Hlavní navigace

Britové začali propagovat online reklamu v tisku

16. 7. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Britská odnož Internet Advertising Bureau (IAB) hodlá ve spolupráci s respektovaným deníkem The Guardian zvýšit renomé online reklamy. Britský komentátor Bill Thompson se pozastavuje nad příčinami toho, že internetová reklama nefunguje. A konečně: česk(oněmeck)á Škoda představuje na internetových stránkách model Fabia RS.

Fakt, že si internetová reklama za celou dobu své dosavadní existence ještě nevydobyla respekt a uznání u konzumentů, přičítá komentátor pořadu Go Digital Bill Thompson přetrvávajícím problémům se samotnou prezentací kampaní na webových stránkách.

„Jsem-li připojen a hledám informace, reklamy mi překážejí a snažím se jim vyhnout,“ píše Bill Thomspon a dodává, že ve srovnání s televizí či kinem se reklama na webu objevuje v daleko nepříznivějším poměru, uvážíme-li, jak velkou část obrazovky zabírá.

Důvod toho, že jsou některé reklamy, které si lidé oblíbili a milují je, buď televizní, nebo outdoorové, zatím však nikoli internetové, vidí Bill Thompson také v tom , že na Internetu je na rozdíl od jiných médií daleko těžší se reklamě vyhnout.

Člověk musí mezi reklamními pozicemi kličkovat, a to vede podle britského komentátora k tomu, že lidem se reklama líbí např. prezentovaná sama o sobě prostřednictvím internetových stránek. V článku dokládá tento názor sám na sobě.

I když je text kolegy Thompsona hodný pozorného přečtení, nekažme si jeho skeptickými závěry konzumaci dnešní porce zaznamenáníhodných kampaní a pojďme se jimi probrat.

ŠkodaFabia RS

887

Produkt ŠkodaFabia RS
Zadavatel Škoda Auto
Trvání kampaně 30. června – 27. července 2003
Kreativní agentura Cayenne Ledoborec (Kryštof Doležal, Jan Mička)
Produkční agentura První multimediální (Petr Soška)
Mediální agentura MEDIA.COM interactive (Milan Beneda)
Použitá média tisk, outdoor, Internet (direct mail, bannery, patičky v emailech)
Servery Seznam.cz, Atlas.cz. Centrum.cz, Idnes.cz, Auto.cz, Auto Seznam, Auto Centrum, Auto Idnes, Auto Impuls, Tuning.cz, Novinky.cz, Autorevue.cz, Mail Centrum, Sport Idnes, Zprávy Idnes, Mobil Idnes
Ukázky Výbuch na Seznamu, Výbuch na Atlasu, rozbalovací banner, ostatní bannery

Nabídku prázdninových slev cen reklamních pozic na předních českých portálech využila tuzemská automobilka Škoda k propagaci svého modelu Fabia RS. Návštěvníci těchto webů i ti, kteří zavítali na nejnavštěvovanější stránky věnované automobilismu, tak mohou být v průběhu července svědky průjezdu nové Fabie svým monitorem.

V konferenci reklama.nawebu.cz upozornili někteří diskutující na to, že zvuk přijíždějícího auta, jenž je součástí reklamy, a motiv tříštící se homepage může v uživatelích vzbudit negativní pocit. „Rozbíjení – toho se každý majitel auta bojí,“ podotkl například Martin Kalda.

Dlužno poznamenat, že vizuální ani akustické provedení není příliš originální; ostří diskutéři, kteří si neberou servítky ani jiný textil, by dost možná použili i výraz „amatérské“ – vrčení motoru je prvním zvukovým efektem, který v souvislosti s automobilem většinu lidí napadne. Navíc má-li být iluze přijíždějícího vozu alespoň zdánlivě věrohodná, měla by animace připomínat cokoli jiného než jen statickou fotografii.

Kampaň byla v konferenci počastována i klasickou, opakující se stížností na nadměrné obtěžování uživatelů. Že jde o agresivnější formu reklamy, toho si byli vědomi i tvůrci, proto pomocí cookies nastavili každému uživateli pouze jediné zobrazení „výbuchu“ – při opětovném přístupu na stránku vidí návštěvníci pouze rozbalovací či obyčejný banner.

I přes tradiční pokles návštěvnosti v letních měsících, s kterým se však počítalo již při sestavování internetového mediaplánu, hodnotí zástupci agentury dosavadní průběh kampaně pozitivně. Podle Milana Benedy z MEDIA.COM interactive dosahuje clickrate na hlavních stránkách Atlasu i Seznamu několikanásobku průměrných hodnot na těchto pozicích.

Benedova slova o vysokém clickrate potvrdil ve zmíněné konferenci Jiří Lahvička, který v souvislosti s umístěním banneru na homepage Atlasu hovoří pouze o jediné záporné reakci popuzeného návštěvníka.

Na agresivitu kampaně propagující nový mladoboleslavský vůz lze však směle poukázat v souvislosti s jejím nasazením na hlavní stránce Centra. Tam dochází při rozbalení banneru ke kuriózní situaci: vizuál nasvíceného vozu překryje na několik vteřin fotografii Lukáše Pollerta, jehož Centrum používá ke své propagaci.

888

889

Rokenrol na Tahiti, nebo Tahiti na rokenrolu?


Svou nenasytnost reklamou předvedl svým čtenářům také internetový magazín iDnes. Na stránkách v sekci Zprávy soutěžili v minulém týdnu o pozornost uživatelů dva mobilní operátoři.

Těžko říci, kdo souboj odvěkých rivalů vedený zbraněmi těžkého kalibru (oba soupeři si vybrali technologii Flash, která sice pobaví, ale dokáže i pozlobit) vyhrál, s jistotou lze tvrdit, že i když se v tomto případě dva, tedy Eurotel a T-Mobile, prali, třetí (tedy uživatel připojený modemem) se rozhodně nesmál.

Snahu tvůrců obrovitého rámu, který za účelem propagace letní hry Eurotel zakrýval třetinu obsahu stránky, zpražil již citovaný Lahvička Jiří zmínkou o tom, že „alternativní technické řešení (.) se dá napsat na cca patnáct řádek javascriptu“.

890

891

T-Mobile: Let Your Rock'n'Roll Out

892

Produkt sponzorství T-Mobile evropského turné Rolling Stones
Zadavatel T-Mobile
Trvání kampaně květen – červenec 2003
Kreativní agentura Glue London
Použitá média Internet (microsite, rich media)
Ukázky zde

Nesrovnatelně originálněji a pro konzumenta rozhodně přitažlivěji se s propagací evropské tour Rolling Stones, kterou sponzoruje T-Mobile, vypořádali Britové. Zatímco Češi zvolili klasický banner, byť v graficky čistém provedení, tvůrci z druhé strany průlivu popustili uzdu své fantazie daleko více a pro potenciální zákazníky připravili skutečnou show.

Jedním ze tří prvků byla microsite nabízející mimo jiné ke stažení zvukové klipy a vyzváněcí tóny. Druhý tvořila jednoduchá hříčka s vtipným zadáním: v roli frontmana rockové skupiny měl hráč za úkol odrážet kusy spodního prádla, házeného fanoušky na pódium.

Třetí, vskutku lahůdková součást kampaně vtáhla obyčejného smrtelníka do víru skutečného showbyznysu, a to v reálném čase: těm návštěvníkům koncertu Rolling Stones, kteří měli k dispozici telefon podporující technologii MMS, nabídl T-Mobile možnost zaslat na určené číslo svou fotografii. Ta byla vzápětí, přímo v průběhu hudební akce, promítnuta na jedno ze dvou jednadvacet stop vysokých pláten po stranách pódia.

Autor tohoto článku považuje tento nápad za ojedinělý a pozoruhodný. Také proto nedokáže pochopit, proč v červnovém kole nově vzniknuvší britské soutěže Creative Showcase, pořádané tamější odnoží Internet Advertising Bureau, se popisovaná kampaň pro T-Mobile umístila až na druhém místě, byť první obsadila rovněž celkem zdařilá, vcelku však obyčejná série bannerů pro house.co.uk.

BRAND24

Ovšem obecně vzato, již samotná existence Creative Showcase stojí za to. Jejím cílem je podle jejích organizátorů pozvednout renomé internetové reklamy a zvýšit povědomí o ní. Dosáhnout toho chtějí pravidelným měsíčním hodnocením online kampaní předními odborníky z branže a následným zveřejněním vítězných prací v pravidelné příloze deníku Guardian věnované médiím.

A kam my s tím? Do Práva, Blesku, nebo Lidovek?

Co nejvíce znevažuje českou online reklamu v očích uživatelů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je od prosince 2004 redaktorem Lidových novin, od dubna 2005 v nich píše pravidelnou páteční stránku o médiích.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).