Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Jak Křeček nechápe Facebook aneb Toto není oficiální profil

4. 7. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Perla
Dají se vyjádření politiků a úředníků na sociálních sítích brát jen jako jejich osobní postřehy, které nesouvisí s jejich funkcí?

V polovině června mě opravdu pobavil politik ČSSD Stanislav Křeček. Bývalý poslanec zastává od roku 2013 funkci zástupce ombudsmana. Ponechme stranou otázku, nakolik by měla být tato pozice obsazovaná podle politického klíče z řad politických stran. Pan Křeček si ale krásně naběhl na svém profilu na Facebooku a nevědomky ukázal, jakým způsobem v této zemi velká část politiků vnímá svoji pozici a komunikaci v rámci ní. 

Ve chvíli, kdy začala Českem hýbat policejní akce na Úřadu vlády, u kmotrů, a kdo ví ještě kde jinde, napsal na Facebook osobní vyjádření útočící na ministra financí Kalouska:

Stanislav Křeček zřejmě nemá Miroslava Kalouska rád… 

Kromě souhlasných komentářů, kterých se k tomuto tématu vždy najde v sociálních sítích dost, se objevilo i mnoho takových, které vyjadřovaly překvapení: jak může člověk ve funkci, která je nepolitická, ale velmi exponovaná, vyjadřovat veřejně (status byl napsán jako Public, nikoliv pouze pro Friends) ničím nepodložená obvinění, která jsou čistě jeho osobním názorem? Na to se nám dostalo jasné odpovědi:

Stanislav Křeček nás vzdělává v oblasti sociálních sítí. 

V komentářích pod původním statusem navíc dodal: „Přátelé trochu odstupu: to mĕl být vtip a ne vyjádření zástupce. To vypadá jinak.“ Takže si to shrňme – zástupce ombudsmana má na svém profilu veřejně uvedeno, že je zástupcem ombudsmana, kromě žádosti o přátelství umožňuje lidem i sledování svých veřejných příspěvků, ale podle seznamu přátel do něj zjevně přidává i lidi, které osobně nezná. Posty píše jako veřejné, takže je může sledovat opravdu každý. Přesto tvrdí, že vyjádření na Facebooku nemají nic společného s jeho prací zástupce ombudsmana.

Pane Křečku, z vašich postů je zřejmé, že jsou osobními názory, nikoliv oficiálními vyjádřeními úřadu. To, myslím, všichni vidíme. Problém ovšem je, že je stále vyslovujete jako veřejně známá osoba, jako zástupce ombudsmana. Své funkce se nezbavíte – vykonáváte ji veřejně za veřejné peníze a veřejnost bude vaše vyjádření vždy spojovat s vaší funkcí. 

Je to stejné, jako kdybyste tyto věty pronášel v rozhovoru pro denní tisk – i Facebook je médiem a pokud to nechápete, najměte si, prosím, nějakého poradce pro komunikaci. Pokud chcete mít Facebook jako soukromou záležitost, vyházejte z přátel novináře a lidi, které osobně neznáte, a nastavte si svůj profil tak, aby osobní příspěvky nebyly viditelné veřejně. Nastavení Facebooku sice na první pohled může vypadat složitě, ale ve skutečnosti to není nic náročného. 

Na tomto případu je vidět, jak čeští politici Facebook ve valné míře stále nechápou a podceňují. Ne, nejde o samospásný komunikační kanál a nevyhraje jim volby, ale pořád je – stejně jako televize, noviny, osobní setkání a další a další možnosti – médiem, na kterém politik veřejně vystupuje, měl by si to uvědomovat a také se podle toho chovat. 

O svém přístupu toho Stanislav Křeček hodně prozrazuje i v reakci na komentář Miloše Čermáka v Ekonomu.

Stanislav Křeček nechápe, proč jej za vyjádření na Facebooku novináři kritizují. 

Schopnost či neschopnost komunikace samozřejmě nesouvisí přímo s prací, kterou pan Křeček vykonává. Jenže: může ji vykonávat sebelépe, ale stejně by ho výše uvedená vyjádření pro funkci zástupce ombudsmana diskvalifikovala. Obsahují totiž jednoduché sdělení: „Ačkoli je Facebook veřejným prostorem, budu to já, kdo bude určovat, jako kdo a jakým způsobem v něm budu s lidmi komunikovat.“

BRAND24

A v tom je právě Čermákův příměr k odsedávání v hospodě pravdivý. Pokud v této funkci člověk neumí či nechce komunikovat s veřejností z pozice veřejné osoby, je to pro jakoukoliv práci ve veřejné správě vcelku jasná diskvalifikace. 

Bohužel mám pocit, že takovýto přístup k veřejnosti zaujímá v České republice až příliš mnoho politiků a osob ve veřejných službách.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).