Hlavní navigace

Budeme sponzorovat Google?

29. 2. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V posledních týdnech nezažívá Google na burze zrovna růžové časy. Poslední špatnou zprávou, která ho stáhla ke dnu, byla informace, že jeho uživatelé méně klikají na odkazy. Tento problém může být pro celou koncepci webových služeb velice důležitý.
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Reklama a Internet, zdá se, patří k sobě. Zvykli jsme si, že každá služba něco stojí a žádný web nemůže fungovat zadarmo, neboť jeho provoz je spojen s nějakými výdaji (elektřinou počínaje a například autorskými honoráři konče). Způsob, kterým za tyto služby platíme, však nejsou peníze, ale reklama. Necháváme si zobrazovat reklamu, aby ten, kdo nám daný obsah nabízí, mohl v oblasti svého podnikání pokračovat.

Dnes existují velice populární doplňky do prohlížečů, například Adblock Plus pro Firefox. Jeho uživatelé argumentují tím, že mají omezený datový tok, Internet je bez reklam rychlejší, stránky hezčí a pohodlnější. Tito lidé si ale neuvědomují, že pokud takový produkt používají, jejich chování není o moc jiné, než například krádež rohlíku v supermarketu – také konzumují obsah, za který nezaplatili.

Internet navzdory všem proklamacím není místem bezplatného, ale pouze jinak placeného, obsahu. Užívat aplikace vedoucí k přerušení platby, aniž bychom přestali konzumovat obsah je eticky nepřijatelná. Časté jsou diskuse na iDnes, které říkají, že sice chápou, že je reklama nudná, ale tahle konkrétní mě irituje natolik, že začnu používat Adblock. Pokud je reklama obtěžuje natolik, že je to nepřijatelné, pak mohou chodit na stránky jiné.

Také Google je z reklamy živ. Financování jeho vyhledávání je založeno na tom, že návštěvník vidí reklamu a má možnost na ni kliknout. To, co srazilo akcie Google prudce dolů, byla informace (i když víte, jak jsou takovéto informace ošemetné), že lidé neklikají na jeho reklamu dostatečně často. Akcie spadly až k 460 USD za akcii (z asi 490 USD). Situace se ale vlivem spekulantů zase zlepšuje.

BRAND24

Myslím si, že v kontextu těchto událostí bychom se měli naučit sponzorovat své oblíbené servery – pokud se nám nějaká stránka či web líbí, kliknout místo na „palec nahoru“ na reklamní banner. Naše náklady jsou téměř nulové a oblíbený server si finančně polepší (i když je potřeba rozlišovat – současný směr bannerové reklamy se ubírá od plateb za kliknutí k platbám za nákup či užití služeb příchozích uživatelů, takže pouhé klikání by mohlo v některých případech server dokonce finančně poškodit). Jistě nelze tvrdit, že se jedná o povinný prvek užívání webu, ale pokud budeme požadovat stále vyšší kvalitu (mimo jiné za stále vyšší zázemí a platy pro autory), měli bychom asi zvážit, co jsme pro to ochotni udělat.

Současně je potřeba tedy začít znovu definovat svůj vztah k reklamě – tedy vnímám ji jako zlo a jsou pro mne tedy přijatelnější přímo placené služby, nebo ji vnímám jako způsob platby? Právě na tom, jak bude tato otázka zodpovězena, dost možná záleží budoucí podoba Internetu. Možná se tak setkáme běžněji s tím, co již známe s programového vybavení počítače – buď si program či službu koupím, nebo bude zobrazována reklama. To, co postihlo Google, se může velice rychle dotknout i dalších webů a otázky spojené s aktuálností a akutností řešení financování služeb tak možná uslyšíme mnohem častěji.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).