Ano, takhle vypadá ve velkém to, s čím musí miliardy nýmandů pracovat denně v malém. Koupí si program, ale vlastně si nekoupí nic, jen laskavé svolení někoho, že to může za omezených podmínek po nějakou dobu používat a nesmí s tím dělat nic z toho, co je napsáno na 20stránkovém licenčním jednání. Jediné, co laskavě mohou, je dokupovat předražený upgrade (rozumněj opravu předcházejících chyb a dokoupení stejného množství jiných).
Mám si to přeložit takhle?
nýmand = uživatel Windows
koupí si program = koupí si Windows
20 stránkové licenční ujednání = eula.txt ve Windows
predražený upgrade = Windows 7
Anebo jsem to pochopil nesprávně?
Vtip je prave v tom, ze SW je autorske dilo (tak jako literatura) a nelze jej koupit. Je to soubor programoveho kodu, textu (tak jako knizka), ktery je autorsky chranen. Autor Vam muze jen udelit povoleni k uzivani (=licence). Koupit si muzete auto, dum, SW nikoliv.
Jestli je to tak spravne, je otazka na politiky, ktere jste zvolil.
pokud Skype skončí, bude to sice pro mnoho lidí nemilé, ale nebude to zásadní problém. Uživatelé přejdou na jiné hlasové služby a vcelku logicky za ně začnou platit. Uživatelé tedy nebudou připraveni o možnost vzájemné komunikace a ze světa zmizí nelogický obchodní systém, ve kterém je nějaká služby poskytována zdarma. A provozovatel služby Skype si možná uleví, protože se mu tak vyřeší problém, co dále dělat s touto prodělečnou činností.
Myslím, že existuje mnoho způsobů, jak na dálku komunikovat: klasická nebo mobilní telefonie, VoIP telefonie, různé alternativy ke Skype, případně ICQ, elektronický mail, papírová pošta, ...
Tj. pokud Skype skončí, pak lidé budou trochu nadávat a novináři budou hodně psát, ale za 2 roky bude slovo Skype uváděno už jen v učebnicích (podobně jako za 200 let tomu snad bude se slovem socialismus).
No nevim, asi by jste se mel jit lecit, ale kecalku kde lze komunikovat "zdarma" (za poplatek placeny ISP) existuji stovky. I ten Skype je placeny, pokud chcete komunikovat do beznych siti.
To jen nekteri provozovatele vsemoznych uzasnych VoIP sluzeb odmitaji pochopit, ze jejich sluzby v prostredi internetu, kde lze (pri trose dobre vule) komunikovat s kymkoli naprimo nikdo nepotrebuje.
Autor minuleho prispevku to asi nemyslel nijak pejorativne. Spis celkem pragmaticky, ze telefonovani po internetu je ve sve podstate vec, kterou lze realizovat zdarma a jedine co je potreba (netvrdim ze ne zasadni) je kompatibilita klientu a koordinatori.
Sam jsem spokojenym uzivatelem 802.VOX, mimo jine i diky Vasim cennym radam na jinych forech, ale kdyz to vezmeme na prikladu treba te 802.cz: SIP-SIP komunikace firmu 802 neco stoji, ale protoze by ji s cenou jinou nez 0,- asi neprodala, tak ji dava za 0,- a de-facto ji dotuje z penez utrzenych za komunikaci PSTN-SIP. V momente, kdy by majorita hovoru bezela jako SIP-SIP, bojim se, ze by i 802 musela prehodnotit model, neb by se ze zbylych PSTN-SIP hovoru neuzivila.
Tim chci jen zduvodnit i moji urcitou nejstotu nad komercnim uspechem internetove telefonie. Domnivam se, ze komercni uspech je pouze z te casti PSTN-SIP, t.j. docasny a v momente, kdy SIP-SIP drtive prevazi, nezvladne ji PSTN-SIP dotovat a cenova politika se bude muset vyrazne prevymyslet, napriklad se profilovat jen jako komercni brana do PSTN site a nechat SIP-SIP hovory at si zijou samy, treba skrzeva ENUM.
S Vasim ekonomickym rozborem volani SIP-SIP naprosto souhlasim, v tom nebude sporu :-)
Mym dlouhodobym evangelizacnim cilem take je presvedcit vsechny vyznamne VoIP operatory a jejich uzivatele, ze je naprosto nutne, aby byl zaveden nejaky smysluplny pausal. Jinak se operator velmi snadno muze stat obeti vlastni velikosti.
Mimochodem, 802.VOX se prave v takove fazi (zrodu pausalu) nachazi, byt nemyslim, ze to pojal uplne stastne.
Jinak strach o VoIP telefonii, myslim, mit nemusite. Je totiz potreba na VoIP pohlizet jako na NORMALNI telefonni sluzbu. Protoze tak vlastne i funguje (jak ekonomicky, tak technicky).
Abych odpovedel Vasemu predrecnikovi:
pro vyse zminene konkretni operatory bychom mohli definovat komercni uspech napriklad takto:
1. Nejmene 100 000 aktivnich platicich zakazniku.
2. Obrat spolecnosti (z VoIP) nejmene 1 000 000 € rocne.
3. Podil na zisku spolecnosti vyplaceny ve prospech majoritniho vlastnika ve vysi dostatecne pro nakup soukromeho tryskoveho letadla :-)
A to nemluvim o VoIP operatorech jako je v CR TO2 nebo v UK BT :-)
Čemu říkáte ,,smysluplný paušál"? Jediný smysluplný paušál je NULA, tedy, platím jen tehdy, když volám a pokud volám, platím jen za hovory mimo síť a výhradně po sekundách. A toto by mělo být povinné pro všechny operátory bez rozdílu, jenže to by se okamžitě ukázalo, kdo je jak velký zloděj, takže se toho hned tak nedočkáme! A pokud můj současný VoIP operátor zkusí zavést něco jiného, okamžitě beru kramle!
Platim pausal za internetovou konektivitu. Opravdu nevidim zadny duvod, proc bych mel platit nejaky dalsi pausal za to, ze muzu komunikovat z IP XYZ na IP KLM. To muzu tak jako tak.
Tudiz s narustem poctu pausalne placenych internetovych mobilu (a kvalitou pripojeni) bude zcela logicky klesat mnoztvi klasickych hovoru (pevne pomijim uplne, jejich penetrace je uz ted alespon u nas minimalni). S tim bude klesat i mnoztvi placenych hovoru VoIP operatoru. Dost pochybuju ze operatori ziskaji dostatnecne mnoztvi hlupaku, kteri budou platit za neco, co mohou mit pri trose vlastni snahy zdarma.
Dobrý den,
myslím si, že nelogické není volání zdarma, ale má to své meze. Jako obchodní trik je to dobré a bude vždy zajímavé a každá telefonní služba potřebuje mít svoji základnu. Samozřejmě, že ve chvíli, kdy má firma schopnou základnu platících uživatelů, tak ti neplatící začnou mít problémy a budou nuceni přispět na rozvoj kvality a rozšíření. Otázkou je jak.
Například klasická ukázka, kam až může jít hovorné zadarmo jsou služby Betamax. Tam je volání PC-PC zcela zdarma a navíc od Skype dávají cca 30 zemí (USA, EU a další) pevné linky zdarma.
Pokud by někoho zajímalo cenové porovnání Skype a Betamax služeb, tak je zde:
Betamax zrovna není příkladem použitelné služby (spousta uživatelů se zablokovanými penězi, nefunkční účty, nereagující podpora, každou chvíli mění ceník), ale spíš modelu, kterému je lépe se vyhnout.
Betamax (v mém případě VoipBuster) jsem využíval často, jenže potom zrušili možnost dobíjení kreditu přes PayPal nebo platební kartu, takže jsem musel přejít jinam. Teď už myslím zase obnovili převody přes PayPal, ale v každém případě bych Betamax jako seriózní alternativu neuváděl.
Vy ale mluvíte naprosto o něčem jiném. Předmětem sporu je licencovaná a uzavřená technologie a ke sporu by došlo i tehdy, pokud by eBay poskytovala Skype za peníze.
Pokud skype skončí, mám pro všechny své kontakty připraveny VoIP klienty, takže budu do Austrálie, Kanady, na Nový Zéland a Slovensko volat zadarmo vesele dál. A oni všichni budou volat na pevné linky do ČR za 40 hal. za minutu a mezi sebou rovněž zdarma. Nicméně vzhledem k počtu účastníků vznikne, pokud Skype skončí, citelná díra.
Myslím, že se projeví zásadní problém IM/VoIP a to je vzájemná neschopnost komunikace. Už vidím, jak jednotlivé skupiny lidí v mých kontaktech začnou používat různé další IM/hlasové sítě a každý si bude muset nainstalovat dalších 5 klientů. Podle mne chybí regulace ze strany státu nebo nějakého konzorcia (ála w3c, IETF...) a povinné propojovací dohody. Stejně jako chybí otevřené protokoly a formáty. Stav kdy mohu poslat e-mail komukoliv a nemusím řešit jakého má klienta a server a kdy mohu vytočit telefonní číslo a dovolám se i do jiné sítě, je podle mne ideální i pro IM/VoIP sítě.
Hmmm... a SIP Vám je málo? IETF nebo 3GPP je malé konzorcium?
Navíc s podporou ENUM nebo sip-broker opravdu vytočím číso a nestarám se, jakého má druhá strana klienta a server (ENUM) nebo jenom poprvé (najdu si prefix sítě o který se postará sip broker).
SIP je přesně to co by mělo být všude. Jenže není. Jak se třeba dovoláte z gtalku na yahoo IM? Oba mají podporu pro hlas, stejně jako ICQ z atlasu to mělo (má?) a msn také... Bohužel to má každý po svém. To je to o co mi jde. Až si každý najde alternativu, tak to bude u každého něco jiného :-(.
Skype není telefonní síť - to je IM s podporou přenosu hlasu, alespoň v nejrozšířenějším způsobu použití.
"za ně začnou platit"? To je mi ale novinka. Já jsem platil i za Skype (konkrétně SkypeOut), ale to bylo spíš v období, kdy se to volání vyplatilo. Po posílení konkurence, zavedení sestavovacího poplatku a při vysoké ceně na příchozí číslo pak už Skype opravdu ode mě žádné další peníze neviděl, používá se jako nouzovka a pro volání PC-PC.
Nevidím to ale jako chybu Skypu, ale spíš chybu eBay, která nebyla schopná zavést i přes sliby za ty roky např. česká příchozí čísla, za to chtěli všelijaké paušály a cenově se dostali se svými představami mimo.
Obávám se, že ten systé není nelogický, protože ho používá většina VoIP poskytovatelů. Hovory ve vlastní síti zdarma (nebo za naprosto nepatrný paušál např. 1 kč) a mimo vlastní síť za peníze. A není to výsada VoIP - tento model se občas používá i v pevných a mobliních sítích.
Problémem Skype je IMHO jednak jeho nedůsledná cenová politika stylu ani ryba ani rak, kdy je (SkypeIN/OUT) mnohem dražší, než ostatní VoIP poskytovatelé (spojovací poplatek, účtování první minuty) a druhak jeho technická uzavřenost bránící dostatečnému rozšíření HW telefonů. Telefonie pouze se zapnutým počítačem je na nic. Za tu nikdo opravdu platit nebude.
BTW: Pokud by Skype měl v ČR SKype OUT/IN čísla. POkud by účtoval po vteřinách bez spojovacího poplatku a pokud by byla cena za hovor do mobilní sítě pod 3,5Kc/min a do pevné pod 0,4Kc/min netelefonoval bych jinak než přes Skype. I HW přístroj bych si pořídil.
prodelecnou??--> http://www.lupa.cz/clanky/skypebijci/ v prvotni investici mozna ale v dlouhodobem horizontu stezi-navic tech 2,5 miliardy co eBay zaplatila nebylo $ na prkno ale v akciich takze spis "virtualni balik"...
prodelecnou??--> http://www.lupa.cz/clanky/skypebijci/ v prvotni investici mozna ale v dlouhodobem horizontu stezi-navic tech 2,5 miliardy co eBay zaplatila nebylo $ na prkno ale v akciich takze spis "virtualni balik"...
Asi jsem rouhač a i přesto, že fandím open source a otevřeným standardům, uzavřenost Skype mi nevadí.
Skype za dobu své ne zas tak dlouhé existence dokázal nabídnout jednoduchý a maximálně funkční celek, který oslovil masy v době, kdy IM nebyl světu zas tak neznámý a zkuste mě někdo přesvědčit, proč by to otevřené hlavy s otevřeným software na bázi otevřených standardů dokázaly lépe. Nedokázali a proto je teď problém větší, než se by musel být.
Autorovo po(na)učení se obávám je jen zbožné přání a nejsem si jist, že záruka budoucí bezproblémovosti. Válka formátů je válka formátů a myslet si něco jiného je idealismus až utopie.
Mě uzavřenost Skype prostě nevadí, eBay si to měl posichrovat a koupit celé... vyvinutí nového základu, pokud na něj dojde bude nepříjemné, ale pokud na něj dojde, bude pro mě zárukou, že to bude poslední tečka za potenciálními problémy jinak skvělého skypu.
Mimochodem, Gizmo5 (alias Gizmo project, alias SIPphone) vůbec není špatná alternativa. Telefonní služba používá SIP, messenger zase Jabber. Tedy obojí jsou otevřené standardy. A v originálním Gizmo klientovi lze, pokud vím (osobně jej nepoužívám), nakonfigurovat i jiné VoIP/SIP služby, například pro lokální "národní" volání do PSTN. A podporu Gizmo5 mají i třeba Symbianové Nokie, ať už prostřednictvím speciálního klienta, či s využitím programů Fring nebo Nimbuzz.
V dobe, kdy skype zacinal jsem na Seznamu zadnou reklamu na skype nevidel. Nerikam, ze casem reklama nepomohla, ale za uspechem skypu stoji 3 podstatne veci:
1. pracuje spolehlive v nejistem sitovem prostredi
(v te dobe se obcas v problemech utapelo i ICQ, posilani souboru jim nefungovalo spolehlive nikdy)
2. Nebyl a neni to, jak ja rikam "pubert soft" jako ICQ
(95% kontaktu mych znamych - tedy 30+, uziva Skype jako hlavni IM klient, kdo ma ICQ, je zpruzenej a jako jediny duvod uvadi: mam tam vetsinu znamych)
3. Nemale procento starsich (rozumnej 35+) si Skype poridilo az kdyz jejich deti a pribuzni vycestovali do ciziny a levne volani do zahranici se tehdy moc nenosilo. Svuj dik tak v nasich zemepisnych sirkach muze Skype pripsat nasim natvrdlym operatorum.
... a mohli bychom pokracovat, namatkou slozite technicke i financni veci u Voip operatoru, rada lidi co v rannych fazich alternativcu naletela podomnim prodejcum, zkuste na (i nabusenym) pocitaci nechat ICQ bezet 48 hodin anebo ho nechat prezit 3 hybernace.... atd atd atd
Jiz deset let nemam zadny telefon, tedy ani pevnou linku, ani mobil, ani VOIP. Je to jedina moznost. Zajimave je, jak mi plno lidi tvrdi ze mi zavidi, ze nemam telefon. Myslel jsem se lide zavidi veci ktere naopak ma nekdo jiny a oni ne :-)
Tomu docela rozumim, byt to co popisujete je docela extremni. Zajimal by me vas vek, praci kterou delate a mnozstvi aktivnich mimopracovnich kontaktu tydne. Obavam se vetsina lidi bude mit styl zivota orientovany jinak nez vy a ze by ten vas nebyli ochotni prijmout
Kdo se stal obětí telemarketingu a při tom bez telefonu z jakýchkoli důvodů nemůže být, závidí právem. Já sice VoIP i mobil mám, ale naštěstí nejsem v žádném telefonním seznamu, takže moje čísla znají jen ,,oprávnění" lidé. Jediné, co mne občas trochu zlobí je nějaká ta reklamní SMS, ale tu smažu hned, jak se objeví a zhruba 4x do roka se to dá vydržet.
Jak kdy....IMHO někdy je efektivnější přejít na hlas někdy je lepší psát, někdy se hodí obojí (hlas a k němu psát nebo spíš CUT&PASTE vkládat přesné termíny, odkazy a pod... občas celý soubor.
Právě proto Skype vyhovuje mnoha lidem, protože zahrnuje kompletní komunikaci včetně videa a vše funguje bez složitého nastavování prakticky všude.....
Za naprosto nejdulezitejsi funkci povazuji online status. Mam nejaky problem a vim ze mi na nej muze odpovedet treba 5 lidi. Koho se zeptat ? Prece toho kdo je prave online. Tohle mi zadna jina technologie neposkytuje.
v posledni verzi Skype pridal i moznost "share my screen" -vasemu kolegovi na druhe strane dratu zmizi vas obrazek a misto toho vidi celou vasi plochu v plny parade a mys v plny rychlosti :o)))))) chodi to bez spozdeni a kdyz nekomu neco vysvetlujete na dalku jeto primo genialni!! Rovnez zvuk bych rekl ze se v poslednich verzich o dost zlepsil.Long live Skype!