Muzete mi, prosim uvest alespon jednu vyhodu eSIPA oproti placeni veskerych plateb a inkas pres ucet spravovany pomoci Internetu. Mozna jsem to nepochopil, ale vazne nevidim jediny duvod. Maximalne bych usetril par korun, ale zase bych nemel takovy prehled.
Hoci nepatrím k autorom projektu, myslím si, že neostane len u jednoduchého billingového centra - to by skutočne nemalo veľký zmysel oproti súčasnému stavu. eSIPO by podľa mňa malo priniesť naviac služby pre klienta (platcu účtov), ktoré by mu umožnili "spravovanie svojich financií". To síce môžete robiť aj dnes, ale musíte na to používať nejaký iný program, do ktorého si prenesiete dáta zo svojho internet bankového systému - v eSIPO by to mohlo byť všetko na jednom mieste.
A samozrejme nutné budú aj služby pre "inkasantov", ale to je iná téma.
Samozrejme mate pravdu. Ale pokud si nyni spravuji ucet pres Internet, mam dokonaly prehled o pohybech mych financi na jednom miste. To bych timto ztratil a mel bych ty same informace na 2 mistech. Osobne si myslim, ze banky nebudou moc ochtne na tomto stavu nic menit, protoze maji z prevodu spoustu penez. Spise bych uvital moznost elektronicke komunikace s energetikou a dalsimi, aby se zbytecne nespotrebovaval papir a neplatilo se Ceske poste za doruceni nepotrebnych papiru. Nevidim duvod, proc by mi nemohla domu dorzit elektronicky podepsana faktura za elektrinu a ja ji bud prikazem nebo inkasem zaplatil. Spis to vypada, ze nejaky dalsi prostrednik bude mit k dispozici na nejaky cas pomerne velke mnozstvi penez.
jako vyhodu vidim, ze narozdil od automatickeho inkasa kontroluji sve cash flow jako pri manualnim prikazu k prevodu, ale pritom nemusim zadavat a vyplnovat variabilni symboly a jine udaje pro prevod, proste jen jednduse potvrdim(autorizuji) platbu dosle elektronicke slozenky, a navic predpokladam, ze budu mit na jednom miste vsechny dosle faktury a slozenky pro pripadnou kontrolu v budoucnu . (papirove vetsinou nemuzu najit)
eBilling není o placení, ten je především o distribuci a zpracování účtů. Pokud by to fungovalo stejně jako např. u CheckFree, na současných platebních metodách by se nic nezměnilo!
eBilling je navíc backendové řešení, které uživatelé nevidí; naopak si m;6ou myslet, že jim je nabízí nap5. banka. Zmiňovaný CheckFree jak Billové centrum nabízí aplikaci bankám či portálům, takže pro uživatele to znamená, že v jeho internet bankingu mu přibude 1 položka "Bills", pod kterou má přehled o všech účtech a jejich platbách.
eBilling je stejně více pro billery (vydavatele) než koncové klienty. Ale na otázku, co to přinese mně jako uživateli:
Budu mít přehled o všech účtech přes Internet spojené s automatickým placením - nebude mít narvanou schránku 10 různými účty za telefony, elektřinu měsíčně - které se mi navíc pravidelně ztrácí a pak se divím, že mi odpojí elektriku.
Mate pravdu. Bohuzel, jak pisi nize, nase banky o necem jako IFX nebo OFX (protokoly pouzivane pro billing) neslysely. Zajimavost eSIPA by mohla vzrust jeste v tomto roce - az bude volna volba operatora, tak bude kazdy z nich uctovat sve hovory zvlast. A pokud mesicne prijde telefoni ucet od 5ti provideru...
Ano, ale ne podle normy. IPB je u OFX pouze inspirovala a pouziva jej jako format predavane zpravy. Nad tim resi otazky digitalniho podpisu a fyzickeho prenosu zpravy. Kdyby se jednalo o spravnou implementaci OFX, tak s IPB muzete komunikovat treba z MS Money.
Souhlasim, to mate pravdu. IPB implementovala OFX verze 1.x a ta predepisuje jako transportni protokol HTTP. Bohuzel, OFX je pomerne spatne navrzena co se tyce bezpecnostniho hlediska - podivate-li se na kapitolu 4.1.5 specifikace (verze 1.6) pak zjistite, ze predstava o bezpecnosti spociva v channel-level zabezpeceni (ktere je zajisteno PKCS klici), nicmene samotna transakce je autorizovana pouze heslem. To neni vubec dost dobry model. OFX v teto podobe nesplnuje moc dobre bezpecnostni potreby - a tak chapu, ze IPB pouzila modifikaci. To samozrejme nic nemeni na tom, ze mate pravdu a IPB OFX v normove podobe nepouziva.
Mám dojem, že do všech bank mohu poslat platební příkaz telefounem nebo I-netem. Dokonce i tak kdysi zaostalá bamka jako je Spořitelna to zatím umožňuje (než to za měsíc zruší). Tak leda že bych vyúčtování SIPO dostával mailem a ne do snail-schránky. Jiný smysl mi prozatím uniká.
Nevim, ale asi jsem clanek nepochopil, vubec nevim k cemu mi by bylo placeni pres nejake eSIPO. Pokud potrebuji neco zaplatit pouzivam trvale prikazy a na jednorazove veci GSM Banking. Pokud by se mi castka menila tak si zridim inkaso.
Na postu musim jit jenom v tom pripade, pokud si neco objednam na Vltave. Jinak pochybuji, ze lide, kteri stale plati slozenky na poste budou pouzivat nejake eSIPO.
Predstavte si platby Telecomu - u nej se jedna o periodicke platby v nestejne vysi. Stejne tak kreditni karty. V obou pripadech se jedna o platby, ktere bych nechtel provadet pres inkaso. U kreditek chci ridit rezim splaceni podle sebe a Telecom mi muze nauctovat uplne blbosti (me to udelal a uz mu neverim).
V USA instituce jako CheckFree agreguji Vase ucty a pak je mohou predat Vasi bance, aby Vam je prezentovala k uhrazeni. Vypada to tak, ze CheckFree dostane faktury pro Vas a na jejich zaklade rekne Vasi bance aby predvyplnila prikazy k uhrade. Clovek se pak pripoji do sve banky a zaplati to, co chce a jak chce.
Bohuzel CZ banky jsou v oblasti pokrocileho elektronickeho bankovnictvi jeste porad 100 let za opicema. Neco jako zakladni agregace uctu nema ani eBanka. Natoz aby podporovali standardni protokoly jako IFX neho OFX, ktere se prave k "SIPu" pouzivaji.
Chápu-li to dobře, eSIPO je služba, která je výhodná pouze pro ty, kteří platby inkasují. Pro zákazníky žádnou výhodu nevidím, ti, kteří používají svůj bankovní účet, žádné eSIPO nepotřebují, zůstává, podobně, jako u klasického SIPO, nepřehlednost plateb (musím koukat do dvou výpisů, abych věděl co a jak platím). Navíc by eSIPO bylo zcela jistě dražší než individuální platby/inkasa z bankovního účtu.
Pokud autor článku stále platí SIPO a další platby složenkou na poště, je mi ho líto... všechno lze přece obsluhovat bankovním účtem.... a není potřeba žádné eSIPO.
Ano používat bankovní převod je dobré, ale SIPO mi připadne vhodnější pokud mám více bytů a chci mít přehled kolik peněz jde na jednotlivé byty. Také bych přivítal možnost založit a měnit SIPO přes internet a nemuset stát i desítky minut na ve frontě na vyřízení.
eSIPO mi přijde jako plácnutí do vody - pokud si zřídím obyčejné sipo a povolím inkaso, tak se mi pravidelně strhávají platby a nemusím vůbec nic řešit, natož pak chodit na poštu. Pokud nechci povolit inkaso, tak mi přijde předvyplněný příkaz k úhradě nebo složenka, kterou již dnes mohu zaplatit mobilem, nebo přes internet. Mimochodem, pokud někdo neumí vyplnit poštovní složenku, jejíž formulář se po několika desetiletích změnil loni v létě, pochybuji, že bude schopen nastavit si jakoukoliv e-službu - koneckonců, vyplňuji-li elektronický příkaz k úhradě, musím zadat ty samé údaje, jako na složenku, akorát místo propisky použiji klávesnici.
Myslim, ze to, ze veskera data jdou uchovavana na serveru a ke komunikaci staci prohlizec je znakem TENKEHO, nikoliv tlusteho klienta. Aspon v terminologii sitovych pocitacu. Doufam ze se nemylim. :)
Martin