Hlavní navigace

Auta budou za pár let už jen připojená. V EU dokonce povinně

2. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Syda Productions / Shutterstock.com
Díky povinné instalaci systémů eCall bude auto sledovat vaší polohu a v případě nehody vše automaticky hlásit.

Ať se vám to líbí nebo ne, za pár let bude vaše nové auto nejspíš připojené. Díky povinné instalaci systémů eCall bude sledovat vaší polohu a v případě nehody vše automaticky hlásit. eCall bude ale nakonec možná tou nejmenší a v podstatě neviditelnou součástí revoluce připojených aut.

Ne, není to apríl. Všechna auta, která v EU půjdou do prodeje od 1. dubna 2018, budou díky zabudovanému systému eCall povinně připojená (tady je příslušné nařízení v Úředník věstníku EU). Je ale velmi pravděpodobné, že většina modelů bude mít v příplatkové či dokonce standardní výbavě různé připojené funkce ještě před tímto datem – již dnes je ostatně nabízí většina automobilek. Stejně tak poroste počet připojených aut s tím, jak na našich silnicích budou přibývat hybridní a zejména čistě elektrické vozy.

Auto volá, zachraňuje, žaluje

Koncept systému eCall není nijak žhavou novinkou. Zrodil se společně s předraženým, zpožděným, doposud nefunkčním (a podle názoru některých i zbytečným) evropským projektem satelitní navigace Galileo v roce 1999. Podobně jako Galileo se značně zpozdil (původně měl být aktivní již v minulém desetiletí), a nakonec byl spuštěn v pilotním provozu v roce 2013.

Srdcem systému eCall v automobilu je ve své podstatě jednoduché GSM zařízení – krabička s neustálým mobilním připojením, která v případě havárie zaznamenané senzory, jež aktivují airbagy, automaticky volá na tísňovou linku 112 (umožňuje i hlasový kontakt s osádkou vozidla) a zároveň odešle přes centrálu eCall (tu provozuje Bosch Global GPO) GPS souřadnice nejbližším stanovištím záchranné služby a hasičů. Odborné odhady hovoří o tom, že eCall by mohl zkrátit dobu reakce na nehodu o 40 % v městských oblastech a až o 50 % na venkově. Podobné systémy jsou zaváděny i mimo EU – například v Rusku (povinnost patrně od roku 2017) nebo v USA (GM OnStar – prozatím není plánován coby povinný).


Autor: Evropská komise

Problém eCallu spočívá v tom, že jeho používání není dobrovolné – je dokonce pravděpodobné, že jeho funkčnost bude ověřována v rámci kontrol na STK a deaktivace či odstranění celé černé skříňky (eCall tak opravdu funguje a zaznamenává údaje o pohybu vozidla – pozici, rychlosti apod. – krátce před nehodou) nebude možné. 

Zařízení je navíc neustále v provozu, připojeno k mobilní síti a sleduje polohu a pohyb vozidla, z čehož vyplývají obavy některých kritiků eCallu o zachování soukromí – lze očekávat, že přinejmenším data „černé skříňky“ mohou být využívána nejen pro posouzení vážnosti nehody při jejím automatickém nahlášení, ale například i při jejím následném vyšetřování a případném udělení pokut či trestů. 

Otázkou také je, zda a jakým způsobem budou mít státní úředníci v jednotlivých zemích EU přístup k datům z eCall a jaká data bude systém (mimo samotnou černou skříňku) uchovávat a jak dlouho. Právě díky těmto nejasnostem a potenciálním hrozbám v oblasti soukromí získal systém v Česku anticenu Big Brother Awards. Vůbec nejmenším problémem eCall tak je jeho cena, která by se měla pohybovat kolem 100 eur, o něž se zvýší cenovka vozidel – samotný provoz pak bude pro řidiče zdarma.

Než přijde eCall

Systém eCall, který je v Česku v provozu od letošního roku, dnes nabízejí jako příplatkovou výbavu jen některé automobilky (například BMW společně s balíčkem služeb Teleservices), již v letech 2009/2010 ale představily například Citroen, Peugeot, BMW a Ford své vlastní alternativy (patrně coby náhražku zpožďujícího se eCallu). 

V případě Citroenu se jednalo o „Localized Emergency Call“, který funguje v podstatě na principu eCallu, nicméně vlastní hlasové centrum nabízel jen ve vybraných zemích EU – v těch ostatních volal přímo na linku 112. Podobně funguje i systém Peugeot Connect SOS, u obou systémů je navíc možné deaktivovat lokalizační funkce, v takovém případě při nehodě systém neodesílá prostřednictvím SMS data o poloze auta na zákaznické centrum, ale pouze volá nouzovou linku 112. 

Také BMW představilo na počátku desetiletí svůj BMW Assist Advanced eCall, který v případě nehody posílá do call centra automobilky informace o poloze auta v okamžiku havárie a pravděpodobné vážnosti kolize a následně volá na hlasovou linku – BMW ale tuto službu nabízelo k prodeji zpočátku jen ve vybraných zemích EU. 

Odlišný přístup zvolil Ford u systému SYNC emergency assistance – zařízení nemá vlastní SIM kartu, ale využívá mobilní telefon připojený přes Bluetooth a informace o nehodě odesílá a následně volá na linku 112. 

Sadu aktivní asistence a detekce havárie lze do většiny aut pochopitelně doinstalovat i jako dodatečnou (aftermarket) výbavu – často je nabízena v kombinaci se zabezpečovacím a sledovacím systémem (v Česku například Cebia SAT).

Diagnostika na dálku

Vzdálená diagnostika patří mezi další příplatkové funkce, které některé automobilky začaly v uplynulých letech nabízet zejména u svých luxusnějších modelů a často také u nákladních vozidel (například Volvo nebo Scania), kde je zajímavá zejména pro majitele větších vozových parků. Vzdálená diagnostika umožňuje mimo jiné automaticky plánovat servisní prohlídky – jak pravidelné, tak neplánované, iniciované například některým ze senzorů či čidel  a zajistit, že servis bude mít připraveny všechny potřebné díly – to je výhoda jak pro zákazníka, tak pro servis (rychlejší oprava).

Vzdálenou diagnostiku ale začínají nabízet i samotní operátoři – díky rozhraní OBD II (věnovali jsme mu v rámci seriálu samostatný díl), na které napojí bezdrátové rozhraní s GSM modulem, nebo dokonce integrovaným 4G hotspotem. Zákazník tak (za měsíční poplatek) získá prostřednictvím chytrého telefonu přístup k různým datům svého vozidla a případně i mobilní hotspot ve vozidle. V USA nabízí podobné služby například Verizon (Delphi Connect) nebo Mojio (ve spolupráci s AT&T). 

A mnohem, mnohem víc

Připojená vozidla jsou pochopitelně mnohem víc než systém volající automaticky při havárii, nebo řešení pro vzdálený monitoring závad a automatické objednávání do servisu. Funkce pro perfektní integraci chytrého telefonu, nebo informace o dopravní situaci jsou příjemným zpestřením, ale neposouvají způsob, jakým auto používáme na vyloženě novou úroveň. 

Přesto jsou tu ale vlaštovky, objevující se zejména u nových elektromobilů. O službách zákaznického centra poskytovaných majitelům vozů Tesla jsme se již zmínili v jednom z předchozích dílů, dalším příkladem mohou být možnosti, které v rámci systému Car-Net koncernu VW nabízí pro plně elektrické modely (např. UP!) aplikace e-Remote. S ní je možné ovládat na dálku spuštění či načasování nabíjení vozu, nebo si například nastavit plánovaný čas odjezdu, před kterým se vozidlo v zimě vytopí (to bylo v minulosti možné jen u aut s nezávislým topením a obvykle ovladatelné jen na vzdálenost desítek metrů „z okna domu“) nebo v létě vychladí. 

BRAND24

S nástupem plně autonomních – samoříditelných aut (nebo také aut bez řidiče), který je obecně očekáván záhy po roce 2020, si lze představit ještě futurističtější scénáře, kdy svému autu určíte, kdy a kam pro vás má přijet, že se má dojet nabít, nebo budete využívat systém sdílených aut – ty fungují v některých městech už dnes a právě předávání vozů mezi jednotlivými „uživateli“ zatím patří k jedné z jejich hlavních komplikací. 

Dnešní připojená auta a zítřejší eCall jsou vlastně jen začátek.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).