Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Vládní krize na Facebooku – kdo udělal největší fail?

20. 6. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Perla
Čeští politici během posledních voleb a kampaní čím dál tím více používali komunikaci na Facebooku. Jak na svých profilech a stránkách vypořádali s aférou kolem premiéra Nečase?

Při vypuknutí aktuální vládní krize hrál premiér Petr Nečas dlouho mrtvého brouka, to všichni víme. Pokud se politik nechá skoro celý den hledat, nedá se předpokládat, že by mezitím psal novinky na svůj Facebook

Nečas i ODS zde hektické události okomentovali až s dvoudenním zpožděním, 15. června pozdě v noci. Podstatně aktivnějším se ukázal být první místopředseda strany Martin Kuba, který zareagoval hned 13. června. Ve 20:02 sice ještě sdílel informace o nových aktivitách svého ministerstva, ve 20:07 už ale vydal krátké tiskové prohlášení, že je situace vážná a sejde se grémium strany. Nikdo z ODS se však samozřejmě nepouštěl do žádné diskuze a jak je u politických stran obvyklé, v komentářích se vůbec nevyjadřoval.

Jako první reagoval z vrcholných představitelů ODS Martin Kuba

Podstatně rychleji zareagoval na Facebooku samotný Úřad vlády. Ten již 13. června vpodvečer sdílel odkaz na výzvu premiéra směrem k policii a státním zástupcům, aby vysvětlili své jednání. Tento odkaz vedl na vládní web. Hned další den pak následoval projev v Poslanecké sněmovně. Je otázkou, zda je to tím, že se Petr Nečas v tu chvíli choval více jako premiér, než jako předseda ODS, či je důvodem větší profesionalita týmu na Úřadu vlády, než týmu ODS, potažmo osobního týmu premiéra. 

Koaliční TOP09 má sice strategii pro sociální média vcelku propracovanou, v aktuální kauze však stejně jako v reálu prokazovala spíše zdrženlivost a opatrné komentáře. Sice s nimi nečekala několik dní, ale fanoušci se v podstatě nic nedozvěděli. Stejně reagovali dva hlavní představitelé, Karel Schwarzenberg a Miroslav Kalousek na svých osobních stránkách. Nejzajímavější tak na celé reakcí TOP09 bylo asi tričko Karla Schwarzenberga ze sobotní tiskové konference.

Karel Schwarzenberg na sobotní tiskové konferenci TOP09

To nejmenší koaliční strana LIDEM byla přeci jen malinko „rejpavější“. Na její komunikaci je ale zajímavější, že obě aktuální vyjádření jsou sdíleními původních statusů osobní stránky předsedkyně Karolíny Peake. Vypadá to, jako by hlavním Facebook produktem nebyla strana, nýbrž její předsedkyně.

Kdo si ale nenechal ujít příležitost, byla ČSSD. Ve čtvrtek ráno se sice ještě objevil nejspíše dopředu naplánovaný příspěvek s videem z tiskové konference netýkající se kauzy, ale už v dopoledních hodinách začali socialisté vládu za kauzu tepat a za první den zvládli 5 příspěvků na toto téma. Podobná palba pokračovala i v dalších dnech, a to nejen na stránce strany, ale i na osobních stránkách a profilech jejích představitelů (Bohuslav Sobotka, Michal Hašek). Je vidět, že ČSSD sice nemá tolik fanoušků jako konkurence, naučila se však své příznivce na Facebooku velmi dobřeaktivovat. Dokonce se snaží u fanoušků vyvolat zdání obousměrné komunikace, když nasadila anketu, zda souhlasí s jejím postupem. Ani ČSSD však příliš nevěnuje čas komentářům a diskuzím. 

ČSSD nasadila dokonce i anketu mezi fanoušky

Každé téma je ovšem vyčerpatelné. Bylo by logické, kdyby se ODS a koaliční strany pokoušely přinášet i jiná témata, než jen samotnou kauzu. Příliš viditelná však žádná taková snaha není. Je to samozřejmě dáno i tím, že celkový objem komunikace není nijak velký. Paradoxně se tak opět tématům netýkajícím se kauzy věnuje spíše ČSSD, která se však zároveň stíhá vyjadřovat i k postupům ve vyjednávání koalice a ve vyšetřování. Ostatně možná právě kvůli jejímu přehnanému množství příspěvků se jí nedaří na Facebooku zaujmout více lidí. Sledování tolika vyjádření a novinek je přeci jen zajímavé jen pro opravdu skalní fanoušky. 

Celkově tak strany ani politici během krize nevybočili ze zaběhnutých kolejí nepříliš výrazné komunikace a ani se nerozhodli využít možností přímé komunikace k lepšímu překlenutí této krize. Nejvíce rozruchu tak kolem kauzy dělali samotní uživatelé. 

Největší fail však během kauzy nepředvedla žádná politická strana, ale Armáda České republiky. Video se striktním vyjádřením a ukončením rozhovoru ředitelky komunikace a propagace Ministerstva obrany v České televizi rychle obletělo sociální sítě. 

BRAND24

Dá se pozitivně kvitovat, že se k tomu někdo rozhodl postavit přímo a rovnou na Facebooku se k situaci vyjádřit. Samotné vyjádření ovšem už tak pozitivně kvitovat nelze a nejhorší na tom je, že daný příspěvek už není na zdi ani viditelný, takže se jej nejspíš Armáda rozhodla po kritice smazat. Tak by komunikace rozhodně vypadat neměla. 

Vyjádření Armády na Facebooku. Příspěvek již není na Zdi viditelný. (screenshot pořídil Petr Soukeník)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).