ono to neni tak jednoznacne, server sice pouzivanim GA ziska urcite ponzeum zakladnich dat o svem webu, ktere muze pouzit treba i pro komunikaci s klienty, at uz je zadavatelem samotny klient nebo medialka. Nicmene pokud zehram nad tim, ze nedostavam reklamu od medialek a nepouzivam NM, tak se neni cemu divit. Medialky maji pro sve planovani planovaci sw, v kterem jsou veskera data o mediich pouzivajici NM, medium nepouzivajici NM se pochopitelne v takovem sw neobjevi, takze nebude v planu. Medialka pracuje prave s temito daty, je to rychle, jednoduche, prehledne, kvalitni selekce .. presne to co potrebuje ke sve praci.
cilovka u medii zabyvajici se urcitym oborem se da sice oddtusit, nicmene tezko ji definujete presne... a verte, ze neni vzdy jak si clovek mysli. Teprve realna data vam potvrdi vasi domenku, ci ji vyvrati.
Ano NM je mozna drahy, a proto neni urcen vsem, je urcen predevsim komercnim mediim, tedy tem, kteri chteji svuj prostor nabidnout klientum. Nicmene je to jednoznacna a identifikovatelna jednotka, kterou berou vsichni ucastnici trhu (klient, agentura, medium, vyzkumne agentury) jako mernou jednotku. Navic v tomto mereni se objevuje 98% celeho online trhu, svedci to o tom, ze NM ma svuj nezpochybnitelny vyznam. Tezko by trh zadavatelum odduvodnoval, kdyby toto mereni zastupovalo jen nejakou pomernou a malou cast trhu. V tomto svetle je velice dobre, ze NM vypada tak jak vypada.
Skvělý nápad. Takže necháme provozovatele webů, ať jednou denně pošlou svoje logy a na jejich základě se bude počítat "skutečná a nezmanipulovaná" statistika jejich návštěvnosti?
Já sice vůbec žádný web neprovozuju, ale jestli chceš, tak vygeneruju log Apache třeba s 10 miliony pageviews denně :-) Jsem zvědavý, jestli bys u mě chtěl inzerovat, když jsem schopen doložit tak skvělou návštěvnost ;-)
To se mas ptat "Jirky" ne me (a lepe cist); ten pise o svych zkusenostech, ze medialky s daty nepracuji. Ja to hodil ad-absurdum a nemyslim si, ze se s temi daty nepracuje (nejen v medialkach).
a kteroupak medialku mas na mysli? plnou blondynek z callcenter? takovou neznam a to bych rekl, ze mam se vsema medialkama zkusenosti dost. asi vic nez ty, kdyz nemas tuseni, jak se s daty pracuje a ze k tomu zrovna ola neni nijak extra potreba
bud konkretni a rekni, ktera medialka s tim neumi pracovat. obecny nekonkretni kecy umi kazdej; i blondynka z callcentra. jsi lepsi? :)
Pokud je to vertikála, je cílovka dost jasná. Pak se můžeme bavit o tom, co se dá té cílovce nabídnout. Jinými slovy, jestli má cenu návštěvníkům stránky o kaktusech nabízet reklamu na plínky, protože možná existuje nějaká korelace mezi vlastnictvím kaktusu a mateřstvím.
Jenže tady NetMonitor nepomůže, protože taková typická vertikála má relativně malou návštěvnost. Sociodemografie bude statisticky nepřesná nebo spíš vůbec nezjistitelná a i kdyby, tak pro mediálky je to prostě malá ryba a nestojí jim za tu práci. Inzerent nějakého FMCG chce impact v řádu milionů, po nějakých 30k UIP za měsíc se to samozřejmě sbírá těžko...
Naštěstí právě proto, že to je vertikála s jasným segmentem (pěstitelé kaktusů), má takový web naopak velmi vysokou cenu pro drobné přímé inzerenty - třeba prodejce květináčů.
Já nad tím nepláču, pouze si myslím, že SPIR uměle vytváří cenovou bariéru a ohýbá trh, což je ale samozřejmě taky naprosto v zájmu jeho členů. Proto taky byla moje úplně první otázka na to, jak to funguje v zahraničí na západ od nás. Narozdíl od ČR jsem tam totiž existenci ničeho podobného nezaznamenal a stejně tak mediálky tam z mých zkušeností fungují na trochu jiném principu. Ale zase tolik o tom nevím, proto se ptám :)
Otazka je jak jasna je cilovka a podle ceho ta jasnost vyplyva. Kolikrat se takova cilovka pretoci treba vekem uplne jinam mimo odhad ani nevite jak. Treba skupina studentu je zvlastni - pro nektere veci zadana, pro nektere typy businessu uplne smrtici. Na zmenu cilovky staci u malych webu casto novy redaktor...
Nevim jestli neplacete na spatnym hrobe. Na trhu jedna strana penize a druha ma nejakou vec protihodnotou - v tomto pripade navstevniky resp. jejich konverzi na zakazniky. Mezi temi penezi a temi co maji ten reklamni prostor figuruji medialky. To je stejne u starych trhu jako TV, noviny, radia... Pres medialky tecou podstatne penize proste proto, ze ty vetsi inzerenti nemaji chut, cas a koneckoncu ani lidi aby se zalamovali nejakym zkoumanim, sledovanim a nakupem prostoru. Od medialek, ktere pobiraji rekl bych az moc velke provize (kdyz se to spoji s jejich nakupnimi bonusy a slevami od medii) chteji nejen aby to bylo efektivni (pohla se trzba nebo navstevnost treba) ale i poucne a rozumne cilene - T-mobile treba nevypusti miliony jednim bannerem ale chce mit banner pro mlade, stare, tluste, tenke a chce to mit nejak exaktne dolozene.
No a jsme u toho, bez dat merenych napric celym prostorem (tedy CZ subprostorem) se vsemi dotazniky a metodami na korekci udaju a projekci do navstevnosti a statistik kampane by takova medialka nemohla T-mobilu rict nic navic mimo trech sloupecku datasheetu imprese/klik/CTR nebo akce (a nejakych technickych snadno zjistitelnych udaju z prohlizece).
Me by take vadilo, ze mi moje svesticky ze zahradky nevezmou do konzervarny dokud jim nedolozim atesty o odrude, hnojeni, postricich a bezzavadnosti. Ale tak je to proste dany, ze to proste potrebuje exaktni mereni nad ramec toho, co zmeri osamoceny log webserveru. Busit muzete jit na ty velke zadavatele, ze to chteji proste takhle.
NM je užitečný, ale právě a jen kvůli sociodemografii a kvůli tomu, že data jsou ověřená a jednoduše porovnatelná. To GA nejsou a asi v dohledné době nebudou. Samozřejmě neplatí, že bez NM nelze prodávat reklamu. Lze. Otázka je ale komu a za kolik. V tomhle NM může otevřít nové možnosti.
Pokud máte vertikálu s kvalitní tržní pozicí, asi vám NM moc nepomůže. Reklamu pravděpodobně prodáváte přímo a do jasného segmentu. Zadavatelé o vašem webu obvykle vědí a sociodemografická data v podstatě nepotřebují, protože cílovka je jasná.
Schválně jsem uvedl příklady zemí - pod pojmem zahraničí chápu země západní Evropy, nikoliv podobné kocourkovy jako je ČR. Já osobně třeba celý SPIR vidím spíš jako organizaci typu lékařský odborový klub. Sice členem být nemusím, ale když nejsem - neškrtnu si. Když to přeženu, slouží SPIR jako účinná bariéra mezi malými a velkými weby.
Celé je to samozřejmě dáno neschopností CZ reklamních agentur a nekompetentností zadavatelů reklamy. Ty berou dost nepochopitelně NetMonitor jako jakýsi svatý grál, přestože peníze se podle mne dají v online reklamě investovat na základě zcela jiných kritérií řádově efektivněji.
GA není v žádném případě konkurence NetMonitoru. Zaprvé jsou výstupy soukromé, zadruhé neobsahuje sociodemografii. GA jsou určeny pro informaci majiteli webu, nikoliv jako podklad pro inzerenty.
Data z NetMonitoru nejsou zdarma! To, co je dostupné zdarma, je na úrovni výstupů z běžně dostupných "počítadel" typu Toplist nebo Navrcholu. Pokud jde o veřejné výstupy, o tom je tento článek - že poslední jsou z února. Ale o tom ta debata není - samozřejmě není důvod, aby výstupy zdarma byly...
V Evropě existují lokální měření v každé zemi, buď pod hlavičkou Gemia (partnera Mediaresearch, který podniká v Polsku, Maďarsku, JV Evropě apod.) nebo jiné firmy. Nová metodika NetMonitoru je zatím u nás nepropracovanější, protože kombinuje dotazování respondentů jak na webu (pop-up, SW panel) tak i mimo něj tzv. offline rekrutací. Mimo NetMonitor jede paralelně i další výzkumný projekt tzv. kontinuální výzkum, který koriguje velikost internetového universa. Samozřejmě v každé zemi je k dispozici GA. U nás, ve srovnání s ostatními zeměmi, kde provozuje měření Gemius, je nejvíc dat NM veřejných. Taková online aplikace nikde jinde neexistuje (pokud jsem dobře zaregistrovala), téměř všechna data se platí, v tom jsme výjimka a je to dané tím, že projekt platí SPIR. Takže bych nehovořila o skleníku ale o poměrně inovátorském trhu.
Mozna by stalo za to zmenit medialku, jestli neumi predat i nejake vyhodnoceni a pouceni. Kdyz neumi medialka pracovat s daty a bude vam tvrdit, ze jen klik/objednavka je to jedine, tak aby jste se nedivil okolobezici konkurence nabirajici naskok. Z tech dat treba vite, jake typy lidi vubec reklamu potkaji, jake typy na ni zareaguji a z post vyhodnoceni vite co pro priste stoji za to zlepsit a na co se zamerit. Na obycejne klikackove kampane nepotrebujete ani sluzby medialky, na to vam staci brigadnik, co rozhaze bannery/texty po vecerech do XY systemu.
No jsou zpusoby jak to overit minimalne tak, ze vadny formular je zahozen - v jednom formulari jsou otazky logicky se vylucujici (kdyz to tak udelate, cely formular je zahozen pri zpracovani), paralelne jsou jine formulare a mereni s kontrolnimi body..... Ve velkem poctu dotazniku je vysledek pravde podobny.
No muzete jim verit asi stejne jako jakymkoliv plosnym pruzkumum. Tenhle je navic nekolikanasobne jisteny ruznymi dotaznikovymi kanaly s kontinualni korekci a mesicnim merenym "mezicasem".
Nic presnejsiho, a nemyslim jen internetovy obsah, neexistuje a existovat asi nebude dokud nebudeme vsichni ochipovany jak psi.
Jsou to tak vysoka cisla a tolik subjektu a (casto protichudnych a konkurencnich)zajmu, ze to cucat z prstu moc nejde - kdyz tam ukrojite, tam to prebyva, neodpovida to trendu, poslednimu mesici atd atd.
Malý skript je malý skript pokud je jeden a ne 20 jak na většině stránek které měří svoji návštěvnost a nakonec zaberou více jak polovinu přenesených dat. A času kolikrát i více jak 80% protože takový gemius.pl s odezvou 3-5 sekund ve špičce je opravdu luxuxní.
V tom pripade si NM data predplaceji a odebiraji jakysi bily kone vydavajici se za medialky. Ola.netmonitor.cz ma nulovou navstevnost a je k nicemu a v medialkach jsou to samy nekolikaneuronovy blondyny s praxi na call centerech. To ze nejakej obchodak z medialky to takhle dela jeste neznamena, ze cely trh jede po telefonu. Data nejsou jen o hrube navstevnosti a pageview ale i o socdemo projekcich, profilech a trendech a to se hlasem po telefonu "prenasi" celkem slozite.
Lidem z mediálek se to líbit nebude, ale z pozice zadavatele musím říct, že NM vnímám spíše jako alibizmus pro Mediálku. Hlavně aby uměla dobře odůvodnit své náklady. Mě jako zadavatele ve výsledku vždycky zajímá výkon kampaně. Taky je krásně vidět, že nejvíce křičí ti, kteří si reklamu nekupují, ale prodávají :(
Když už se tu probírá GA, tak sice je "zdarma", ale nikoliv za všech okolností. Viz výňatek z TOS http://www.google.com/analytics/cs-CZ/tos.html
2. POPLATKY A SLUŽBY
2.1 Na základě odstavce 15 níže uvedeného je Služba poskytována: (a) zdarma do maximálního limitu počtu Page View, který činí nikoliv více než pět miliónů (5.000.000) jednotlivých shlédnutí stránek za měsíc na jeden Účet ; nebo (b) když budete provozovat nějakou propagační kampaň týkající se společnosti Google, která bude mít velice dobrou obchodní úroveň (dle výhradního a svrchovaného posouzení ze strany Google), zdarma se žádným omezením počtu Page View.
Je to rovná firma!
"Jakákoliv oznámení straně Google musí být zasílána prostřednictvím pošty první třídy, leteckou poštou nebo kurýrní službou právnímu oddělení v Google, Belgrave House, 76 Buckingham Palace Road, London SW1W 9TQ a tato budou jen tehdy považována za skutečně a řádně přijatá. *** Oznámení pro vás budou přijatelná, když budou zasílána prostřednictvím email komunikace na vámi uvedenou email adresu a tato budou považována za přijatá, když budou odeslána."
1. Když plánujete reklamní kampaně, kde jinde chcete sehnat všechna potřebná data najednou? Obesílat desítky webů a pak dávat dohromady data, která vám pošlou?
2. Žádné měření (ani ve fyzice!) není 100 %, dokonalé, přesné atd. Vždy budou chyby.
NetMonitor primárně slouží jako porovnávání. Chodí na web A více žen než na web B?
Není pravda, že data GA nejsou veřejná. Není problém je trasparantně sdílet. NM je pro mě jako provozovatele středně velkého serveru pouze předražená služba, která nic reálného za přemrštěný měsíční poplatek nenabízí. Stejně tak není pravda, že mediálky neakceptují GA. Je jich dost, které GA uspokojuje. Navíc se mi ještě nestalo, že bychom neměli šanci záskat reklamu jenom kvůli tomu, že nepoužíváme NM.
Protože GA nemají sociodemo data. Na druhou stranu o jejich kvalitě v současném NM si dělá iluze asi málo kdo. Ideální kombinace je GA na imprese a unikáty a NM (chápaný jako nadstavba nad GA) jen na sociodemo. Servery by tím podstatě ušetřily.
Myslím že to je odpověď i na to, co tu padlo někde dál, že by taková skupina mohla fungovat samoregulačně (a servery se špatně nasazenými kódy by vyloučila). To bývá druhý nejčastější důvod PRO placený (bohužel poměrně značně) NetMonitor.
Problem s Netmonitorem je prave v tom, ze velmi casto zdrzuje tak vehementne (pokud se primo nezasekne), ze se zadna stranka nakonec neukaze. Obvykle to vyresi klik na reload, ale vykladejte o tom beznym navstevnikum... Sam bych si ho na weby nedal, je to mensi zlo, nez mit od netmonitoru "orazitkovana" data navstevnosti. Tim nechci rict ze GA je na tom lip. To teda neni.
Patricku, pokud lidi co mají AdBlock, nejsou zachycení NetMonitorem, tak je to správně, protože NM slouží pro zadávání reklamy a ne měření návštěvnosti a tak je vlastně dobře, že tam nejsou, protože kvůli AdBlocku se jim reklama stejně nedá zobrazit, ne?
Nejhorší jsou ale ti, co blokují reklamy, ale už neblokují měřící kódy :-)
Koukám, že se tady vyrojilo zase dost spravedlivě rozhořčených, co chtějí dokonalý nástroj. Smiřte se s tím - nic není dokonalého a nic nebude nikdy na internetu dávat přesné výsledky, dokud se nebudeme přihlašovat přes čip implantovaný pod kůži (hm, to by tady byla hezká diskuse...).
GA je nástroj pro majitele webů - umožňuje jim je optimalizovat, vylepšovat, umožňuje jim analyzovat chování návštěvníků na webu. ALE JENOM JIM, TA DATA VEŘEJNÁ NEJSOU...
NM je nástroj pro zadavatele inzerce a mediální agentury. Umožňuje jim na základě sociodemografických dat vybrat vhodná média a garantuje jim, že ať už to jsou více nebo méně špatné výsledky, tak jsou pro všechny špatné stejně. Nepotřebují dokonalý nástroj, potřebují nástroj, který je pro všechny stejný.
Takže co je nepochopitelného na tom, že mediálky používají NM (a kdo chce jejich reklamu, tak potřebuje NM, protože výstupy z logu Apache a GA nikoho nezajímají), majitelé pro sebe používají GA a na webech je obojí???
Docela by mne zajímalo, jak tohle řeší v zahraničí (UK, DE, FR atp.) Podle mne jsme si tady NetMonitorem a vůbec celým SPIRem zase vytvořili malý český skleník.
No vidíte. Řekl bych, že jsem intenzivní uživatel internetu, nejdrsnější reklamy filtruju, aby mi nepřecházel zrak, ale že by mne otravovalo stahování malého scriptu či neviditelné tečky, to se říct nedá. Jistě, že pár exotů to nezachytí, ale o to tady nejde, nejde o ABSOLUTNĚ přesná čísla, ale o trend a porovnatelnost mezi servery. Takže pokud sto tisíc lidí v ČR nemění konfiguraci AdBlocku co tři dny, problém nevzniká.
jj, přesně tak
- v TV - se někdo prihlasi, nekdo ne, nekdo odejde o tv v dobe reklamy, době breaku si projede 10 dalsích programu apod .. navíc se jedná o vzorek domacnosti
- v printu - neni nad deklarovanou statistiku, že ... pak máte v datech jeste pul rok magazín, byť v tu dobu už dávno neexistoval :-) takže "co jste četl včera" .. že by MF Dnes a nebo Blesk nebo si pamatujete i Mladý svět ...
každý výzkum má svoje mouchy, plusy a mínusy ... NM umí srovnat návstěvnost mezi médii, kdo chce, tak s tím umí .. dokonce i mediálky a navíc poskytuje socio-demo profil uživatelů
... ale problém v současné době leží někde jinde ...
důvodů je několik. Protože GA, dávají z koncepce své obchodní politiky o 30% lepší výsledky než jiné systémy, protože GA nikdo z nás nemá pod přímým dohledem jak metodicky, tak obchodně narozdíl od SPIRu a především protože, je to nástroj, který není nestranný. Je to nástroj jednoho subjektu, který by evidentně profitoval. Existují další nástroje typu WebTrends, které poskytují stejný komfort, ale provozuje je jiný subjekt. Pokud má být Český internet "nadstranický" a objektivní a má co nejvěrohodněji odpovídat realitě, je nutné mít vlastní platformu.
Protože je to otravuje. Navíc ty čísla nejsou přesná ani z toho pohledu, kolik web navštívbí uživatelů. Z mého okolí (cca 15 počítačů) mají všichni Firefox a plugin BlockAd, ve kterém jsou zablokovány věci typu BBmedia, Toplist, Google Analytics, ad.seznam.cz apod.. Prostě potom je web svižnější a reakce rychlé.
To mi nedává moc smysl. Proč ten formulář NetMonitoru tedy vyplňovali? Tam stačí odkliknout, že se nechcete účastnit a je po otravování formulářem...
Ale jinak a obecně: průzkumy s tímhle počítají, proto se dělá přepočet na reálnou bázi, která vychází z dat ČSÚ. Při tom takové excesy vypadají a data jsou minimálně křížem porovnatelná s jinými.
Presne jak napsal navstevnik pode mnou. Ty data si lidi dost casto vymysleji, u pocitace se strida mnoho jinych lidi, proste ty data nemaji zadnou hodnotu a neexistuje ani zpusob jak je overovat... NetMonitoru se zastavate pekne, chapu, ze je blby priznat, ze to co nabizi je z vetsi ci mensi casti nesmysl, kdyz ta firma dela nekomu prima zisk.
NetMonitor jede ve třetí vlně už ca 7 let, do této doby nebyla publikace dat zpožděna (kromě posunutí termínu kvůli státním svátkům). Nezmanipulovaná jsou proto, že jsou nezávislá, platí je SPIR a ten nemá zájem na profitu jakéhokoliv média. My chceme jen kompletní data. Zároveň realizátor produkuje data podle výzkumných standardů výzkumu trhu - SIMAR (pokud vás to zajímá, můžete prostudovat www.simar.c) a ESOMAR. NA vaše nekonkretní hodnocení nelze konkrétně reagovat, prosím, specifikujte, v čem jsou zmanipulovaná. Velmi mě to zajímá. Faktem je, že nová metodika, kombinující technickou a výzkumnou část, je docela složitá. Pokud nejste "úplně doma" v marketingovém výzkumu, můžete nabýt takový dojem.
Ale ty data o pohlaví, vzdělání apod. jsou neauditovaná, tzn. nikdo neověřil, jestli je uživatel vyplnil správně. Sám jsem viděl pár lidí, jak do formulářů psali úplnné blbosti. A to jsem je nenaváděl, ale sami od sebe to psali, protože je to obtěžovalo.
Ano, lze jim věřit podstatně více, než datům z GA nebo z logu na serveru, kde nemáte roota. Stoprocentní to samozřejmě nebude. Ale jsou tu jak kontrolní mechanismy, tak vůle to kontrolovat.
Třeba proto, že NetMonitor poskytuje profil návštěvníků - kolik procent z nich jsou muži a ženy, věk návštěvníků, jejich vzdělání, socioekonomickou kategorii, zaměstnání a spoutu dalších věcí. Pro kvalitní plánování kampaní se bez něčeho takového neobejdete. A GA nic takového nemají.
Podle mých zkušeností vím, že stejně mediálky s Netmonitorem neumějí pracovat. Pro ně je jednodužší napsat mail provozovateli serveru a zeptat se, jakou mají návštěvnost, než aby si analýzu udělali samy.
A to je prave na tom to smutny. Ze nekdo veri tak neprofesionalnimu nastroji jaky evidentne netmonitor je. Google mel se svym nastrojem problemy ze zacatku, ale rok jede bez vypadku a k me spokojenosti. A porovnavat navstevnost serveru ? A verit tomu ze ty data jsou "korektni" a "nezmanipulovana" ? Tak tomu muze verit opravdu jen amater. Jedina skutecna statistika je z logu Apache, jinak to jsou vsechno jenom nastroje pro legraci. Google Analytics je aspon zdarma... Kdyz potrebuju presna cisla, podivam se do logu.
Ten hlavní důvod je, že data z NetMonitoru akceptuje trh, tedy reklamky, mediálky, zákazníci, jako oficiální a nezmanipulovaná data návštěvnosti. Smyslem NetMonitoru není dělat analýzu návštěvnosti, ale vcelku přesně ji porovnávat napříč servery.
Muzete mi sdelit alespon jeden rozumny duvod proc pouzivat tuhle neflexibilni a zastaralou sluzbu, kdyz uz davno existuje pomerne vyladeny a obsahly Google Analytics ?
Jen poznamka k tomu vyberovemu rizeni - ono totiz zadne nebylo. Pote, co vyprsela prvni smlouva, rozhodl se SPIR ji prodlouzit BEZ vyberoveho rizeni, byt zde potencialni zajemce byl. Takze, ony se ty dvere ani "trhnout" nemohly...