Hlavní navigace

Budování zpětných odkazů - Letní škola SEO

24. 8. 2004
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Naoptimalizovali jste své stránky podle návodu v naší Letní škole SEO? A přesto je váš konkurent před vámi? Pokud to není SEO profesionál, pak musíte udělat poslední krok k tomu, abyste jej předběhli: pustit se do budování zpětných odkazů. Možností je více - požádat webmastery jiných serverů o výměnu odkazů, registrovat se v katalozích a další.

Zpětné odkazy jsou odkazy, které odkazují na vaši stránku. V SEO se získávají většinou výměnou. V případě, že máte vysoce kvalitní obsah, budou lidé na váš web odkazovat sami. Ale je opravdu nutné mít velmi kvalitní obsah. Pokud nepatříte mezi špičku v daném oboru nebo nejste marketingový génius, pravděpodobně na vás nikdo jen tak neodkáže. Obzvláště to platí pro firemní stránky.

Ze začátku tak musíte s velkou pravděpodobností získat nějaké odkazy výměnou. Jak to funguje? Vy odkážete na stránku, ze které byste rádi získali zpětný odkaz. Pokud dotyčného (dotyčnou) zaujmete (nebo přesvědčíte), odkáže zpět na vás.

Co tím získáte? Tzv. rank, hodnocení, které používá většina vyhledávačů (Google má PageRank, Yahoo WebRank, Jyxo JyxoRank atd.). Rank je založen z velké míry na tom, kolik stránek na tu vaši odkazuje. V dalším textu se budeme věnovat převážně PageRanku (PR nebo GPR), případně přesněji Google Toolbar PageRanku.

Google přitom nerozlišuje (i když se již objevují opačné názory) mezi interními odkazy (v rámci vašeho webu) a externími odkazy (z jiných domén). Z toho vyplývá, že velké weby mají výhodu, a pokud mají vhodně vyřešenou strukturu stránek, budou mít vyšší PageRank než vaše stránky.

Mám pro vás ale dobrou zprávu: na českém a ještě více slovenském trhu zatím není velký problém dostat se na přední místa na většinu klíčových slov. Výjimky jsou uvedeny v článku kolegy Roberta Němce Úvod do SEO – Letní škola SEO.

Má smysl vysoký PageRank?

Ano, do jisté míry ano. PageRank nikdy nebyl nejdůležitější při řazení výsledků. Má ale svoji podstatnou váhu. Zkuste si vyhledat celkem libovolné slovo a zjistíte, že např. stránka na čtvrtém místě má PageRank 5/10 a na sedmém 3/10. Vynikající a navíc aktualizovaný přehled toho, proč je daná stránka zařazena zrovna tam, kde je, najdete na stránce Google Ranking Factors – Summary List.

Kolik musím mít odkazů z PR4, abych měl PR5?

Slíbili jsme, že budeme odpovídat na otázky z diskusních fór. Bohužel na tuto otázku neexistuje správná odpověď. Původní definice PR je všeobecně známa:

PR(A) = (1-d) + d (PR(P1)/N(P1) + … + PR(Pi)/N(Pi) … + PR(Pn)/N(Pn)),

kde PR(A) je PR nějaké stránky,
d – utlumující faktor 0–1, obvykle nastavený na 0,85,
PR(Pi) – PR stránky odkazující na A,
N(Pi) – počet odkazů na stránce.
Pozor, v tomto vzorci se nerozlišují interní a externí odkazy (tedy mimo vaši doménu)!

PageRank kalkulátor podle tohoto vzorce najdete zde

Avšak tato rovnice se již dlouho nepoužívá. S vysokou pravděpodobností se ale používá rovnice této rovnici podobná. Proč však nemůžeme uvést, kolik zpětných odkazů by bylo potřeba na zvýšení PR ze 4/10 na 5/10? Odpověď je jednoduchá: nikdo, kromě inženýrů Googlu, to netuší.

Jeden z problémů je ten, že to, co vidíte na svém Google Toolbaru, není skutečný PageRank. Je to jenom tzv. Google Toolbar PageRank – jenom grafické, velice nepřesné ohodnocení stránky – a možná jenom odhadované. Skutečný PageRank to není.

Přepokládá se, že GPR je zřejmě logaritmický. Přesné hodnoty však nikdo s jistotou neví. Odhady naleznete zde nebo zde. Které jsou ale ty správné, nikdo neví.

Problém je v tom, že Google Toolbar PageRank je velice nepřesný (pokud vůbec udává správné hodnoty) a široký. Mezi GTPR 4/10 a 5/10 může být velice nepatrný (pokud mají stránky např. hodnotu 4948 a 5033), ale také propastný rozdíl (při hodnotách 915 a 27.213) hodnot skutečného PageRanku, který Google používá při svých výpočtech.

Platí ale, že čím méně je odkazů na stránce, tím vyšší hodnota se bude předávat v rámci jednoho odkazu. Jediný odkaz ze stránky 4/10 tak může mít vyšší hodnotu než odkaz ze stránky 5/10, kde je ale sto odkazů.

Čím začít?

Začněte výběrem vhodného titulku a popisku, pokračujte určitě registrací do většiny katalogů. Ještě stále jsou lidé, kteří je používají (v ČR je to podle Toplistu okolo 45 procent uživatelů Internetu). Navíc získáte zpětný odkaz zdarma (většinou). Převážná většina katalogů sice nemá nějakou extrémní hodnotu PR (na stránce se vyskytuje velké množství odkazů, mezi které se PR dělí), ale určitě to vaší stránce neuškodí.

Už jste se zaregistrovali v minulosti? Pak určitě změňte svůj původní titulek na SEO-friendly verzi. Pozor ale na administrátory: nejsou vašim SEO snahám povětšinou příliš nakloněni. Titulek odkazu, tedy text, který na vás odkazuje (přesněji anchor) se totiž počítá a je velmi důležitý.

Perfektní příkladem z mé rodné země je výraz populista zadaný do Googlu. Google sice údajně upravil svůj algoritmus tak, aby nebylo možno takto „bombardovat Googlem“ (hledaný text se musí objevovat i na dané stránce), ale výsledky stále zůstávají.

Všimněte si ale také, že Google nezobrazí žádný zpětný odkaz na tuto stránku. Google totiž zobrazuje jenom zpětné odkazy ze stránek s PR 4/10 a vyšším. Pro zkoumání všech zpětných odkazů je lepší využít Jyxo nebo Yahoo!

Již jsem zmínil, že velkou váhu má text, který na vás odkazuje. Pokud použijete text ve tvaru Přijďte k nám nakoupit, dostane vaše stránka sice zpětný odkaz, ale zároveň se přiřadí jistá váha při vyhledávání na dotaz Přijďte k nám nakoupit. Což je z hlediska optimalizace pro vyhledávače na nic. Protože výraz Přijďte k nám nakoupit nikdo nehledá.

Proto použijte raději titulek své stránky (např. Kladiva a šroubováky ze všech koutů světa), který obsahuje klíčová slova kladiva a šroubováky. Tím přidáte na váze slovům kladiva a šroubováky.

(Vsuvka Roberta Němce: když žena vstupuje do kamenného obchodu, prožívá prý něco jako orgasmus. Zajímalo by mne, co prožívá, když vstupuje do eshopu. Neví někdo o nějaké studii?)

Dalším krokem je:

  1. nákup specializovaného softwaru (Arelius, Zeus…),
  2. pracné ruční hledání,
  3. přidat se do „zaručených seznamů“ ochotných vyměnit odkazy.

Ten, kdo se SEO trošku věnuje, ví, že možnosti 1 a 3 jsou úplně špatně. Proč? Specializovaný software se zaobírá kvantitou a ne kvalitou odkazů. Bere stránky na předních pozicích, ale nevšímá si ochoty vyměňovat odkazy, poslední aktualizace, případně PR stránky, na které bude uveřejněn váš odkaz. „Zaručené odkazy“ jsou zase často linkové farmy, které jsou Googlem penalizované.

Zůstalo nám tedy ruční hledání. Je sice nejpracnější, ale také nejvhodnější. Pokud uvažujete, že byste si s nějakým webem vyměnili odkazy, pak si na stránce, kde se objeví váš odkaz, zkontrolujte:

  • zda jsou stránky vhodně řešené (např. nemají parametry, které většina vyhledávačů nemá ráda; nezapomeňte, že není pouze Google),
  • meta tagy,
  • soubor robots.txt na daném serveru (např. www.example.com/ro­bots.txt).

Stává se to sice málokdy, ale občas mají stránky s odkazy zakázané sledovat odkazy (<meta name=„robots“ content=„nofo­llow“>), případně indexaci celé stránky (<meta name=„robots“ content=„noindex“> v meta tagu a/nebo Dissallow: meno-stranky-s-odkazmi.htm v robots.txt).

Takovýto odkaz nemá cenu, i když ne všechny vyhledávače dodržují standardy (ale ty největší ano).

Doporučuji vám vést si seznam, s kým máte vyměněny odkazy. Jednak budete mít seznam do budoucna (některé odkazy budete moci použít na dalších webech v budoucnu; určitě ale ne všechny! Vyhledávač by vás mohl považovat za linkovou firmu a penalizovat). Jednak jsou obvyklé i výměny typu: vy odkazujete na www.priklad1.cz a oni na vás odkáží z www.jejich-druha-stranka.com.

Jak napsat email žádající o výměnu odkazů?

Doporučujeme dodržovat tyto zásady:

  1. Výstižný předmět (Subject). Např.: www.vasedoma.cz chce s Vámi vyměnit odkazy, www.vasedomena.cz na Vás odkazuje, Výměna odkazů s www.vasedomena.cz atd. Pokud se budete pohybovat na světovém Internetu, budete mít výhodu. Tam totiž ví, o co se jedná, a mnoho webů má svoji stránku Links, Partners nebo Resources, kde probíhá výměna odkazů. V Česku a na Slovensku na vás budou nechápavě zírat a nebudou vědět, co po nich chcete a proč by to měli dělat.
  2. Snažte se o osobní přístup. Pokud použijete šablonu, měla by vypadat osobně.
  3. Buďte struční. Máte rádi, pokud někdo mrhá vaším časem? Já ne a věřím, že ostatní webmasteři jsou na tom podobně.
  4. Buďte konkrétní. Napište webmasterovi, jak vypadá jeho odkaz (alespoň jej zkopírujete z HTML), kde je umístěn (URL), a pokud je těžké najít tuto stránku z vaší hlavní stránky, popište mu cestu.
  5. Hlavně ale nezapomeňte napsat, z jaké stránky kterého webu byste rádi dostali zpětný odkaz. Pokud někdo spravuje deset webů, žádost o odkaz z „jeho“ webu mu moc nepomůže.
  6. Buďte zdvořilí. Vy žádáte někoho o laskavost. Nikdo není povinný vám vyhovět.

Zásady pro výměnu zpětných odkazů

  1. Odkazujte jako první. Pokud se někomu ozvete, je pravděpodobné, že vy potřebujete odkaz, ne dotyčný. Proto odkazujte jako první.
  2. Nezakazujte indexaci stránek, ze kterých odkazujete.
  3. Neskrývejte odkazy pomocí CSS, nedávejte jim barvu stejnou nebo podobnou jako pozadí atd.
  4. Pokud máte speciální stránku pro odkazy, snažte se, aby odkaz na ni byl dobře viditelný z hlavní stránky.

A na co si dát pozor?

V drtivé hodnotě se nevyplatí vyměňovat odkazy s někým, kdo má PR dané stránky 4/10. V nouzi nejvyšší stačí 3/10, ale méně rozhodně ne. Proto i platí: pokud nemá vaše stránka (ta s odkazy, ne hlavní, 4/10), pravděpodobně si nikdo inteligentní s vámi odkazy nevymění.

Rozhodně nevyměňujte odkazy s „adult“ obsahem. Pokud jste na pochybách, raději výměnu odmítněte. Google totiž stránky s porno a sexuální stránky tvrdě penalizuje. I když může být vaše stránka o turistice, odkazem na porno stránku, za který můžete stoprocentně vy (i diskuse můžete monitorovat a čistit), se dostáváte do „špatného sousedství“. Tato snaha postihovat porno obsah jde tak daleko, že vyhledávače penalizují celé IP adresy. Pokud sídlíte na stejné adrese jako porno server, můžete mít problémy.

Ostatně, zkuste si na Googlu vyhledat sex. Mnoho porno odkazů tam nenajdete.

BRAND24

Výměnu odkazů pravidelně kontrolujte. Doporučuji za 7, 14, 30, 60 a 180 dní. Bohužel někteří webmasteři mají „tendenci“ vyměněné odkazy mazat.

Fámy okolo výměny zpětných odkazů

Kolem výměny zpětných odkazů existuje mnoho fám:

  • Penalizace za příliš mnoho odkazů na vaší stránce. Na druhou stranu, s odkazy to opravdu nepřehánějte. Pokud budete mít na stránce moc odkazů, nikdo s vámi nebude chtít vyměňovat.
  • Penalizace za Links ve jméně souboru, odkud vedou odkazy.
  • Penalizace za cross-linking – stránky s podobným obsahem, které vymění rychle velké množství odkazů s jinými stránkami.
  • Sandbox effect – podle této teorie mají stránky po spuštění prudký vzestup ve vyhledávání. To je pravda. Ale podle této teorie, respektive fámy, pak na dva až čtyři měsíců zmizí z výsledků vyhledávání, bez ohledu na cokoli jiného.

Jak nejraději budujete zpětné odkazy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Lukáš Úradníček pracuje jako SEO Consultant Assistant se specializací na tvorbu zpětných odkazů v internetové reklamní agentuře RobertNemec.com, která se zaměřuje i na Search Engine Marketing.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).