Hlavní navigace

ATO: Volby fungují jako olympiáda, přitáhnou k obrazovkám více diváků

7. 1. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ TABULKA – S blížícími se prezidentskými volbami očekává Asociace televizních organizací prudké navýšení sledovanosti souvisejících zpravodajských pořadů.

Stejně jako významné sportovní události znásobí sledovanost sportovních kanálů, mohou některé společensko-politické události zvýšit sledovanost zpravodajských a publicistických relací. Jako příklad z minulého roku uvedla ve své tiskové zprávě Asociace televizních organizací inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, která proběhla 20. ledna. 

PSALI JSME: Trump jako byznysmen, Clintonová jako manželka. Americké volby očima serverů Novinky a iDnes

Nejvíce televizních diváků ale loni přitáhlo dění na domácí politické scéně, ať už to byla květnová vládní krize, zářijové jednání Poslanecké sněmovny o vydání poslanců Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání, mimořádná schůze poslanců kvůli lithiu ze 16. října nebo předvolební debaty a sčítání výsledků voleb do Poslanecké sněmovny. 

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky.

Politika svědčí veřejnoprávní ČT24

Tradičně největší sledovanost generuje z politických událostí zpravodajská stanice ČT24. Její podíl na sledovanosti u diváků starších 15 let byl letos v říjnu 5,6 procenta, což je nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Jen nepatrně lepšího výsledku (5,7 procenta) dosáhla stanice v říjnu 2013, kdy se konaly předchozí poslanecké volby. 

Ještě lépe si ČT24 vedla v lednu 2013, kdy probíhaly prezidentské volby a její podíl dosáhl 6,8 procenta. Rekordní měsíc za celou historii existence veřejnoprávní zpravodajské stanice představuje červen 2013 díky kombinaci vládní krize a rozsáhlých povodní. 

Letos v lednu lze v souvislosti s prezidentskými volbami očekávat opět nadprůměrný zájem o vysílání veřejnoprávní zpravodajské stanice. Vysokou sledovanost ale pravděpodobně vykáží i zpravodajské a publicistické formáty na komerčních televizních stanicích.

Nejsledovanější zůstávají Televizní noviny

Podívejme se podrobněji, jak velké publikum přitáhly konkrétní pořady související s uplynulými volbami do Poslanecké sněmovny. V tabulce najdete vybrané pořady z období 16. až 29. října loňského roku, pro daný titul je pak uvedena vždy pouze nejsledovanější epizoda. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Podle ČSÚ může za nedostupnost volebních webů typu DDoS

Výsledná sledovanost je složena z diváků živého vysílání a odložené sledovanosti po dobu následujících tří dnů. Některé pořady pak vysílala souběžně ČT1 i zpravodajská ČT24, sledovanost tedy uvádí výsledný součet diváků obou veřejnoprávních programů.

Stanice

Titul

Datum

Den týdne

Čas od

Čas do

Rating v tis.   (15+)

Nova

Televizní noviny

23. 10.

pondělí

19:30

20:09

1591

ČT1 + ČT24

Události

22. 10.

neděle

19:00

19:43

1347

ČT24

Volby 2017

21. 10.

sobota

18:59

19:23

1003

Nova

Střepiny

22. 10.

neděle

21:24

21:56

966

Nova

Nova Duel

19. 10.

čtvrtek

19:56

21:21

933

ČT1

Superdebata: Poslední slovo

19. 10.

čtvrtek

21:33

23:34

836

ČT24

Volby 2017

21. 10.

sobota

13:30

19:25

829

Prima

Zprávy FTV Prima

22. 10.

neděle

18:54

19:22

764

ČT1 + ČT24

Otázky Václava Moravce

22. 10.

neděle

12:00

13:00

697

ČT1

168 hodin

22. 10.

neděle

21:38

22:10

592

ČT24

Debata vítězů

21. 10.

sobota

20:35

21:42

464

ČT24

Otázky Václava Moravce 2. část

22. 10.

neděle

13:05

14:00

443

Nova

Volební speciál – výsledky

21. 10.

sobota

15:59

19:25

364

Nova

Volební speciál – první čísla

21. 10.

sobota

14:00

15:59

329

TV Barrandov

Naše zprávy

29. 10.

neděle

18:30

19:17

328

TV Barrandov

Týden s prezidentem

26. 10.

čtvrtek

20:14

21:05

319

Prima

Partie

29. 10.

neděle

11:00

11:42

303

TV Barrandov

Duel Jaromíra Soukupa – SPECIÁL

17. 10.

úterý

21:20

23:20

241

TV Barrandov

Duel Jaromíra Soukupa

21. 10.

sobota

20:16

21:35

239

Průměrný nárůst o padesát procent

Všechny pravidelné zpravodajské a publicistické relace uvedené v této tabulce pak v období týden před a po volbách zaznamenaly výrazně vyšší sledovanost, než tomu bylo během září a v první polovině října. U většiny sledovaných titulů se jednalo šlo o nárůst v řádu desítek procent, v průměru se jednalo o kulatých padesát procent. 

Zachován ale zůstal dlouhodobě platný žebříček českých televizních stanic z hlediska sledovanosti jejich hlavních zpravodajských relací. Na prvním místě jsou Televizní noviny na Nově, druhé Události na České televizi, třetí Zprávy FTV Prima a bramborovou medaili si odnesla televize Barrandov s pořadem Naše zprávy. 

K TÉMATU: Nova láká na „nejrozsáhlejší volební vysílání ve své historii“

Nova porazila Českou televizi o zhruba sto tisíc diváků ve sledovanosti závěrečné předvolební debaty, naopak stanice ČT24 byla jasnou volbou číslo jedna pro sledování výsledků voleb loni v sobotu 21. října. Veřejnoprávní zpravodajská stanice dosahovala více než dvojnásobné sledovanosti povolebního vysílání oproti televizi Nova.

BRAND24

V publicistice bodoval i Duel Jaromíra Soukupa

Publicistické pořady nabízí nejen veřejnoprávní, ale i komerční televizní stanice. Například ve čtvrtém čtvrtletí uplynulého roku sledovalo pořad Střepiny na Nově v průměru 825 tisíc diváků, pořad 168 hodin na ČT1 pak 559 tisíc diváků a pořad Očima Josefa Klímy na Primě 484 tisíc diváků starších patnácti let. 


Autor: repro foto Česká televize

Otázky Václava Moravce

Duel Jaromíra Soukupa na televizi Barrandov zhlédlo 188 tisíc diváků, Otázky Václava Moravce (součet diváků na ČT1 a ČT24) si v průměru nenechalo ujít 493 tisíc diváků. Kauzy Jaromíra Soukupa pak v posledním kvartálu loňského roku sledovalo průměrně 201 tisíc diváků ve věku nad patnáct let.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).