Hlavní navigace

Až k nám přijde zeitgeist

20. 12. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Google, podobně jako jiné vyhledavače, nezveřejňuje přesné statistiky hledání. Místo toho publikuje výběr ze statistik nazvaný Zeitgeist, neboli duch doby. Jedná se o téměř 30 žebříčků častých dotazů vybraných podle různých témat a nově též podle několika zemí. Podívejme se, u jakých dotazů popularita nejvíce vzrostla. Jaký byl duch roku 2002?

Google Zeitgeist 2002 přináší skoro 30 žebříčků častých dotazů vybraných podle různých témat a nově též podle několika zemí. Kromě dotazů, jejichž popularita nejvíce vzrostla a klesla, zde najdete např. nejhledanější muže či ženy, značky, sportovce, hudebníky a hudební skupiny, destinace, filmy, obchody atd. Bohužel, u dotazů nejsou uvedeny počty, takže srovnání jednotlivých žebříčků není možné. Tradičně též chybí celkový žebříček nejčastějších dotazů bez dalšího rozlišení. Ten se v letošním Zeitgeistu sice objevuje, ale jen pro Velkou Británii a Francii.

Porovnáme-li loňský Zeitgeist s letošním, zdá se, že rok 2001 byl rokem vážných témat. Do prvních pěti míst nejrychleji rostoucích dotazů se vešly nostradamus, cnn, world trade center a anthrax. Z nevážných témat se mezi ně vklínil jen harry potter na čtvrté příčce. I další místa loňské první dvacítky byla poznamenána 11. zářím: osama bin laden (7), taliban (9), afghanistan (11), american flag (14). Bin Ládin a Nostradamus navíc loni obsadili místa dvou nejhledanějších mužů vůbec.

A letos? Bin Ládina vystřídal Spiderman a válku v Afgánistánu Star Wars. Vážná témata z první dvacítky nejrychleji rostoucích dotazů zmizela jak jarní sníh a vystřídala je zábava. Letošní rok tak lze právem označit za rok populární hudby (shakira, eminem), filmů (spiderman, star wars) a sportu (winter olympics, world cup).

Narozdíl od loňska Zeitgeist letos obsahuje i kratší přehledy podle některých zemí, konkrétně Velké Británie, Francie, Německa a Japonska. Rozdíly mezi třemi největšími evropskými zeměmi jsou zajímavé a o mnohém vypovídají. Britové nejčastěji hledají bbc, big brother a easyjet, Francouzi sncf, meteo a anpe, kdežto u zcestovalých Němců kraluje Lastminute, Ryanair a Aldi. Německo bylo také z těchto tří zemí jediné, kde se v první desítce nejhledanější dotazů objevilo Euro (5. místo). Avšak i Němci myslí na kulturu, jak o tom svědčí čtvrté místo Herr der Ringe.

Nejhledanější značky zveřejnil Google pouze celosvětově a za Francii. I zde je srovnání zajímavé. Celosvětově vede Ferarri (loni Nokia), následované Sony a Nokií. V první desítce jsou jen dvě značky aut (Ferarri a Porche) a tři firmy z IT (Dell, Microsoft a HP). Naproti tomu ve Francii je nejpopulárnější značkou (a dotazem vůbec) železniční společnost SNCF, provozující vlaky TGV. Ferrari se ve Francii umístilo až na šestém místě, Sony je osmé. To Němci jezdí vlakem asi méně rádi, neboť Deutsche Bahn patří až šestá příčka.

Za Německo nejhledanější značky zveřejněny nejsou, Zeitgeist však uvádí alespoň tabulku prvních deseti značek aut. Zde je Ferrari druhé a kromě něj se do první desítky dostaly jen tři neněmecké značky (Peugeot, Renault a Honda na osmém až desátém místě).

O čem vypovídá statistika položených dotazů? Především o samotných tazatelích. Lidé hledají, co je zajímá, hledají, co je baví a často hledají i to, co je živí. Dotazy však vypovídají i o internetu. Uživatelé ve větším měřítku hledají jen to, co mohou nalézt. Do třetice pak taková statistika vypovídá o světě, nebo alespoň o tom internetově civilizovaném světě, neboť co jiného je průnik zájmů hledajících a nabídky informací, které internet poskytuje.

V něčem jsme svět zřejmě již dohonili (ne-li předhonili). V českých žebříčcích nechybí sms a mp3. Poněkud hůře je na tom oblast kultury. Zatímco statistika Googlu je plná popových hvězd a filmů, u nás nic. Když se ale podíváme na jinou statistiku, kterou publikoval vyhledavač Ask Jeeves, přeci jen asi nejsme sami, ačkoli i zde vedou písňové texty.

BRAND24

Říká se, že Spojené státy, které mají v Googlu nepochybně hlavní slovo, jsou před námi v rozvoji internetu o dva až tři roky. Z tohoto pohledu jsou pro nás zveřejněné žebříčky vlastně jakýmsi oknem do budoucnosti, kterému by měli věnovat pozornost zejména místní internetoví podnikatelé. Za pár let už samozřejmě budou jiní zpěváci a jiné filmy, ale hlavní trendy se tak rychle měnit nebudou.

Proto vám všem, kteří na internetu pracujete či podnikáte, do nového roku přeji, abyste byli připraveni, až i k nám přijde zeitgeist.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je specialista na webdesign, internetové obchodní strategie a marketing. Vydává e-zin pro webmastery Sova v síti a od roku 1990 vede společnost PROKOP Software.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).