ktery zase stoji tolik penez, ze si misto toho muzu zajet do Alzy taxikem).
Jak funguje dorucovani v jinych zemich? To jsou tam vsici zakaznici eshopu nezamestnani nebo duchodci nebo si berou den dovolene?
V clanku je zminen (asi jako vtip) interval doruceni 2-3 hodiny. No za 3 hodiny si muzu autem dojet docela daleko sam (1.5 hodiny tam a zpet), treba rovnou na postu nebo do kamene prodejny.
Má to jeden háček oproti jiným výdejním místům - je to o dost dražší než výdejna samotného eshopu nebo nějaká uloženka. Čili v podstatě to řeší problém u lidí jak u Vás, že zaplatíte poštovné a je výhodnější si to vyzvednou na té poště po cestě. Ale většina lidí volí osobní odběr spíš kvůli ceně, tudíž by si (za současných podmínek) ten balík na poštu stejně nevybrala, když za stejnou cenu má v ceně i ten "pokus" doručit to domů. Nebo má v dosahu jiné odběrní místo a že jich za poslední tři roky vyrostlo mraky - a tam je cena cca poloviční oproti poště.
Tak částečně se to dá řešit podobně jako to má Tesco online - prostě mají určitý počet aut/řidičů a kdo si zarezervuje termín dřív, ten ho má, ostatní si musí zvolit jiný termín, tzn. vyjde se vstříc co nejvíce zákazníkům možností volby, ale nikdy nebudou to mít všichni přesně, to ani nejde. A ještě mají ty atraktivnější termíny cenově o něco výš než jiné.
Ostatně, tady ta víkendová doručování či večerní, to je stejně záležitost jen pro větší města a jejich okolí, jinak se to za současných cen nemůže vyplatit. Navíc když něco objednávám z eshopu, tak to v 99% případů není věc, kterou nutně potřebuji mít teď hned (ono chtít a potřebovat je rozdíl), tak jestli to dostanu o den dříve nebo později je celkem jedno (za předpokladu, že eshopu netrvá 14 dní než to odešle samozřejmě).
Dobře, máte oblast s jedním řidičem (to je většina republiky - určitě rozlohou a možná i na počet obyvatel). Chcete-li zavést víkendovky + dovoz na přání, musíte přibrat druhého řidiče a druhé auto. To znamená dvojnásobné náklady. Navíc to nevyužije každý zákazník (značná část zakázek je mezi firmami, kde doručení dopoledne není žádný problém) - takže aby to vycházelo, cena by v těchto oblastech musela být minimálně trojnásobná. A to je zjevně nesmysl - to skoro nikdo používat nebude.
Víkendové doručování a doručování v určenou hodinu je proto reálné pouze ve větších městech. To ale znamená překopat firemní systémy jak na straně dopravců, tak na straně eshopů (rozdílná nabídka služeb podle destinace). U dopravců to může znamenat dost velké náklady (podle toho, jak je aktuální systém udělaný). Do čehož se jim asi moc nechce - návratnost je ve hvězdách, protože hodně závisí na tom, jak moc se bude eshopům chtít novou fičuru implementovat.
Navíc ve větších městech tu poptávku pokrývají výdejny (za nižší cenu) a kurýrní služby (za dost podobnou cenu, na jakou by se mohl dostat dopravce).
Bohužel asi jediné, co funguje naprosto bez problémů, je nechat si to poslat do zaměstnání, kde je někdo trvale (při platbě předem tam ani nemusíte být). Pokud ovšem někdo tuto možnost s ohledem na charakter práce nemá, tak se obávám, že jediná fungující varianta mimo osobního odběru je česká pošta. Netvrdím, že je dokonalá, ale zatím vlastně vždy se mi zásilka na poště v přijatelné době objevila a holt se dala vyzvednout. S "dovozci" typu DPD či PPL člověk zažije problémů více, oni fungují, ale rozmezí dodávky se pod cca 2 hodiny se ekonomicky srazit nedá a hlavně když něco nevyjde, tak se to řeší daleko obtížněji, než u ČP, kde v nejhorším případě budu stát frontu.
Ad zahraničí - co jsem slyšel, tak se to zas tolik neliší. I tam si spousta lidí nechává doručovat do zaměstnání, pokud to nejde, tak řeší problémy relativně podobné těm u nás.
Víkendové, noční nebo individuální doručení je fajn, ale mám pocit, že zůstane pouze přáním.
Ono je potřeba se na to podívat i z pohledu dopravce. Ten rozhoduje, zda to má vůbec smysl a provozní užitek.
Pokud třeba balíky doručuje do dané oblasti pouze jeden řidič, pak nějaké individuální hodiny nepřipadají v úvahu. Každý má svůj cestovní plán. A pokud bude jeden zákazník, který to chce mít třeba v 10 hodin a pochází v dané oblasti a na stejnou dobu bude i jeden zákazník na opačném konci oblasti, pak se mu ten cestovní plán rozsype a doplatí na to ostatní. Neříkám, že by to nešlo. Někteří už takto i možná pracuji.
Ale zákazníci by si měli také uvědomit, že nejsou jen oni, a že dopravce k ním nedorazí na pouhé mávnutí rukou. Takže se musí i oni přizpůsobit a ne jen dopravce.
Stejně tak si nemyslím, že víkendové doručování bude pro ně mít smysl. Vždyť i řidiči si zaslouží víkend volna, tak proč je nutit pracovat i o víkendu.
Neberte to tak, že straním dopravcům. To vůbec. Jen píšu svůj názor, že nic není jednoduché jak si někdo myslí.
Já vím, že všechno jde. Jenže všechno závisí na dopravcích a ne na zákazníkovi. Zákazník využívá jen jejich možností. Pokud neexistuje dopravce, který splní požadavky zákazníka, tak tady hold se musí přizpůsobit zákazník.
Jestli bude dopravce, co nabídne třeba víkendové doručování, tak bod pro něj. Jenže tady je také otázka, zda to pro dopravce bude výhodné. Třeba půl roku to bude nabízet, ale pak zjistí, že je to silně ztrátové, tak to pak zase zruší.
Takže to, zda bude víkendové doručování nezávisí na přání zákazníků, ale na možnostech dopravce.
U nás si lidé natolik zvykli nechat si posílat zásilky do zaměstnání, že to šéfové museli zatrhnout. Ona totiž recepční jen přebírala zásilky a v recepci pro ně nebylo k hnutí.
Dnes se u nás poslání soukromé zásilky na firemní adresu považuje za zvláště hrubé porušení pracovní kázně s příslušnými důsledky.
To je prave ono, naivni predstava, ze nekdo posle chlapa s dodavkou v sobotu v 18:30 do Hartmanic a zaplati za doruceni 70 Kc, protoze "z Ciny je postovne zdarma, tech 70 Kc je az moc!". My platime 850 Kc a pokud je to ciste individualni pozadavek. Napriklad napriklad 25 stolnich PC v urcitou hodinu vcetne naskladneni do skladu v patre, tak to jsou uz tisice. Cenik UpS co jsem videl je v tisicich bezne. Ty sluzby existuji.
Jinak ale ano, posta mohla neco vymyslet, mela velky naskok.
To jsme včera na diskuzi také řešili, že v současné době má řidič nějakou oblast kterou rozváží a není reálné, aby byl v 10 hodin na jednom místě a v 10:15 na druhém a mezi tím rozvážel zbytek. Takže zásilky, které by se posílaly na přesné časové okno by nemohl vozit tento kurýr, ale druhý a samozřejmě by to nebylo za cenu základního poštovného, ale za příplatek.
Stejně tak víkendy. Je jasné, že zájem o víkendový rozvoz nebude tak velký, jako o ten v pracovní dny. Ale např. v odbobí Vánoc je tak velký prodej, že i víkendové rozozy by se naplnily, navíc by kurýrní firmy odlečili pak pracovnímu týdnu, kdy by část zásilek rozvezli již o víkendu a o to méně by pak museli rozvážet přes týden.
Vemte si např. poslední štědrý den, ten byl v pondělí. Díky tomu, že kurýrní firmy víkendy nejezdí, tak eshopy přišly o dobré 3 dny prodejů. Navíc letošní a minulý rok byl dobrý z pohledu počasí, ale přijít 10.12. kalamita, která postihne republiku na 1-3 dny, tak dopravci poté naprosto zkolabují. Protože nebudou schopni rozvážet, nakumulují se jim zásilky ze dnů co nemohli jezdit + k tomu nové objednávky a je velký problém.
Jen je jasné, že jsou to náklady navíc, do jaké míry navíc těžko odhadnout, to si musí vypočítat oni a rozhodnout se. Ale věřím, že by o to zájem byl a je to zcela jistě daleko větší přidaná hodnota kurýrních firem, než to, když otevřou 20 výdejních míst.
Mně to dovezou domů vždy - pošta, ppl, dpd, gls a kdo ví kdo ještě. Pošta umí i odpoledne/ k večeru pokud bych chtěl. Jinak asi jsi nikdy neměl co do činění s logistikou, jinak bys věděl, že prostě přesnější garanci u běžné doručovací služby dát nejde než to rozmezí cca 2 hodin. Možná by všem těmto rozmlsaným zákazníkům (i já jsem, přiznávám, ale vím o čem to je), kteří by chtěli všechno hned a na minutu přesně prospěla nějaká pracovní zkušenost, postačilo by i pár dní v té dodávce si zkusit, ještě větší lahůdka by to mohla být někde na dispečinku kde se dělají rozvozové trasy a plány a ideálně ještě obousměrně se sběrem zásilek, ne jen s rozvozem.
Na druhou stranu, dá se udělat rozvoz téměr na minutu, ale pak nikdo nesmí čekat že to bude stát pár desetikaček jako dneska... viz ups, fedex apod.
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.